تربیت انسان به عنوان قطب هستی از دیدگاه امام(ره)
خاتم مهین موتاب
نویسنده در این مقاله، سعی دارد تا مبانی و اصول تربیتی انسان از دیدگاه امام را بیان نماید. لذا، در فصل اول پس از بیان موضوع تحقیق، و اهمیت و هدف از آن که در دستیابی به اصول مبانی تربیت از دیدگاه امام و ارائه برخی راه کارهای مناسب با توجه به آنهاست؛ مفهوم لغوی تربیت، امکان و شکل آن را بیان می نماید، و در فصل دوم، تربیت از دیدگاه امام که تبدیل انسان مادی به انسان معنوی و الهی است بیان می گردد و ضرورت این امر با توجه به ضرورت بازگشت انسان به اصل الهی خویش، و آزادی از همۀ قیود تبیین می شود. سپس، مبانی انسان شناسی از نظر امام بررسی و بیان می شود. 1. انسان از فطرت خداجو و پاک برخودار است 2. او دارای عزم و اراده ای برای تغییر خود و جهان است 3. او دارای دو بُعد مادی و معنوی است 4. انسان فطرتا کمال جوست.
در فصل سوم نیز، برخی از آرای فلاسفه غرب به اجمال در مورد تربیت بیان می شود و در بخش نتیجه گیری، نتیجه می گیرد که انسان با بهره جویی از توان مندیهای خود، مثل عقل و اراده و نیروهای بالقوه فطرت، یا مسئولیت پذیری و دقت عملی، توان تربیت پذیری را در زندگی فردی و اجتماعی خویش دارد.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 170