اسلام ناب در پرتو عرفان ناب
حجة الاسلام علی اصغر مرادی
گر چه عرفان مصطلح به جهان بینی دینی خاصی اطلاق می گردد. که ارتباط انسان را با خدا از راه شهود و تجربه باطن جایز و ممکن الوصول می سازد ولی عرفان از منظر امام راحل از گستره وسیع تر برخوردار بوده و به راهی در جهت رسیدن به حقیقت تعریف شده به گونه ای که هم حقیقت را بیان کند و هم راه آن را نشان دهد. و راهها گر چه زیادند ولی همگی از حقیقت واحدی پرده بر می دارند «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق» عرفان شناختی است به حضرت حق و اسماء و صفات او و فانی ساختن انیّت خویش در حقیقت مطلق او و رسیدن به بقا و جاودانگی که تنها از طریق شهود حاصل می گردد. او نیز مانند محیی الدین بن عربی معتقد است عارف به آن چه دست یازد، عین واقع حقیقت است ما این تعریف را«عرفان ناب» نامیده ایم.
ولی امام در نقش یک احیاگر، عرفان ناب را بار دیگر به جهانیان معرفی و عارف را در چهره مسلمانی به تصویر کشید که به کمال رسیده و به حقیقت راه یافته. از این رو حرکت، پیام، شور و عشق، شعر، فقه و حتی انقلاب امام همه و همه از عرفان او سرچشمه گرفته است و در عین حال هرگز نخو است خودش را از چارچوب شریعت خارج سازد. او التزام به موازین شرع را مقدمه ای برای طریقت شمرده و آن را جز با ریاضت صحیح و لازم یافتنی نمی داند.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 69
امام علاوه بر دارا بودن ویژگی های عارفان کمّل به آنها بسنده نکرد و به طرز هنرمندانه ای توانست عرفان و سلوک را از کوچه های تنگ کشکول بدستان و مردم گریزانِ عارف نمایان و مدعیان عرفان نجات دهد. و درِ میخانه را به روی پیروان حق بگشاید و این حاکی از روح حماسی عرفان امام است، همان طوری که عشق را از تاریکخانه ادیبان کوته نظر و تمامیت خواه رهایی داده و به مردم عادی، دور از تشریفات صوری، معرفی کند. او در تعبیر عارفانه ای دعا را قرآن صاعد نام نهاد که ره توشه ای معنوی در جهت هدایت سالکان است. همان گونه که حاکمیت اعتبار فقیه را به عنوان یک مقام اعتباری تلقی نکرده بلکه آن را وظیفه ای مهم و سنگین دانسته است. در نگاه عارف دل سوخته ما اقتصاد، سیاست، حقوق اخلاق، فرهنگ و.... همه و همه عین دین و دیانت جلوه گر بود. و تنها فقیهی بوده که در جهان معاصر حکومت اسلامی را در قالب فلسفه سیاسی تئوریزه کرده و از مقام تئوری به مقام عمل آورد.
امام خمینی در عین انقطاع از خلق و پیوستن به حق خدمت به مردم را سر لوحه کار خویش قرار داده و تمام زندگی و عمر شریفش را صرف رهایی مردم از زیر بارگران شکنجه و خفقان کرده است.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 70