حکم تعدّد واسطه در نجس شدن اشیا
[سؤال 1005] 457
بسم الله الرحمن الرحیم
1. حسب معرفتی: فإنّ الملاقی لِعین النجاسة یتنجّس بوجود الرطوبة و الملاقی
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 446
للمتنجّس الأول، یتنجّس أیضاً و الملاقی للمتنجّس الثانی، یتنجّس أیضاً. فهل الملاقی للمتنجّس الثالث، یتنجّس أم لا؟
بسم الله تعالی، فی مفروض السؤال یجب الاجتناب أیضاً و فی الزائد علی الرابعة بل علی الثالثة لایجب و إن کان أحوط.
2. هل یعتبر النصاری عیناً نجسة و کیف یمکن التعامل معهم و نحن فی بلدان الکفر هذه؟
بسم الله تعالی، غیر المسلم محکوم بالنجاسة.
[سؤال 1006] 458
بسمه تعالی
محضر گرامی رهبر عالی قدر امت اسلام حضرت آیت الله العظمی امام خمینی دامت عزه، سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
خداوند شما را پیروز و موفق بدارد که ما را به سوی او هادی هستید و شرایط ظهور حضرت حجّت را آماده و فراهم می کنید حضرت امام ـ که جانم فدایتان باد ـ بندۀ حقیر پاسداری هستم که آرزومندم از خدمتگزاران به اسلام باشم و از شما جدّاً تقاضا دارم برایم دعا بفرمایید. لطفاً به سؤالات زیر جواب مرحمت فرمایید.
1. چندی است نوعی وسواس (در مسائلی مثل نجس و پاکی، وضو و غسل و نماز) برایم پیش آمده، نمی دانم چه کنم؟
بسمه تعالی، وسوسه از شیطان است به آن اعتنا نکنید.
[سؤال 1007]
2. یکی از علما به من فرمودند متنجس را نجس کننده ندانم؛ اگر به این دستور عمل کنم، راحت می شوم؛ چون موارد زیادی هست که بر اثر برخورد متنجس (نه عین نجس) نجس شده اند و زندگی در بعضی جاها ـ که گاهی باید باشم ـ تا حدی سخت شده برایم. لطفاً فتوای خود را بیان دارید که آیا متنجس، نجس کننده است یا نه؟ و اگر هست، تا چند مرحله؛ مثلاً اگر به دست من خورد و بعد، دست من به دست کسی
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 447
خورد و بعد، دست او به لباس من خورد، لباس من نجس می شود یا نه؟ چون گفتند حضرت عالی متنجس را در دفعات زیاد، نجس کننده نمی دانید. لطفاً تعداد این دفعات را معلوم نمایید.
بسمه تعالی، متنجس تا سه واسطه، نجس کننده است و از آن به بعد، نجس کننده نیست.
[سؤال 1008]
3. ضمناً بفرمایید آیا در این یک مسأله، حقیر می توانم از آیت الله شهید محمد باقر صدر تقلید کنم؛ چون ایشان متنجس را اصلاً برای دفعۀ اول هم نجس کننده نمی دانسته اند؟ اگر نمی شود، می توانم دفعه ها و موارد قبلی را پاک بدانم و از حالا به بعد، رعایت کنم که کارم ساده شود؟
بسمه تعالی، حکم همان است که در بالا ذکر شد و مسأله از موارد رجوع به غیر نیست.
از این که مزاحم وقت شریفتان شدم جدّاً تقاضای عفو دارم، التماس دعا دارم و این که در قیامت شفیع باشید و برایم دعا کنید تا شهادت نصیبم شود.
[سؤال 1009] ----> 3013
2. «المتنجّس بالتنجّس من المتنجّس» در رأی امام از نظر حکم به نجاست یا پاکی چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، واسطۀ چهارم نجس نمی کند.
[سؤال 1010] 459
بسمه تعالی 16 / 10 / 1361
با درود به شهدای راه خدا از ابتدا تا کنون و درود به رهبر عزیز انقلاب
پیشوای گرامی! سؤالاتی به شرح زیر معروض می دارم:
1. روزی به نقلی شنیدم یکی از مراجع در مورد مسأله متنجس گفته اند که متنجس
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 448
سوم از متنجس دومی نجس نمی گردد و پاک می باشد؛ خواستم بدانم فتوای امام خمینی چه می باشد و شرایط چگونه است؟ چون امکان این که سؤال را روشن طرح نکرده باشم، ناگزیر به زدن مثال می باشم: لباس متنجس خیسی را به لباس دیگری می زنیم و لباس متنجس دومی را به لباس تر سومی می زنیم؛ یا ته کفش نجس شده ای را بر زمین تری و زمین متنجس را به لباسی و لباس را به میز تری می رسانیم.
بسمه تعالی، واسطۀ چهارم نجس نمی کند.
2. فرضاً در محیطی هستیم که افرادی کافر هستند که نجس می باشند و هیچ اعتقادی نیز به پاکی و نجسی ندارند؛ یا در جمعی از مسلمانان هستیم که آشنا به احکام نیستند و یا رعایت پاکی و نجاست را نمی کنند. در این جا چه حکمی قابل اجرا است؟ آیا می شود بنا به عرف، مردم آن جا را پاک دانست؟
بسمه تعالی، چیزی را که شک در ملاقات آن با نجس دارید، محکوم به طهارت است.
[سؤال 1011] 460
بسمه تعالی 10 / 9 / 1361
محضر رهبر عظیم الشأن، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
پس از عرض ادب و دست بوسی و سلام مخلصانه؛ خاطر مبارک را مستحضر می دارد که آیا متنجس نجس است یا نه؟ و آیا فرقی بین جامد و مایع نیست، چنانچه بعضی از قدما قائلند یا نه؟ جواب مرحمت فرمایید.
بسمه تعالی، متنجس اگر با رطوبت مسریه با چیز دیگر ملاقات کند، منجّس است؛ مگر آن که واسطه زیاد باشد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 449