عشق و عرفان از منظر امام خمینی
حجة الاسلام والمسلمین سید محمد شفیعی مازندرانی
عشق و عرفان در میان انسانها سابقه تاریخی دارد آنجا که از ریشه اصیل آنها دل عشاق سیراب می شود، هواداران زیادی خواهد داشت. امام خمینی که خود اهل سیر و سلوک بودند. در این وادی با رهنمودهای خود، چراغ هدایت نیز هستند. سالکان و واصلان و راجعان به اسفار اربعه ارج می نهند و امام که خود راهنماست در سفر از خلق به خلق تا حد فنای مطلق که سجده اول است می کوشد و فنا را از فنا که پس از محو در سجده دوم حاصل می گردد ترسم کند و برای رسیدن به کمال مطلوب، حضور قلب، اخلاص، اطمینان نعش و شرق باطنی را از شرایط اثر دهی آن می دانند ریاضت که از نظر امام عبادت است از بین بردن حالت طغیان و سرکشی نفس از راه مبارزه با آنچه که مورد الفت ها و خواهش آن است در صورتی مشروع است با انگیزه حب نفس مشوب نبوده و از دائره قوانین شرع خارج نباشد والا مردود است، و آنچه که مشروع و مطلوبست دارای فوائدی است که پالایش نفس از رذایل اخلاقی، دوری نیت از ریا، ایجاد حضور قلب در عبادت، از مهم ترین آنهاست. ریاضت چمشه ای است که مقامات رضاء توکل، تفویض، خوف، رجاء و... چون جوی های آب زلال و درون سالک را به کمال می رساند درمان بیماری های باطنی و شروط آن انگیزه ها و عوامل روی آوردن به درمان شروط و مراحل جهاد اکبر که بخش پایانی این مقاله هم هست امام را در این بوستان نظریات خاصی است که آثار عرفانی ایشان مشهود است.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 102