حقیقت صورت انسانی (انسان کامل)
حجة الاسلام والمسلمین عبدالرضا باختری
ضرورت تبیین حقیقت صورت انسانی از آن جهت است که، با اصلاح انسان، عالم اصلاح می شود و با فساد او عالم فاسد می گردد.
از طرفی چون انسان محور تشکیل جامعه است، جامعه سالم نیز بدون اصلاح انسان شکل نخواهد گرفت، و بدیهی است که مقدمه اصلاح انسان نیز شناخت حقیقت او است. مقاله حاضر با این هدف به بررسی صورت حقیقت انسانی از نگاه امام خمینی پرداخته است.
نویسنده، بعد از تعریف انسان کامل که عبارت است «چهرۀ بالفعل همۀ اسمای الهی» با طرح دو فرضیه، عینیت، و تباین و آن اینکه حقیقت صورت انسانی عبارت است از اولین تجلی ذات که واسطه بین ذات و اسمای دیگر است و این حقیقت واحد به جهت تنزل و به عالم طبیعت و تجلی در افراد و قرار گرفتن در حجاب های گوناگون باعث فرض نظریه تباین شده است، می نویسد: همه تلاش امام تبیین این اسماء و نشان دادن وحدت آنها با انسان کامل است. مؤلف، متعقد است تباین تحقیق مؤید نظریه عینیت است و اینکه این حقیقت در همه افراد آن یکی است. وی، در پایان می نویسد: با نشان دادن چهرۀ انسان کامل، انگیزه لازم برای افراد برای رها شدن از حجاب ها و مشاهدۀ چهرۀ حقیقی خود که همان چهرۀ حق یا وجه الله است ایجاد می شود، تا انسان شناخته نشود جامعه نمونه نیز که بستر تکامل انسان است شکل نخواهد گرفت.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 160