نوآوری ها و بدایع اخلاقی، عرفانی امام خمینی
حجة الاسلام و المسلمین غلام حسین جعفری
«شب قدر» که شب عروج است سالک الی الله به معرفت الله دست می یابد. این معرفت انسان را به مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی که «مقاصد الهی» است می کشاند. از محضر امام روز طلوع فجر چنین شب قدری، روز قدس است آخرین روزهای شهر الله اعظم با شب احیاء که سنت الهی است پیوند می خورد شبی که مقدرات خلق پی ریزی شده و انسان ها از قید شیاطین جن و انس و غیر خدا به وسیله مناجات با خدا، آزاد و با عشق به عبودیت خدا می پردازند روز قدس، چون روز اسلام است مثل شب قدر به همه مسلمانان تعلق دارد. این روز نوید ظهور امام زمان(عج) است در این روز مسلمانان باید به مستکبران هشدار دهند از مظهر امام وقتی زیر پرچم این حزب الهی جمع شدند موقع قیام آنهاست شب قدر اندوختن است و روز قدس پرداختن است. شب قدر در دریای کشش الاهی اند. «آیه انا انزلنا فی لیلة (دخان / 3 با سبحان الذی اسری بعیده من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی» شکوفه های تحول انسان ها را ترسیم می کند. قدس که خود مبارک است انسان را به مفاهیم پارسایی و پاکی و خویش نیز، سوق می دهد ارزشمندی قرآن و شرح و موقع نزول آن و اهمیت دان به دعاهای مأثور به ویژه مناجات شعبانیه از نو آوریهای دیگرا امام است که در جریان سلوک و پروسه عرفان اسلامی جایگاه ویژه ای یافته است.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 115