معتبر نبودن ترتیب در غیر نمازهایی که در ادای آن ها ترتیب معتبر است
[سؤال 1622] ----> 2524
6. از فردی چندین سال بدون توالی نماز قضا شده و ترتیب آن ها را نیز نمی داند. برای انجام قضای آن چگونه باید عمل نماید؟ یعنی اگر بخواهد هر روز مقداری از قضای آن ها را به جا بیاورد اول از کدام نماز شروع و به کدام ختم نماید. منظور از کدام صبح و ظهر و غیره است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 229
بسمه تعالی، ترتیب معتبر نیست و اختیار با خود او است، ولی عصر و عشای هر روز باید بعد از ظهر و مغرب آن روز خوانده شود.
[سؤال 1623] 735
بسمه تعالی
اگر شخصی قضای نمازهایش را احتیاطاً به جا آورد، باید به چه نیت بخواند؟ (یعنی: به احتمال این که در اوایل شاید به جهت جهالت اشتباه و غلط خوانده شده باشد). و در این صورت، آیا ترتیب شرط است؟ یعنی از اولین نمازی که خوانده است شروع کند و تا به آخر به نوبت بخواند؟ و آیا می شود که قضای نصف یک ماه را به جا آورد و سپس آن را متوقف کرده، نصف ماه دیگری را به جا آورد؟
بسمه تعالی، ترتیب لازم نیست؛ مگر در قضای نمازهایی که در ادای آن ها ترتیب معتبر است. و قصد احتیاط کافی است.
[سؤال 1624] 736
بسمه تعالی 20 / 4 / 1361
دفتر استفتای امام خمینی، مدّ ظله
با اهدای سلام و آرزوی سلامت وجود عزیزان؛ خواهشمند است به موارد ذیل، که در عین حال سؤالات شرعی عده ای از مؤمنین است، پاسخی ارسال فرمایید. قبلاً از اقدام آن دفتر، کمال امتنان را دارد. سؤالات از افرادی است که همگی مقلد امام امت می باشند.
1. از سن پانزده سالگی تا کنون حدود سه هزار رکعت از هر یک از نمازهای یومیه در طول هشت سال (صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا) به علت بی توجهی ناشی از دوران جوانی و ناآگاهی خود و خانواده، خوانده نشده و اینک اگر قضای هر یک از آنان به شرح زیر خوانده شود صحیح است یا خیر؟ ابتدا در طول یک ماه هر روز صد نماز دو رکعتی، جهت قضای نمازهای صبح و سپس در ماه بعد، هر روز صد نماز
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 230
چهار رکعتی جهت قضای نمازهای ظهر و همین طور در هر یک از ماه های بعدی، هر روز صد رکعت نماز چهار رکعتی و سه رکعتی و چهار رکعتی جهت قضای نمازهای عصر، مغرب و عشا. در صورت منفی بودن جواب، استدعا دارد در انجام آن ارائۀ طریق فرمایند.
ضمناً هشت سال از روزۀ ماه مبارک رمضان نیز بنا به عللی که در بالا ذکر شد ساقط شده، آیا می شود قضای آن را به صورتی که در سؤال دوم می آید ـ یعنی هفته ای دو روز ـ گرفت و مقداری را نیز به صورت ماهیانه؟ اگر جواب مثبت است در مورد روزه هایی که هفته ای دو روز گرفته می شود، باید نیت روزۀ مستحبی نمود یا قضای روزۀ رمضان؟
بسمه تعالی، مراعات ترتیب بین عصر و ظهر و عشا و مغرب لازم است ولی در قضای روزه ترتیب شرط نیست.
2. روزه های مستحبی که در روزهای دوشنبه و پنج شنبه هر هفته و در طول سال گرفته می شود، کفایت از قضای روزۀ ماه مبارک رمضان می کند یا خیر؟
بسمه تعالی، روزۀ مستحبی کافی از روزۀ واجب نیست و کسی که قضای روزۀ واجب دارد، نمی تواند روزۀ مستحبی بگیرد.
3. آیا داشتن حساب سالیانه برای کارمندانی که حقوق ماهیانه شان زاید بر مخارج خود و خانواده شان نیست، لازم است یا خیر؟ و به حقوق این قبیل کارمندان خمس تعلق می گیرد؟
بسمه تعالی، اگر می داند که زاید بر مؤونۀ سال چیزی باقی نمی ماند، لازم نیست.
4. مهاجرین شهرهای مناطق جنگی که حدود دو سال است در شهرهای دیگر کشور زندگی می کنند و معلوم نیست چه موقع به وطن اصلی خود بازگردند، تا زمانی که در غیر وطن اصلی زندگی می کنند تکلیفشان نسبت به نماز و روزه چیست؟
بسمه تعالی، بدون قصد ده روز در یک محل، حکم مسافر دارند.
5. برای رفتن به جبهه جلب رضایت زن لازم و واجب است یا خیر؟
بسمه تعالی، رضایت زوجه شرط نیست.
6. اگر بر اثر خون دماغ شدن، خون وارد حلق شود و سپس همراه با اخلاط سینه بیرون آورده شود،
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 231
روزه باطل می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر عمدی نباشد مبطل روزه نیست.
7. دعاها و نسخه هایی که افراد مختلف جهت شفا ـ مخصوصاً برای شفای کودکانی که بعضی از شب ها دچار نوعی ترس و بی خوابی می شوند و یا مبتلا به بیماری های روانی و غش می باشند ـ می نویسند و در قبال اخذ مبلغی به عنوان هدیه به متقاضیان می دهند، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ و اصولاً به این قبیل دعاها می بایست اعتقاد داشت یا خیر؟
بسمه تعالی، از آیات قرآن و ادعیۀ مأثوره باشد اشکال ندارد.
[سؤال 1625] ----> 1752
2. من چند سال است که شروع به نماز قضا کرده ام و نماز را همیشه خوانده ام؛ فقط فکر می کنم که نماز را صحیح نخوانده ام یا وضویم صحیح نبوده و وقت شروع نماز آن را با گردش نخوانده ام (اول، صبح تا عشا و روز دوم اول، ظهر تا صبح). حالا دوباره باید با گردش از سر شروع کنم؟
بسمه تعالی، ترتیب لازم نیست مگر بین ظهر و عصر یک روز و مغرب و عشای یک روز.
[سؤال 1626] ----> 799
3. در نماز قضا ترتیب می خواهد؟ آیا انسان می تواند قضای دیروز و امروز را پیش از قضای سال های گذشته یا ماه های گذشته به جا آورد؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 1627] ----> 710
3. نحوه و صورت ادا کردن این نمازها چگونه است؟ منظورم این است که آیا باید به ترتیب، از نماز صبح شروع کرد و با نماز عشا پایان داد یا صورت دیگری دارد؟
بسمه تعالی، ترتیب، فقط بین ظهر و عصر یک روز و مغرب و عشای یک روز لازم است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 232
[سؤال 1628] 737
بسمه تعالی
ریاست محترم دفتر حضرت امام خمینی، دام ظله
ضمن عرض سلام، ابتدا سلامتی امام و بعد، سلامتی حضرت عالی و کارکنان آن دفتر محترم را از درگاه خداوند منان خواهانم و امیدوارم در راه مسئولیت پرارزشی که به عهده دارید، همواره موفق و مؤید باشید.
این جانب دو سؤال در مورد مسائل احکام دین برایم مطرح است؛ امیدوارم که جواب کامل را لطف بفرمایید.
1. اگر کسی مثلاً بیست نماز یومیه از او قضا شده، هنگام به جا آوردن نمازهای قضا، به جای این که از اولی شروع کند، از آخری شروع کرده و بعد از رجوع به رسالۀ امام، متوجه اشتباه خود می شود؛ آیا این نمازهای قضا که به جا آورده، باطل است و باید دوباره از اولی قضا کند؟
بسمه تعالی، اعاده لازم نیست.
2. اگر مسلمانی در زمان طاغوت، در اثر ناآگاهی و سستی پنج سال یعنی پنج ماه رمضان را روزه نگرفته و روزه را خورده، لطفاً با توجه به این که اگر بخواهد برای هر یک روز، شصت روز روزه بگیرد، تعداد آن روزها به نه هزار روز می رسد و این برایش ممکن نیست، در این مورد توضیح بفرمایید که آیا باید نه هزار روز روزه بگیرد و یا این که کفاره دهد؟
بسمه تعالی، اگر از روی علم و التفات روزه نگرفته، باید کفاره بدهد و در کفاره، روزه گرفتن معین نیست و می تواند برای هر روز شصت مسکین اطعام کند.
[سؤال 1629] 738
بسمه تعالی
با درود فراوان خدمت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه ـ و با سلام به شما ای امام عزیز که در قلب ما جای داری.
ای امام عزیز، حدود دو سال است که سعی در دیدار از شما داشته ام، ولی تا کنون
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 233
موفق نشده ام که شما را ببینم. یک بار از طرف مدرسه به دیدار شما آمدم منتها آن روز ملاقات های شما را لغو کرده بودند. روز نیمۀ شعبان امسال هم تصمیم گرفتم با دوستانم به دیدن شما بیایم، ولی متأسفانه آن ها نتوانستند بیایند و من هم که خانه مان نسبتاً از آن جا دور است، نتوانستم به خدمت برسم و خیلی تأسف خوردم که شما آن روز ملاقات داشتید و ما نیامدیم.
به هرحال در آخر تصمیم گرفتم این نامه را برای شما بنویسم تا خود شما هر وقت که ملاقات داشتید به من هم اطلاع دهید تا بعد از چهار سال که از انقلاب اسلامیمان می گذرد، به حضور شما برسم و شما را ببینم. اگر با تقاضای من موافقت کردید، خواهشمندم بعد از 26 خرداد برای من نامه بنویسید. چون تا آن موقع باید امتحان نهایی بدهم و با تمام علاقه ای که به شما دارم نمی توانم تا آن جا بیایم.
در ضمن من سؤالی داشتم که از هر کس می پرسم چیزی می گوید و آن این است که اگر کسی برای مدتی نماز قضا داشته باشد حتماً باید به ترتیب صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا بخواند یا می تواند نماز صبح را آخر از همه بخواند و به ترتیب نباشد.
بسمه تعالی، در غیر از نمازهایی که در ادای آن ها ترتیب معتبر است؛ مثل ظهر و عصر یک روز و مغرب و عشای یک شب، ترتیب معتبر نیست و قضای این نمازها مثل ادای آن ها باید به ترتیب باشد.
[سؤال 1630] 739
بسمه تعالی 11 / 9 / 1361
سلام علیکم؛ امیدوارم حالتان خوب باشد و همواره صحت و سلامت باشید.
سؤالی از شما دارم و خواهشمندم جواب آن را برایم در صورت امکان بفرستید.
بعضی از رساله های توضیح المسائل امام در برخی از مسائل، دارای اختلاف هستند؛ از جمله در مسأله 1375 که در جایی کلمۀ «بهتر» به کار رفته است و در جایی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 234
دیگر، کلمۀ «باید» به کار رفته. آیا فتوای امام تغییر نموده یا در چاپ رساله اشتباه شده است؟ خواهشمندم مرا آگاه کنید تا خیالم راحت شود.
از خداوند متعال، سلامتی امام و پیروزی رزمندگان و موفقیت شما را خواستارم.
بسمه تعالی، در مسأله ای که ذکر کرده اید، ترتیب واجب نیست، مگر در نمازهایی که در ادای آن ها ترتیب معتبر است؛ و اگر موردی اختلاف به نظرتان آمد، می توانید استفتا نمایید.
[سؤال 1631] ----> 1853
2. این حقیر در بسیاری از روزها بر اثر شدت بیماری نتوانسته ام نماز یومیه ام را بخوانم و اکنون خیلی نماز قضا دارم و ترتیب قضا شدن آن ها را نیز نمی دانم؛ چون تعداد آن ها خیلی زیاد است و حساب از دستم خارج هست. از شما می خواهم مرا راهنمایی کنید که:
الف. آیا من می توانم از این به بعد، نمازهای قضا شده ام را همراه نمازهای پنج گانۀ یومیه بخوانم؛ مثلاً وقتی که نماز صبح امروز را می خوانم، پس از آن، یک نماز قضای صبح نیز بخوانم و به همین ترتیب، ظهر و عصر و مغرب و عشا نیز چنین عمل کنم و در هر شبانه روز، همراه نمازهای پنج گانۀ یومیه، یک شبانه روز هم نماز قضا بخوانم؟
بسمه تعالی، هر مقدار از نمازها که یقین دارید فوت شده، باید قضا نمایید و ترتیب واجب نیست، مگر بین ظهرین و عشائین.
[سؤال 1632]
ب. آیا می توانم نمازهای قضا را به جای نماز شب ـ در صورت مساعد بودن حالم ـ بخوانم؛ مثلاً هر شب، یک شبانه روز یا دو شبانه روز نماز قضا بخوانم؟
بسمه تعالی، به هر نحو قضای نماز را به جا آورید، اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 235