کتاب خمس

پرداخت خمس بیش از مقدار واجب

پرداخت خمس بیش از مقدار واجب

[سؤال 4869]‏ ‏ ‏ 2365‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 18 / 1 / 1362‏

‏حضور محترم رهبر کبیر انقلاب، سلام علیکم ‏

‏به استحضار مبارک می رساند: این جانب که فردی کارگر هستم و حساب مال خود‏‎ ‎‏را رسیدم، 46500 تومان خمس آمد بر گردنم که پرداخت کردم. بعد متوجه شدم که‏‎ ‎‏6500 تومان اضافه که نمی بایست می دادم، دادم، آیا به نظر مبارکت می توانم اضافه را‏‎ ‎‏پس بگیرم یا خیر؟ و آیا می شود پای حساب سال آینده حساب کنم؟‏

بسمه تعالی، اگر عین آنچه داده اید موجود نیست نمی توانید پس بگیرید، ولی می توانید به حساب آینده محسوب دارید.

[سؤال 4870]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 3387

‏5. اگر انسان اشتباهاً مقداری خمس و سهم امام به مرجع تقلید داد و بعد متوجه‏‎ ‎‏شد، آیا می تواند بعداً برای حقوق متعلقه به حساب بیاورد؟‏

بسمه تعالی، باید مطلب را تذکر دهد.

[سؤال 4871]‏ ‏ ‏ 2366‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏ساحت مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی، نایب الامام، امام خمینی، زید عزّه، چه‏‎ ‎‏می فرمایید در این مسأله که آقای «الف» پولی را به عنوان هدیه، به آقای «ب»‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 4صفحه 467
‏می پردازد و آقای «ب» به گمان این که آقای «الف» اهل خمس نیست، خمس آن پول را‏‎ ‎‏می پردازد. بعداً کاشف به عمل می آید که آقای «الف» اهل خمس بوده اند. حال‏‎ ‎‏بفرمایید که آیا آقای «ب» می توانند اقدام به پس گرفتن آن مقداری که به عنوان خمس‏‎ ‎‏پرداخته، نماید یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، چنانچه عین پولی که داده، باقی باشد می تواند پس بگیرد.

[سؤال 4872]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2297

‏5. شخصی در ظرف سال به تدریج وجوهاتی بابت خمس و یا سهم امام علیه السلام‏‎ ‎‏پرداخته است ولی در پایان سال خمسی محاسبه کرده و فهمیده که بیشتر از مبلغ‏‎ ‎‏متعلقه شرعیه پرداخته است. آیا مبلغ مازاد را می توان به حساب بدهکاری شرعیه‏‎ ‎‏سال بعد منظور و محسوب نمود؟‏

بسمه تعالی، پرداختی زاید را نمی توان برای بدهی سال بعد که پیش می آید منظور نمود.

[سؤال 4873]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2155

‏2. این جانب از طرف همان نهادی که در آن مشغول به کار می باشم مشرف به‏‎ ‎‏زیارت خانۀ خدا شدم. در آن جا متوجه شدم که سال مالی ام رسیده، لذا با روحانی‏‎ ‎‏کاروان در میان گذاشتم و ایشان گفتند بنده مبلغی که فکر می کنم خمسم می شود‏‎ ‎‏را  حساب کرده و از ایشان قرض بگیرم و به عنوان خمس بپردازم و بعد در تهران به‏‎ ‎‏دفتر امام بدهم. در آن جا مبلغ مورد نظر را 000 / 80 ریال در نظر گرفتم. ولی وقتی به‏‎ ‎‏تهران مراجعت نمودم فهمیدم که خمس حقیر 000 / 35 ریال می شود و این مبلغ را به‏‎ ‎‏دفتر امام پرداخت کردم. الآن می خواهم بدانم می بایست آن مبلغ مذکور را که در‏‎ ‎‏مدینه  فکر می کردم بدهم و یا این مبلغی که در تهران پس از حساب و کتاب به دست‏‎ ‎‏آوردم؟‏

بسمه تعالی، دادن مبلغی که واقعاً بدهکار هستید کافی است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 4صفحه 468
[سؤال 4874]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1879

‏4. در مسأله فوق، اگر مرکب، ماشین را شامل نشود، اگر کسی سابقاً خمس ماشین‏‎ ‎‏سواری را پرداخته، می تواند مبلغ پرداختی را در سال های آتیه ـ اگر بدهی بابت خمس‏‎ ‎‏پیدا کرد ـ کسر نماید یا خیر؟ متمنی است جواب را مرقوم فرموده؛ چون زیاد، مورد‏‎ ‎‏ابتلا می باشد.‏

بسمه تعالی، نمی تواند محسوب دارد. 

[سؤال 4875]‏ ‏ ‏ 2367‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏خدمت حضرت امام خمینی دام ظله العالی، پس از عرض سلام معروض می دارد:‏

‏شخصی که خمس بدهکار است مبلغی به سید فقیر داده است نه به قصد بدهی‏‎ ‎‏خودش، بلکه به قصد خمس از طرف شخص دیگری که از جانب وی وکیل هم‏‎ ‎‏نبوده، بلکه داده است که بعداً از آن شخص بگیرد البته مطمئن بوده که اگر به سید بابت‏‎ ‎‏خمس بدهد آن غیر خواهد داد، آیا می تواند شخص پرداخت کننده آن خمس را بابت‏‎ ‎‏بدهی خودش محسوب نماید؟ والسلام‏

بسمه تعالی، نمی تواند بابت بدهی خودش محسوب دارد و بابت بدهی دیگری که به او نگفته و او را وکیل نکرده نیز محسوب نمی شود.

[سؤال 4876]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1898

‏2. اگر کسی می داند که زید خمس بدهکار است و از مال زید بدون اطلاع او‏‎ ‎‏برداشت و بابت خمس به حاکم شرع داد و حاکم هم اطلاع نداشت که این عمل‏‎ ‎‏فضولی است، آیا ذمه زید بری می شود یا خیر و آیا فرق است بین این که زید بعد از‏‎ ‎‏اطلاع این عمل را امضا کند و بین این که بگوید راضی نبوده و نیستم یا خیر؟‏

بسمه تعالی، کفایت نمی کند و فرقی بین دو صورت ذکر شده نیست بلی اگر عین مال موجود باشد صاحب مال می تواند فعلاً بابت خمس حساب کند.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 4صفحه 469