صورت حقیقی انسان کامل
حجة الاسلام محمد رضا امین زاده
این مقاله که به بررسی صورت حقیقی انسان کامل از دیدگاه امام(ره) می پردازد هشت موضوع و محور زیر را به بررسی گذاشته است.
1 ـ مفهوم انسان کامل: کامل بودن یا ماهوی است یا وجودی، و حضرت امام انسان کامل را از جنبه وجودی بررسی می کند، زیرا جنبه ماهوی اعتباری است.
2 ـ صورت حقیقی انسان، همان صورت حق است که به تفصیل در کل هستی متجلی است و مظهر اسماء حسنای الهی خداوند می باشد.
3 ـ انسان کامل مجلای صفات و اسماء الهی اسم اعظم در هیچ کس، جز انسان تجلی نیافته است، لذا انسان کامل اول وجودی است که به فیض هستی نائل شد و اسماء و صفات در او ظاهر گشت.
4 ـ اسم اعظم و انسان کامل: اسم اعظم عبارت است از اسمی یا علامتی که واجد همه کمالات حق تعالی به طور ناقص(نقص امکانی) و واجد همه کمالات الهی است نسبت به سایر موجودات به طور کامل
5 ـ جایگاه انسان کامل در نظام هستی: انسان دارای دو جایگاه است، تکوینی که خود دارای دو بُعد است: احدیت و واحدیت. از لحاظ احدیت کسی دسترسی به این مقام را ندارد، اما واحدیت که امکان دسترسی به این مقام است و جایگاه تشریعی که خلافت الهی از این جهت واسطه فیض در هدایت خلق است.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 71
6 ـ انسان کامل و مقام ربوبیت: حضرت امام انسان کامل را دارای مقام ربوبیت مطلق می داند که محیط بر تمام مراتب هستی است و صورت حقیقی انسان صورت و تمام عوالم است و تمام عوالم مربوب او هستند.
7 ـ انسان کامل و کمال الانقطاع: انسان کامل در صورتی که هیچ تعلق خاطری نسبت به مخلوقات نداشته باشد و فقط اتکا به خداوند داشته باشد.
8 ـ انسان کامل و عبودیت: انسان کامل در عالی ترین مرتبه اش خداوند به او عنوان «عبد» می دهد، هر اندازه که طلب عبد از خداوند خالص تر باشد تجلی صفات کمال بیشتر است.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 72