دومین قطع کننده سفر: قصد ماندن ده روز در یک محل
[سؤال 2871] 1420
بسمه تعالی 23 شوال 1399 ق
دفتر امام امت خمینی کبیر رهبر انقلاب اسلامی ایران
ما سربازانی هستیم که در پاسگاه خدمت می کنیم و نمی توانیم قصد 10 روز کنیم چون نمی دانیم که آیا در آن جا هستیم یا نه، امکان دارد که باشیم و امکان دارد که نباشیم هر دو یا سه روز به قصد مأموریت بیش از هشت فرسخ را راه می رویم و برمی گردیم و باز هم بعد از چند روز دیگر به یک مأموریت؛ دیگر یعنی در هر پاسگاه که باشیم همین طور است یعنی در واقع کار ما این است. آیا ما باید نماز را چگونه بخوانیم و روزه بر ما واجب هست یا نیست چون امکان دارد روزه باشیم و به مأموریت برویم شما راه حل را برای ما بنویسید از شما متشکر هستیم.
بسمه تعالی، حکم مسافر دارید و نمی توانید روزه بگیرید.
[سؤال 2872] 1421
بسمه تعالی
حضور مبارک رهبر انقلاب حضرت امام خمینی
این جانب از جبهه خوزستان و از جانب تمامی رزمندگان حضور آن جناب سلام عرض نموده و طول عمر و سلامتی شما را از درگاه ایزد یکتا از صمیم قلب خواستاریم. می خواستم از آن جناب راجع به خواندن نماز در کلیه جبهه ها سؤال نمایم که نه من بلکه خیلی دیگر در این مسأله شک دارند که سالم بخواند یا شکسته، خواهشمند است پاسخ لازم را مرقوم فرمایید:
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک مکان باید قصر بخوانند مگر این که سی روز مردد در مکانی بمانند و بجای دیگر نروند که بعد از آن باید تمام بخوانند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 151
[سؤال 2873] 1422
بسمه تعالی 25 / 5 / 1361
حضور مسئولین محترم دفتر استفتائات امام مستقر در قم
ضمن عرض سلام سربازانی که خدمت سربازی آن ها ژاندارمری می باشد و امکان دارد تمام خدمت خود را در یک یگان نباشند و به پاسگاه های دیگر منتقل شوند و همچنین امکان مأموریت بیش از حد ترخص در هر لحظه برای آن ها وجود دارد، تکلیف نماز و روزه آن ها چیست؟
بسمه تعالی، اگر محل خدمت از وطن به مقدار مسافت شرعی فاصله دارد در آن جا حکم مسافر دارند و بدون قصد اقامت ده روز نماز قصر است.
[سؤال 2874] 1423
بسمه تعالی 12 / 6 / 1361
مسئولان محترم دفتر امام خمینی مدّ ظله العالی
بدین وسیله به عرض می رسانم که ما تعدادی سرباز هستیم که در اهواز خدمت می کنیم و یگان ما دژبان است. ما از این یگان، در پاسگاهی هستیم هجده کیلومتر دورتر از شهر، و اختیار هم دست خودمان نیست و امکان دارد که جای هر کس را عوض کرده و به پاسگاه دیگر بفرستند. الآن که ما در این پاسگاه هستیم، از وضع نماز خود در شک و تردید هستیم که آیا شکسته باید به جا آوریم یا تمام. در ضمن، هفته ای چند بار به شهر رفت و آمد می کنیم. حال از حضور آن دفتر خواهشمندیم که نسبت به وضع نماز ما توضیحات لازم را ارسال دارید.
از خداوند متعال، آرزوی سلامتی و تندرستی شماها را خواهانیم.
بسمه تعالی، در غیر وطن، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز و روزه قصر است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 152
[سؤال 2875] ----> 1289
2. اگر آبدانان وطن محسوب نگردد پس از برگشتن از هر مسافرت آیا باید اقامت ده روز نمایم و چنانچه پس از برگشتن از مسافرت معلوم نباشد که 4 یا 5 یا 9 یا بیشتر از 10 روز دیگر به مسافرت بروم، نماز را چگونه به جا آورم.
بسمه تعالی، حکم مسافر دارید مگر آن که قصد ماندن ده روز در آن جا نمایید.
[سؤال 2876] 1424
بسمه تعالی 1 / 4 / 1361
دفتر محترم امام امت، خمینی عزیز
احتراماً به استحضار می رساند: چون از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بخشداری سرایان در استان خراسان به این جانب محول گردیده، لذا در رابطه با نماز و روزه خود نمی دانم، آیا نماز را درست به جا آورم و روزه بگیرم یا نه؟ چراکه سؤالات ذیل برایم مبهم است.
1. مأمور دولت هستم و تا زمانی که مسئولین صلاح بدانند باید در این محل باشم. آیا نماز کامل است یا خیر؟
2. حوزۀ مأموریت به طوری است که بیشتر اوقات باید برای بررسی مشکلات روستاییان به روستاها برویم آیا نمازم کامل است یا خیر؟
3. برایم معلوم نیست که ده روز در یک محل بمانم. آیا می توانم جهت گرفتن روزه و به جا آوردن کامل نماز ده روز قصد نمایم و روزه بگیرم و اگر در بین ده روز به خارج از اقامت رفتم باز دو مرتبه برگردم و قصد نمایم و روزه بگیرم؟
4. می توانم ده روز قصد نمایم، ولی در این مدت بعد از اذان ظهر جهت بررسی مشکلات به روستاها بروم و نماز را تمام خوانده و روزه بگیرم؟
تکلیف نماز و روزه این جانب به چه صورت است؟ در ضمن وطن اصلی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 153
این جانب مشهد مقدس می باشد.
بسمه تعالی، کسی که از وطن به مقدار مسافت شرعی دور باشد و در غیر وطن نیت اقامت ده روز نکند نماز و روزه اش قصر است و فرقی بین مأمور دولت و غیر او نیست.
[سؤال 2877] 1425
بسمه تعالی
با درود به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و سلام بر رزمندگان جبهه های حق علیه باطل
نامه ای که به دفتر امام تقدیم می دارم راجع به مسأله نماز و روزه است و این حقیر پیرو و مقلد رهبر عظیم الشأن می باشم. امیدوارم جواب را کتباً اعلام فرمایید.
محل مسکونی این جانب باغ نرده 22 کیلومتری سه راه آذری و محل خدمت در جاده قدیم کرج در پادگان دپو ترابری ارتش می باشد و از در منزل تا محل کار 25 کیلومتر می باشد و هر ماه سه یا چهار بار برای مأموریت به مناطق جنگی اعزام می شوم، خواهشمندم تکلیف این جانب را در مورد نماز و روزه روشن فرمایید.
بسمه تعالی، در غیر وطن حکم مسافر دارید مگر آن که قصد ده روز ماندن در یک محل را داشته باشید. موفق باشید ان شاء الله.
[سؤال 2878] 1426
بسمه تعالی
به خدمت رهبر کبیر انقلاب اسلامی آن پدر مستضعفان جهان
ما آن کسانی هستیم که چند سال پیش به دوستان گفته بودی که یاران من هنوز به دنیا نیامده اند و یا الآن در بستر کودکی هستند حال ما بزرگ شده ایم و در رکاب شما شمشیر می زنیم. اما رهبر بزرگ انقلاب از شما تقاضای سؤالی دارم مسأله این است ما در جبهه باید چطور نماز بخوانیم؟ مسأله را کم و بیش می دانم ولی می گویند که شما فتوای تازه ای دادید، پس جواب این مسأله را با دست های پر مهرت برایمان بنویسید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 154
بسمه تعالی، در غیر وطن که از وطن به قدر مسافت شرعی فاصله دارد بدون نیت اقامت ده روز نماز چهار رکعتی شکسته می شود.
[سؤال 2879] ----> 870
5. در مقطعی از دوره دانشجویی در خارج از کشور، بعضی مواقع از شهر تحصیلی دانشگاهی (محل کار و محل تحصیل) به شهرهای دیگر (با بیش از چهار فرسخ راه) به قصد تظاهرات بر ضد رژیم سابق یا سخنرانی مذهبی مسافرت می کردم. بعد از مراجعه به شهر تحصیلی بدون قصد قبلی بعضاً اتفاق می افتاد که مجدّداً به فاصله کمتر از 10 روز مسافرت از شهر تحصیلی به شهرهای مذکور تکرار می شد. در تمام این احوال در فواصل مراجعه به شهر تحصیلی، در شهر تحصیلی نمازهای خود را درست می خواندم به اعتبار این که در شهر تحصیلی بیش از یک سال خواهم ماند (در ابتدای هر سال ثبت نام مجدد در دانشگاه می شد) آیا این نمازها صحیح بوده یا خیر؟ و آیا باید نمازها را اعاده نمایم؟ (نمازهایی که در فواصل خوانده شده است؟)
بسمه تعالی، در شهر تحصیلی اگر بدون قصد اقامت ده روز در یک محل نماز تمام خوانده شده، نماز و روزه قضا دارد.
[سؤال 2880] ----> 4861
4. بنده جهت تحصیل فرزندانم از اول مهر تا پایان سال تحصیلی در میانه اقامت نموده و در تابستان در روستای احمد آباد گروس ـ محل سکونتم ـ ساکن می باشم؛ آیا در ایامی که در میانه هستم، در صورت مسافرت به روستای یاد شده ام، وضع نماز و روزه ام چیست؟ ضمناً از روستا اعراض ننموده ام.
بسمه تعالی، در غیر وطن، بدون قصد اقامت ده روز، نماز شکسته است و با قصد اقامت ده روز، اگر سفر شرعی پیش بیاید اقامت به هم می خورد.
[سؤال 2881] ----> 4861
5. فدوی در ماه محرم الحرام (در موقع اقامت در شهر میانه) جهت روضه خوانی و
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 155
مسأله گویی به روستای خود رفته و در مدت ایام سوگواری به سه روستای اطراف می روم و حد شرعی مسافت را طی می نمایم که مانع از قصد اقامه می شود، در این صورت نماز بنده به چه صورت خوانده شود؟
بسمه تعالی، با طی سفر شرعی حکم مسافر دارید.
[سؤال 2882] ----> 1477
3. گروهی در یک خوابگاه مستقر و محل کار کمتر از مسافت، با احتمال انتقال در هر لحظه به محل دیگر که از حد مسافت بیشتر است، و یا برای مجالس روضه و سخنرانی به مدت چند ساعت رفت و برگشت در صورتی که از محل کار (چاه های حفاری) عبور می کنند، حکم نماز و روزه آن ها چگونه است؟
بسمه تعالی، در غیر وطن اگر نتوانند قصد اقامه نمایند حکم مسافر دارند.
[سؤال 2883] ----> 1971
7. بعضاً ـ بلکه بیشتر مواقع ـ بیشتر از هفت روز یا پنج روز تا بیست روز، یعنی بیشتر از ده روز در روستا می مانم و بعد از دو یا سه هفته به شهر خودم بر می گردم و دو روز در شهر خودم هستم، کیفیت نماز بنده در این صورت به چه نحو است؟ در چه صورت شکسته و در چه صورت بایستی کامل به جا آورم؟ البته ناگفته نماند که فاصلۀ باختران تا روستای محل خدمتم، حدود صد کیلومتر می باشد.
بسمه تعالی، در صورت اقامت ده روز در محل خدمت با قصد، نماز تمام است وگرنه قصر است.
[سؤال 2884] 1427
بسمه تعالی
رزمندگانی که در جبهه ها هستند و یا امثال آن ها که صددرصد نمی دانند چند روز در یک محل می مانند و در عین حال احتمال دارد که ده ها روز در همان جا بمانند، آیا می توانند قصد اقامت ده روز کنند؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 156
بسمه تعالی، اگر یقین به ماندن ده روز در یک محل نداشته باشند، نمی توانند قصد اقامت ده روز کنند؛ ولی اگر به حال تردید، سی روز در یک محل ماندند، روز سی و یکم نماز ایشان تمام و روزه شان صحیح است.
[سؤال 2885] 1428
بسمه تعالی
دفتر امام خمینی؛ پس از تقدیم عرض سلام، سؤالاتی چند در مسائل شرعی خدمت شما معروض می دارم:
1. در جبهه های جنگ اگر فرمانده یک دسته بگوید که ما ده روز نمی توانیم و معلوم نیست در این جا بمانیم و افراد تحت فرمان و نظر او خود، عُرفاً تشخیص دهند که به احتمال زیاد ده روز در این جا می مانند و برای رفتن از آن محل، قبل از ده روز احتمال کمی بدهند، در این صورت آیا می توانند قصد کنند و روزه بگیرند؟ و اگر در این حالت، قصد کرد و روزۀ ماه رمضان را به جا آورد، تکلیف از او ساقط شده است؟ و اگر در یکی از روزهای ماه رمضان، در همین صورت، عمداً روزۀ خود را با چیز حرام باطل کند کفارۀ جمع بر او واجب می شود؟
بسمه تعالی، در قصد اقامت ده روز، اطمینان به ماندن ده روز لازم است و احتمال، کافی نیست. روزه اگر در واقع صحیح نبوده، افطار آن کفاره ندارد و روزه و نمازی که خلاف وظیفۀ مقرّره انجام گرفته قضا دارد.
2. حکم غنائم جنگی که در جنگ با کفار بعثی به دست آمده چیست؟
بسمه تعالی، به جز ادوات جنگی، سایر چیزهای مختصر را رزمندگان می توانند برای خود بردارند؛ مگر آن که منعی از طرف مسئولین مربوطه باشد.
3. آیا سجده بر مُهری که روی آن نقش و نگار و گنبد و نوشتنی است، صحیح می باشد؟ و اگر در سطح مهر ذرّات ریز سیاه ببینیم و نفهمیم که لکّه و یا چرک است که به مقدار کم در سطح مُهر جمع شده است یا آن که در ساختمان خود مُهر وجود دارد، سجده بر آن صحیح است؟ و اگر تشخیص بدهیم که ذرّات
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 157
سیاه در مواد اولیۀ مُهر وجود داشته است ولی ندانیم که از چیزهایی است که سجده بر آن صحیح است یا از چیزهایی است که سجده بر آن باطل است، می توان بر آن سجده کرد؟
بسمه تعالی، سجده بر آن اشکال ندارد.
4. شرعاً آیا امریکا مثل شوروی حکم کافر را دارند؟ و آیا معاملۀ با کشور امریکا و اقمارش حرام است؟ و اصولاً معامله با چه طایفه و گروه و افرادی و کشورهایی حرام است؟
بسمه تعالی، غیر مسلمان، هر که باشد و در هر کجا باشد، کافر است و شرط صحت معامله، مسلمان بودن طرف معامله نیست و معامله با کشورهای خارجی، تابع مقررات دولت اسلامی است.
5. اگر فرزندی بدون اجازۀ پدر، قسم بخورد که کاری را که انجام ندادنش بهتر است، انجام ندهد و بعد به قسم خود وفادار نماند، کفاره بر او واجب می شود؟ (چون امام در رسالۀ عملیه مرقوم فرموده اند که: قسم فرزند بدون اجازۀ پدر بعید نیست که صحیح نباشد؛ لیکن احتیاط را نباید ترک کرد).
بسمه تعالی، قسم فرزند، بدون اذن پدر، صحیح نیست و کفاره ندارد.
6. توالتی که در آن از آب قلیل جهت تطهیر استفاده می شود نجس است (منظور، سنگ فرش توالت است)؟
بسمه تعالی، تا یقین به نجاست، حاصل نشده محکوم به طهارت است.
7. آیا لمس زن هایی که بر انسان محرم هستند ـ مثل خاله ـ و لمس دختر نابالغ حرام است؟
بسمه تعالی، در غیر محارم جایز نیست و در محارم اشکال ندارد.
8. اختیار فرماندهی و سرپرست ادارات و ارگان های نظامی در استفادۀ شخصی از بیت المال تا چه حد است؟ و آیا زمینی که متعلق به دولت است و دولت به سپاه واگذار کرده، می توانند به مصرف شخصی برسانند؛ مثلاً زمین را به یکی از اعضای سپاه واگذار کنند؟
بسمه تعالی، تابع مقررات قانونی دولت اسلامی است.
[سؤال 2886] ----> 1203
4. اگر کسی می خواهد قصد ماندن ده روز یا بیشتر در غیر از وطن خود بکند، آیا می تواند همان جا قصد کند یا باید به وطن خود بازگردد و قصد کند و دوباره بازگردد؟
بسمه تعالی، در همان سفر می تواند قصد ماندن ده روز در یک محل بکند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 158
[سؤال 2887] 1429
بسمه تعالی 29 / 8 / 1361
خدمت رهبر انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت الله امام خمینی، دامت برکاته
ما حدود 30 نفر دانش آموز هستیم که از یک ده به نام بزیجان که در 43 کیلومتری شهرستان محلاّت قرار دارد، برای تحصیل به شهر نامبرده می آییم و خانه اجاره می کنیم. بعضی از روزهای تعطیل (جمعه ها) به ده می رویم؛ که گاهی اوقات، هر جمعه و گاهی اوقات، چند هفته یک بار یا کمتر یا بیشتر به ده می رویم. لازم به توضیح است که خانه ای که اجاره می کنیم، به مدت نه ماه ـ یعنی از اول سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی ـ می باشد. در این جا ما از جناب عالی تقاضا داریم که جناب عالی ما را در به جا آوردن احکام اسلامی (نمازخواندن، روزه گرفتن و دیگر تکالیف) راهنمایی فرمایید. نمازها را شکسته بخوانیم یا کامل؟
بسمه تعالی، بدون قصد ماندن ده روز در محل تحصیلی حکم مسافر دارید؛ و در وطن، تا اعراض نکرده اید، نماز شما تمام است و روزه صحیح است.
[سؤال 2888] ----> 1090
2. خلبانان هواپیماهای شکاری با توجه به این که اغلب پرواز می کنند؛ آیا می توانند در پایگاه قصد اقامت ده روز بنمایند یا خیر؟
بسمه تعالی، نمی توانند قصد ده روز کنند؛ مگر بدانند که ده روز در آن جا می مانند.
[سؤال 2889] 1430
بسمه تعالی 12 / 4 / 1361
من و دیگر نظامیان که مدت نزدیک به سی سال در محل های مختلف نظامی باید خدمت بکنیم. اغلب پایگاه های ما خارج از شهر بوده و بر اساس قانون ارتش
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 159
جمهوری اسلامی ایران، هر نظامی تقریباً مدت سه سال بیشتر یا کمتر، اختیارش در دست ارتش می باشد و در هر شهری که به او گفته شد باید خدمت کند و این امکان هم وجود دارد که در شهر خودم که تهران می باشد، بیشتر از مدت سه سال نتوانم خدمت کنم و اکنون در شهر تبریز، مدت نه ماه است که زندگی می کنم و فاصلۀ منزل تا محل خدمتم 21 کیلومتر می باشد که باید همه روزه این مسافت را طی کنم؛ یعنی 21 کیلومتر بروم و 21 کیلومتر برگردم و تا کنون نماز و روزه ام را کامل به جا آورده ام. آیا تبریز و یا شهرهای دیگر که باید در آن خدمت کنم، وطن محسوب می شود یا نه؟ و مواقعی که برای گذراندن مرخصی به تهران می روم، تکلیف نماز و روزه ام چگونه می شود؟
خواهشمندم در مورد نماز و روزۀ ما نظامیان، فتوای شرعی را امر بفرمایید.
بسمه تعالی، در وطن، نماز تمام و روزه صحیح است؛ و در غیر وطن، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز قصر است و روزه صحیح نیست؛ و نماز و روزۀ گذشته چنانچه مخالف وظیفۀ شرعی انجام گرفته باشد قضا دارد.
[سؤال 2890] 1431
بسمه تعالی 28 / 2 / 1362
حضور محترم حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی
محترماً به عرض مبارک می رساند که تعدادی از برادران ارتشی که بعضی تقریباً مدت ده سال و بعضی کمتر و یا بیشتر، از سایر شهرها به ده کیلومتری خرم آباد (بدرآباد) انتقال و مشغول کار هستند تا کنون هم نماز خود را چه در بدرآباد و چه در خرم آباد که در رفت و آمد بوده اند ـ که تقریباً از بدرآباد تا شهر خرم آباد، ده کیلومتر فاصله دارد ـ تمام خوانده اند و روزه خویش را نیز گرفته اند؛ ولی تعدادی از روحانیون محترم فرموده اند: این برادران که مدت ها در این جا هستند ـ چه در خانه های سازمانی و چه مستأجر و چه خانه خریده اند ـ ولی قصد اقامت ندارند و ممکن است سال ها هم
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 160
در این جا بمانند، باید نماز خود را شکسته بخوانند؛ لذا تقاضا داریم برای ما روشن فرمایید: آیا این برادران باید نماز خود را تمام بخوانند و یا شکسته؟ و در مورد روزه، وظیفۀ ایشان چطور است؟ در پایان، سلامتی و سعادت آن امام بزرگوار را از خداوند متعال خواستارم.
بسمه تعالی، کسانی که خرم آباد و بدرآباد وطنشان نیست و نمی توانند قصد اقامت ده روز در یکی از دو محل نمایند، نمازشان شکسته و روزه ایشان صحیح نیست.
[سؤال 2891] 1432
بسمه تعالی 18 / 2 / 1361
دفتر حضرت امام خمینی، دامت برکاته
ما دسته ای دور از وطن هستیم و در غرب کشور به طور مأموریت به مدت دو برج خدمت می کنیم و در این مدت در ایام هفته گاهی از مکان خود به مسافت هشت فرسنگ مسافرت می کنیم. ضمناً ظرف همان روز ساعت 5 / 1 بعد از ظهر به مکان خود باز می گردیم؛ آیا نماز ما شکسته است یا باید تمام به جا آوریم؟
بسمه تعالی، نماز شما شکسته است.
[سؤال 2892] ----> 971
2. یکی از دوستانم در تهران درس می خواند، دو روز مانده به آخر ماه رمضان آن ها تعطیل می شوند. وی می خواهد به محلشان در شهرستان برود؛ البته چون آن جایی که ایشان می خواهند بروند وطن اصلی شان نیست، چطور باید در آن شهر دو یا سه روز روزۀ قضا شده را به جا آورد؟ آیا باید در آن شهر قصد ده روزه کرد و قضای روزه را گرفت یا طوری دیگر است؟ لطفاً روشن نمایید.
بسمه تعالی، در غیر وطن، در صورتی می تواند قضای روزه را بگیرد که قصد اقامت ده روز نماید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 161
[سؤال 2893] 1433
بسمه تعالی 3 / 9 / 1361
محضر مبارک مرجع عالی قدر و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله امام خمینی، دامت برکاته
پس از عرض سلام، به استحضار می رساند این جانب کارمند بانک ملی تربت حیدریه، برای مدت نامعلومی با رضایت خودم منتقل به رشتخوار، واقع در 50 کیلومتری تربت حیدریه شده ام. با توجه به این که قصد ندارم برای همیشه در این جا بمانم، ولی فعلاً در رشتخوار ساکن می باشم و سرانجام باید به تربت برگردم، ضمناً تا کنون فقط ماه مبارک رمضان را قصد نموده و روزه گرفته ام و نیز نمازم را تمام خوانده ام، سؤال: آیا در محل فعلی (رشتخوار) باید نمازم را شکسته و یا کامل به جا آورم و نیز روزه ام را بدون قصد بگیرم یا خیر؟ ضمناً تکلیف نمازهایی که در این مدت، شکسته خوانده ام چیست؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، در محل کار فعلی حکم مسافر دارید و با قصد اقامت ده روز، نماز تمام است و در صورتی که قصد ماندن ده روز نداشته باشید نماز شکسته است و اعمال گذشته اگر مخالف وظیفۀ مقرّره انجام گرفته قضا دارد.
[سؤال 2894] 1434
بسمه تعالی 16 / 1 / 1362
حضور محترم حجت الاسلام والمسلمین حضرت آیت الله العظمی، جناب مستطاب، آقای حاج سید روح الله الموسوی الخمینی، دامت برکاته
امید است از خداوند تبارک و تعالی که همیشه در کمال صحت و سلامت بوده باشید. باری عرض می شود پدر بزرگوار والاگهر! جان نثار، چند مسأله دارد که در ذیل ورقه به عرض مبارکتان می رساند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 162
1. این جانب اهل سلماس، در حال حاضر مقیم اهواز هستم و در ارتش جمهوری اسلامی ایران (لشکر 92 زرهی) انجام وظیفه می نمایم و شغل ثابتی دارم و تا ارتش در مورد انتقال این جانب به شهرستان دیگر تصمیم نگیرد، در این جا مشغول خدمت خواهم بود. مستدعی است بفرمایید که نماز و روزه به چه نحوی ادا گردد؟
بسمه تعالی، بدون قصد ماندن ده روز در یک محل، حکم مسافر دارید و چنانچه سی روز با تردید در محلی بمانید، بعد از آن باید تمام بخوانید.
[سؤال 2895]
2. اگر چنانچه خود مایل به انتقال باشم، دراین صورت نماز و روزه چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، حکم مسأله قبل را دارد.
3. شغل ما ایجاب می کند که هر چند وقت، به عنوان پیک به منطقه ـ در مسافت 80 الی 130 کیلومتر ـ رفته و در همان روز مراجعت نماییم. در صورتی که پیک رفتن، جزء شغل محسوب می شود، نماز و روزه در محل چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، در سفری که به پیک می روید، نماز شما تمام است.
[سؤال 2896] ----> 5657
2. کسی که قصد ماندن ده روز در جایی نموده ولی به این کیفیت مثلاً ساعت هشت صبح شنبه تا دوشنبه هفته بعد و روزه اش را گرفته بعد معلوم شد که باید تا ساعت هشت صبح سه شنبه می بایستی قصد کرده باشد آیا تکلیف چیست؟
بسمه تعالی، با قصد اقامت ده روز، اشتباه در حساب مضر به صحت اقامت و جریان حکم آن نیست.
[سؤال 2897] 1435
بسمه تعالی 5 / 3 / 1361
محضر رهبر عظیم الشأن امام امت و مرجع عالی قدر خمینی بت شکن
1. در منطقه جنگی هستم ولی حدود بیست کیلومتر پشت جبهه مسئول تدارکات
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 163
هستم امکان دارد در درگیری ها و عملیات خط مقدم جبهه شرکت نمایم ولی احتمال می دهم می توانم ده روز یا بیشتر قصد اقامه کنم حتی فرمانده مربوطه ام نیز این احتمال را می دهد آیا می توانم نمازم را تمام و روزه فریضه ام را به جا آورم؟
2. اگر در صورت دوم نمازم قصر باشد و سال بگذرد برای روزه ام کفاره تعلق می گیرد یا خیر؟
بسمه تعالی، بدون قصد جدّی ماندن ده روز در یک محل حکم اقامت مترتب نیست و قضای روزه اگر تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر افتاد برای هر روز یک مدّ طعام کفاره باید به فقیر بدهد.
[سؤال 2898] 1436
بسمه تعالی 3 / 8 / 1361
با عرض سلام حضور امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و با آرزوی توفیق و طول عمر آن امام بزرگوار از خداوند متعال
دربارۀ چند مسأله برایم اشکال پیش آمده است و مجبور شدم از حضور آن رهبر کبیر کسب تکلیف نمایم. امیدوارم که وقت آن را داشته باشید که به وسیلۀ رهنمودهای خود، مرا از سردرگمی نجات دهید.
1. من یک روستایی هستم که با چند نفر از دوستان، از دهی در 72 کیلومتری شیراز برای ادامۀ تحصیل به این شهر آمده ایم و در خانۀ کرایه ای زندگی می کنیم. دو هفته یک بار به زادگاهمان نزد خانواده بر می گردیم. وقتی دو هفته شیراز می مانیم، نماز یومیه را درست می خوانیم؛ اما در هنگامی که یک هفته در شیراز می مانیم نمی دانیم نمازمان را درست بخوانیم یا شکسته. خواهشمندم هرچه زودتر ما را راهنمایی کنید.
بسمه تعالی، در غیر وطن، بدون قصد ماندن ده روز، حکم مسافر دارید.
2. دو خواهر و برادر رضاعی هستند که یکی از آن ها مدت چهارماه پی درپی شیر دیگری را خورده است. آیا به جز آن خواهر و برادر، خواهرهای آن خواهر نمی توانند با برادرهای این برادر ازدواج کنند؟
بسمه تعالی، ازدواج آنان مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 164
[سؤال 2899] 1437
بسمه تعالی
دفتر امام خمینی، سلام علیکم
این جانبان دانشجویانی هستیم در کشور انگلستان که دچار یک مسأله بسیار بسیار مهم شرعی شده ایم که مدتی است فکر ما را به خود مشغول داشته. شهری که در آن زندگی می کنیم بریستول نام دارد و در غرب لندن واقع شده، با جمعیت 700 هزار نفر و یکی از شهرهای بزرگ انگلیس می باشد. با در نظر گرفتن این که این کشور موطن ما نمی باشد، آیا باید نماز و روزه را به طور کامل به جا آورد یا خیر؟
خواهشمندیم تکلیف این جانبان را هرچه سریع تر ـ ان شاء الله قبل از شروع ماه مبارک رمضان ـ روشن نمایید. رسیدن شما را به اهداف عالی انقلاب اسلامی ایران خواهانیم. والسلام
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز قصر است و روزه صحیح نیست.
[سؤال 2900] 1438
بسمه تعالی 12 / 12 / 1361
دفتر محترم امام خمینی
ما برادران، عده ای از نگهبانان هستیم که در یک حوزه ـ پخش البرز در جادۀ مخصوص کرج ـ به عنوان نگهبان انجام وظیفه می نماییم و فاصلۀ خانه هایمان تا محل کار 23 الی 24 کیلومتر می باشد. در ضمن، کارمان شیفتی می باشد؛ یعنی یکی در میان، 15 روز کار و 15 روز استراحت می باشد. غرض از مزاحمت این است که وضعیت نماز و روزۀ برادران که همگی از امام عزیز تقلید می نماییم چگونه است؟ زیرا از هر جایی که سؤال شد، متفاوت جواب داده اند. تمنّا می شود ما را راهنمایی فرمایید.
بسمه تعالی، بدون قصد ده روز در یک محل و در غیر وطن، حکم مسافر دارید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 165
[سؤال 2901] 1439
بسمه تعالی
با سلام
در رابطه با فتوای جدید امام در رابطه با شکسته بودن نماز مستأجر، این جانب از حدود 18 سال پیش در شمیران در خانه ای که توسط پدرم اجاره شده بود مستقر شدیم و حدود 15 سال در آن محل بودیم که البته مدت اجاره نامه، نامعین بود و بعد از این مدت، پدرم منزلی در کرج خریداری و مدت 5 سال در آن منزل ساکن بودیم؛ البته به قصد برگشت به تهران؛ و بعد از این مدت، منزل را در کرج فروخته و الآن پدرم اجاره نامه ای به مدت یک سال بسته است که الآن در ونک مستقر شده ایم و نظرمان در ابتدای ورود، برای مدت یک سال سکونت بود. خواهشمندم نظر به فتوای جدید امام پاسخ فرمایید.
خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی، خمینی را نگهدار، والسلام علیکم ورحمة الله
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، که در هیچ یک از محل های مزبور، قصد توطّن نکرده اید، بدون قصد ماندن ده روز در یک محله، حکم مسافر دارید.
[سؤال 2902] 1440
بسمه تعالی 24 / 5 / 1361
حضور محترم دفتر امام خمینی، دامت برکاته
ضمن عرض سلام و دعا، امیدوارم حالتان خوب، و خداوند شما را در خدمت به اسلام موفق بدارد. آمین یا کریم
من یکی از اهالی اردوگاه مهاجرین جنگی اصفهان هستم، که در حدود 15 کیلومتری اصفهان زندگی می کنم. باتوجه به این که مدت اسکان ما معین نیست و ما برای خرید و کارهای روزمره، هر دو سه روز یا هر روز به اصفهان می رویم و می آییم،
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 166
آیا محل اردوگاه برای ما وطن محسوب می شود یا خیر؟ و نماز و روزه ما مهاجرین چه صورت دارد؟
بسمه تعالی، وطن محسوب نیست و بدون قصد اقامت ده روز، حکم مسافر دارید.
[سؤال 2903] 1441
بسمه تعالی
دفتر حضرت امام خمینی، مدّ ظله
محترماً به استحضار آن عزیزان می رساند: چون ماه مبارک رمضان نزدیک می باشد و چند سؤال مشروحۀ ذیل برای بعضی ها مبهم و مورد شک و تردید می باشد، مستدعی است دستور فرمایند جهت بر طرف شدن تردید، سؤالات را جواب فرمایید.
1. نماز و روزه، پرسنل وظیفه و کادر به چه نحو می باشد؟ آیا نماز، قصر می باشد یا تمام؟ روزه دارند یا نه؟
2. آیا سرباز وظیفه که در پاسگاه یا واحد دیگری خدمت می کند که فاصلۀ وطن تا محل خدمت، بیش از هشت فرسخ شرعی می باشد و به علت انجام دادن مأموریت نمی تواند قصد ده روز بکند ـ البته فاصله انجام مأموریت تا واحد، بیش از هشت فرسخ می باشد ـ از نظر نماز و روزه، وظیفۀ او به چه نحوه می باشد؟
3. آیا پرسنل وظیفه، در مدت دو سال خدمت وظیفۀ سربازی حکم مسافر دارند یا نه؟
4. سربازی که به واحدی انتقال داده شده و در بین ده روز، 24 ساعت به وطن خود می رود که فاصلۀ آن، بیش از هشت فرسخ می باشد، نماز و روزۀ وی به چه نحوه می باشد؟
بسمه تعالی، در تمام صور مذکوره، در غیر وطن، بدون قصد اقامت ده روز نماز قصر است و روزه صحیح نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 167
[سؤال 2904] 1442
بسمه تعالی
دفتر امام، بعد از عرض سلام، خواهشمندیم به سؤالات ذیل جواب بدهید:
1. آیا کسی که در قم تحصیل کند و قصد اقامت همیشگی در آن جا نداشته باشد، اگر گاهی اوقات کمتر از ده روز اقامت کند، نماز او قصر می باشد یا تمام؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله، بدون قصد اقامت ده روز نماز شکسته است.
2. کسی از زادگاهش به شهر و یا ده دیگری رفته و در سال، یک ماه و یا کمتر از یک ماه به وطنش می آید و این یک ماهش، به صورت 5 روز و یا 8 روز می باشد، نمازش قصر می باشد یا خیر؟
بسمه تعالی، در وطن نماز تمام است؛ مگر از آن جا اعراض کرده باشد.
3. اجناسی که از طرف دولت محدود شده، مثلاً برنج؛ اگر کسی برنج از مازندران و یا شهری دیگر آورد و به قیمت بیشتر از قیمت دولتی فروخت، این شخص می تواند بخرد؟ (اجباراً لازم دارد). و یا در همین موضوع، می تواند بخرد و به کس دیگری بفروشد؟
خلاصه، خرید و فروش اجناسی که در دست دولت می باشد، به قیمت گران تر از قیمت دولتی جایز می باشد یا خیر؟
بسمه تعالی، تابع مقررات دولت اسلامی است.
[سؤال 2905] 1443
بسمه تعالی 5 / 4 / 1361
جماران، دفتر امام خمینی، برسد به دست رهبرم حضرت آیت الله امام خمینی
من سرباز وظیفه نمایندۀ انجمن اسلامی پایگاه سه راه بیجار، مدت 3 ماه است که در یک جا در کردستان، در منطقۀ عملیات مستقر هستیم. آیا نماز و روزه در این جا درست است یا نه؟ اگر درست است، لطفاً جواب را به آدرس ذیل بفرستید.
بسمه تعالی، اگر در یک محل، ده روز یا بیشتر نیّت اقامت کنید، نماز تمام و روزه صحیح است؛ وگرنه حکم مسافر دارید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 168
[سؤال 2906] 1444
بسمه تعالی 3 / 4 / 1361
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله
پرسنل گروهان ژاندارمری تربت حیدریه، در رابطه با مسأله نماز و روزه، سؤالاتی دارند که به دستورات حضرت عالی محتاج هستند.
مقدمتاً به عرض می رسانیم که این پرسنل، شامل سربازان، درجه داران، افسران، در مشاغل مختلف: راننده، اداری، گروه های گشت و غیره می باشند.
سؤالات در مورد افراد فوق الذکر، به شرح زیر است:
1. نماز و روزۀ سربازان، چه صورت پیدا می کند و با توجه به احتمال نقل و انتقالات و مأموریت، می توانند قصد اقامت نمایند؟
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، حکم مسافر دارند.
2. درجه داران که قبلاً مقلد مرجع دیگر بودند که ایشان، محل کار را مانع برای تمام خواندن نماز نمی دانند و اکنون هم که مقلد مرجع دیگری هستند و به این مسأله، یا قبلاً برخورد و عمل کرده اند و یا برخورد کرده، ولی به خاطر جو حاکم طاغوت بر نظام ژاندارمری، اهمیتی به مسائل شرعیه نداده اند، آیا می توانند محل کار خود را وطن اتخاذی انتخاب نمایند یا خیر؟
بسمه تعالی، بدون قصد زندگی دائمی در آن محل، وطن محسوب نمی شود.
3. گروه های گشتی مبارزه با مواد مخدر که شغلشان گشت زنی است و بیشتر اوقات، مأموریت های دور هم می روند، آیا دائم السفر محسوب نمی شوند؛ با توجه به این که احتمال گرفتن این شغل از آن ها هم هست؟
بسمه تعالی، اگر شغلشان، گشت به نحو دوره گردی در مقدار مسافت شرعی است، نماز تمام و روزه صحیح است؛ و گرنه، حکم مسافر دارند.
4. پرسنلی که شغل سازمانی آن ها راننده است ولی اکثراً بنا به دلایل سازمانی، رانندگی نمی کنند؛ یعنی عملاً نمی شود گفت دائم السفر، آیا گاهی اوقات ـ ندرتاً ـ اگر مأموریتی به آن ها واگذار شود، در این موقع، دائم السفر بودن، شامل آنان می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر حداقل در خلال ده روز، یک بار در مقدار مسافت شرعی، شغل رانندگی دارند، نماز تمام و روزه صحیح است؛ و گرنه حکم مسافر دارند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 169
[سؤال 2907] 1445
بسمه تعالی 18 / 2 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
محترماً؛ به عرض می رساند: پرسنل هوانیروز (پرسنل خلبان) که به مأموریت اعزام می شوند، مدت مأموریت آنان حداقل 15روز و حداکثر 20 روز می باشد. با توجه به موقعیت منطقه، ممکن است در این مدت حتی یک پرواز هم صورت نگیرد و بر عکس ممکن است با توجه به نیاز مناطق دیگر، حتی چندین پرواز هم صورت گیرد؛ طبق سؤالی که از بعضی معممین نموده ایم، می گویند: حرف واحد اعزام کننده ـ که مثلاً به مدت 15 روز به مأموریت بروید ـ برای شما حجّت است و می بایستی پس از رفتن به منطقه، قصد نموده و نماز خود را کامل بخوانید؛ حتی اگر روز سوم، محل مأموریت را ترک گفته و به نقطۀ دیگری از طرف واحد اعزام شوید. و بعضی دیگر از این آقایان می فرمایند: چون در حال انتظار به سر می برید و ممکن است هر لحظه به مأموریتی اعزام شوید، بنابراین چون صد در صد مطمئن نیستید، بایستی نماز خود را شکسته ادا نمایید. لذا از محضر آن امام تقاضامندیم هرچه زودتر جواب این مسأله را مرقوم فرمایید و همچنین برای روزۀ ماه رمضان که تا چند وقت دیگر فرا می رسد؛ ضمن این که مرجع تقلید این پرسنل، حضرت امام خمینی می باشند.
بسمه تعالی، در فرض سؤال که اطمینان به ماندن ده روز در یک محل ندارند، تا سی روز حکم مسافر دارند و نمازشان قصر است و روزه صحیح نیست.
[سؤال 2908] 1446
بسمه تعالی 21 / 1 / 1362
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، حفظه الله تعالی
نظر به این که حضرت عالی بر حسب فتوا، نماز کسی را که بیش از مقدار مسافت
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 170
شرعی مسافرت نماید قصر می دانید، آیا برادران ما که در خارج از کشور اشتغال به تحصیل دارند و قصد اقامت دائم در خارج را نیز ندارند و پس از اتمام تحصیل، تصمیم مراجعت به ایران را دارند، در حکم مسافر بوده یا خیر؟ و با توجه بر این امر، نماز و روزه به چه کیفیت است؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله اگر در محل واحد، قصد اقامت ده روز نمایند، نمازشان تمام و روزه صحیح است و الا باید نماز را شکسته بخوانند و روزه صحیح نیست.
[سؤال 2909] 1447
بسمه تعالی 3 / 1361
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی، ادام الله ظله الشریف
محترماً به استحضار می رساند به این که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تربت جام، تعدادی از برادران، مأمور تبلیغات نوار مرزی اند و اکنون مدت پنج ماه است که کار می کنند و در یک جا ثابت نیستند و در طول این مدت هم نمازشان را شکسته خوانده اند. ما از هر که سؤال نمودیم، جواب مختلف می دادند. از پیشگاه رهبر کبیر انقلاب استدعا می شود توضیح دهد که نمازمان چگونه است؟ آیا شکسته بخوانیم یا درست؟ ضمناً این ها سربازند که در سپاه خدمت می کنند و تا آخر خدمتشان هم شاید در گروه تبلیغات باشند. والسلام علیکم ورحمة الله
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز و روزه قصر است؛ مگر آن که شغل شما در مسافت شرعی به نحو دوره گردی باشد که در این صورت، نماز و روزه تمام است.
[سؤال 2910] ----> 2057
3. فدوی مدت 22 ماه است که از وطن خویش ـ قصر شیرین ـ آواره ام. تا مدتی که در باختران، در بیمارستان و در خانه بودم، قصد ده روز کردم و نماز را تمام
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 171
می خواندم؛ ولی این مدت یک سالی که به اسلام آباد غرب آمده ام با این که یک خانۀ محقر هم دارم، ولی هر آن که قصر شیرین آزاد شود بر می گردم و قصد توطّن در این جا را نکردم و فعلاً کارم هم طوری می باشد که نمی توانم ده روز در خانه بمانم. نماز و روزۀ این جانب در این صورت چگونه خواهد بود؟
بسمه تعالی، در غیر وطن، بدون قصد ماندن ده روز در یک محل، نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
[سؤال 2911] 1448
بسمه تعالی 24 / 3 / 1361
دفتر محترم حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی
ضمن عرض سلام و آرزوی سلامت برای امام امت، به استحضار می رسانم: این جانب متولد تهران بوده و در محلۀ خیابان هلال احمر، نرسیده به پل امامزاده معصوم ساکن بودم و محل کارم در کیلومتر 24 جادۀ تهران ـ ساوه می باشد و مدت چند ماه است که در منازل مسکونی موجود در محل کارم (کیلومتر 24 تهران ـ ساوه) سکونت دارم و در هر هفته، حداقل یک بار جهت خرید ارزاق و دیدار اقوام، به تهران رفته و بر می گردم. خواهشمندم با توجه به این که منزل مسکونی و محل کارم در یک جا می باشد (کیلومتر 24 جاده تهران ـ ساوه)، مشخص فرمایید نماز این جانب در محل سکونت فعلی ام شکسته است یا کامل؟ و مواقعی که به تهران می روم، نمازم چگونه می باشد؟
همچنین در ماه مبارک رمضان، از نظر روزه داری چه وضعی خواهم داشت؟ تقاضا دارم با توجه به نزدیکی ماه رمضان، به طور واضح این جانب را راهنمایی فرمایید.
بسمه تعالی، در محل کار، بدون قصد توطّن حکم مسافر دارید، که بدون نیت اقامت ده روز، نماز و روزه قصر است؛ و تهران اگر وطن شما بوده و از آن اعراض نکردید، به حکم وطن باقی است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 172
[سؤال 2912] 1449
بسمه تعالی 13 / 4 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا
من متولد شهریار هستم و نظامی می باشم و محل خدمتم، در لویزان تهران است و تهران را برای خودم وطن انتخاب نکرده ام و بنا به فتوای حضرت عالی، مسافر محسوب می شوم، حال با این وجود، مسافت محل کار و محل سکونت من از منزل، 3 کیلومتر است. اگر با قصد ده روز ماندن در منزل، این مسافت را طی کرده، صبح به محل کار بروم و بعد از ظهر برگردم؛
1. روزه گرفتن برای من چه صورتی دارد؟
2. آیا می شود نماز را هم در منزل و هم در محل کار درست خواند؟
بسمه تعالی، محل کار اگر داخل حد ترخص محل اقامت در لویزان باشد و جزء محدودۀ آن محسوب شود، قصد اقامت در فرض سؤال، صحیح است و نماز و روزه، در محل اقامت و محل کار تمام است.
[سؤال 2913] 1450
بسمه تعالی 5 / 4 / 1361
شورای محترم استفتای امام خمینی
پس از عرض سلام و تحیات، محترماً به استحضار عالی می رساند که مسائل زیر برای این جانب روشن نیست. خواهشمند است در توضیح و تشریح آن ها این جانب را یاری فرمایید.
1. این جانب در دماوند خدمت می کنم و هفته ای یک بار به تهران عزیمت می کنم و یا برای استحمام به رودهن (فاصلۀ 20 کیلومتری) و یا دماوند (6 کیلومتری) می روم. آیا می توانم روزه بگیرم؟ البته این جا می گویند که اگر شما از حد ترخص خارج شدید
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 173
و فرضاً دماوند رفتید، زمان رفت نباید از دو ساعت بیشتر باشد؛ خواه مسافرت، بیش یا کمتر از چهار فرسخ باشد. و اگر قصد اقامه کنم، می توانم روزه بگیرم یا نه؟ آیا می توانم این جا را موطن دوم خود حساب کنم؟ و اگر قصد اقامه کردم، می توانم بعدازظهر مسافرت کرده و قبل از ظهر روز بعد بیایم؟ روزه ام درست است یا نه؟
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز شکسته است و روزه صحیح نیست؛ و بدون قصد زندگی دائمی، غیروطن، وطن نمی شود.
2. من از 29 اردیبهشت ماه 1361 وارد دورۀ احتیاط شده ام و حقوقمان ماهانه 2225 تومان است. آیا اگر در آخر ماه و سال مبلغی اضافه ماند، خمس و زکات تعلق می گیرد؟
بسمه تعالی، هرچه از حقوق و سایر درآمدها، آخر سال زیاد بماند خمس دارد.
3. من مقداری آلبوم تمبر دارم که ارزش آن ها حدوداً 8 تا 10هزارتومان می شود و سالیانه، ارزش آن ها اضافه می شود. آیا بر آن ها خمس و زکات تعلق می گیرد؟ و اصولاً جمع آوری تمبر ـ به صورت سرگرمی ـ از نظر شرعی صحیح است یا نه؟ و همچنین مقداری وسایل آزمایشگاهی دارم. آیا بر آن ها تعلق می گیرد یا نه؟
بسمه تعالی، جمع آوری تمبر برای غرض عقلایی اشکال ندارد و اگرچه بهتر است از صرف مال در مثل چنین کارهایی خودداری شود؛ و در هر صورت اگر از درآمد کسب تهیه شده و خارج از شؤون متعارفی شخص است، خمس دارد وگرنه خمس ندارد.
[سؤال 2914] 1451
بسمه تعالی
حضور محترم امام امت، دامت برکاته
پس از عرض سلام، چند سؤال داریم که خواهشمندیم جواب فرمایید:
1. راجع به نماز ماها که سرباز هستیم، روحانیون محل، جواب های مختلفی به ما داده اند. حالا ما را راهنمایی کنید که نماز ما به چه صورت می باشد؟ چون در شهری به نام ایذه خدمت می نماییم که حداقل در ماه، چند بار به مأموریت می رویم که البته مدت آن ها معلوم نمی باشد و فاصلۀ آن ها هم از مبدأ که گروهان ژاندارمری ایذه می باشد تا مقصد، بیش از چهار فرسخ می باشد و به همین دلایل، ما در موقع
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 174
مأموریت، نمازمان را شکسته و موقعی که به گروهان مراجعت نمودیم، نمازمان را کامل می خوانیم. آیا نماز ما صحیح می باشد یا خیر؟ در غیر این صورت، ما به چه صورت نماز بخوانیم؟
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
2. در مورد روزۀ ما سربازان چه می فرمایید؟
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، روزه صحیح نیست.
[سؤال 2915] 1452
بسمه تعالی 16 / 7 / 1361
سلام علیکم، پس از عرض سلام، امیدوارم که حالتان خوب باشد و در پناه ایزد منان در جهت پیشرفت این انقلاب و در جهت خط امام قدم بردارید. چند سؤال دارم که از شما تقاضا دارم که جواب مرقوم فرمایید:
1. من بچۀ گرمسار هستم و در شاهرود در یک خانۀ اجاره ای زندگی می کنم و محل کارم در دهی به نام بسطام است که فاصلۀ این ده با شاهرود 6 کیلومتر است و من صبح می روم، ظهر بر می گردم و ظهر می روم، غروب بر می گردم. در این جا نماز و روزۀ من به چه صورت است؟ این جانب از امام جمعه شاهرود این مسأله را پرسیده ام و ایشان می گویند: می توانی در این مسأله از آیت الله خویی تقلید کنی و نمازت را درست بخوانی؛ در صورتی که من از امام تقلید می کنم. خواهش می کنم هرچه زودتر جواب این را بدهید. در ضمن من تابستان به گرمسار می روم و این جا نیستم، من یک معلم هستم.
بسمه تعالی، بدون قصد اقامۀ ده روز در یک محل، حکم مسافر دارید.
2. اگر برادر خود من عکس بگیرد و بخواهد یک مرد نامحرم آن عکس را ظاهر کند، آیا این گناه دارد یا نه؟
بسمه تعالی، اگر ظاهر کننده، شما را نمی شناسد مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 175
3. اگر یک برادر نامحرم برای مدت یک ساعت فنون رانندگی را یاد بدهد و بقیه را پیش یک فرد محرم تعلیم ببیند، آیا این گناه دارد؟
بسمه تعالی، اگر بدون مفسده باشد اشکال ندارد، با حفظ موازین شرعیه.
[سؤال 2916] ----> 1929
2. سربازهایی که در پاسگاه ها به سر می برند و در هر روز احتمال می دهند که به آن ها مأموریت داده شود که به بیشتر از چهار فرسخ بروند، آیا باید روزه بگیرند یا نه؟
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، حکم مسافر دارند.
[سؤال 2917] ----> 134
2. اگر یک سال به شهری مأموریت داشته باشیم، تکلیف روزه و نماز چیست؟
بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز و روزه در سفر قصر است.
[سؤال 2918] 1453
بسمه تعالی
دفتر امام خمینی، پس از سلام، من سرباز مأمور در کردستان، اهل مشهد هستم. نمازم قصر است یا تمام؟ والسلام
بسمه تعالی، بدون قصد ماندن ده روز در محل مأموریت نمازتان قصر است.
[سؤال 2919] 1454
بسمه تعالی
دفتر امام خمینی، مدّ ظله، محترماً به سؤال زیر جواب دهید:
مدت بیش از ده سال است که از شهری به شهر دیگری آمده و در آن جا سکونت داریم و چون در شرکت نفت کار می کنم، معلوم نیست که چند سال دیگر در این جا
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 176
باشیم و هنوز هم معلوم نیست که بعد از بازنشستگی، در این شهر بمانیم یا به وطن اول یا جای دیگری برویم؛ در حال حاضر باید نماز را کامل خواند یا شکسته؟
بسمه تعالی، بدون قصد ماندن ده روز در محل مرقوم، حکم مسافر دارید.
[سؤال 2920] 1455
بسمه تعالی 25 / 9 / 1361
با عرض سلام خدمت آقایان و خادمین اسلام و بندگان شریف و مؤمن پروردگار
سؤالی که برای من پیش آمده این است: من و شوهرم در خانۀ پدری ایشان، که تحت مالکیت پدر شوهرم قرار داشت و واقع در شهر ری بود، زندگی می کردیم؛ بر حسب احتیاجات مادی، ایشان آن خانه را فروخته و به اتفاق خانواده (پدر و مادر ایشان) به تجریش عزیمت کرده و در یکی از خانه های مصادره ای مربوط به بنیاد مستضعفان زندگی می کنیم و با ذکر این مسأله که این خانه مال ما نیست و ما به عنوان مستأجر در این خانه سکونت داریم و برای ما مشخص و معین نیست که تا چه مدت در آن خانه ساکن باشیم (چون قید نشده که چه مدت آن جا باشیم) و اصلاً آیا در تهران باشیم یا به شهرستان دیگری عزیمت کنیم و یا از آن جا به محل دیگری در خود تهران برویم، پس برای ما مسأله نمازمان را روشن کرده و بفرمایید که آیا نماز ما شکسته است یا تمام؟ و مسأله روزه هم همین طور.
بسمه تعالی، در فرض سؤال، حکم مسافر مترتّب می شود که بدون قصد اقامۀ ده روز، نماز شکسته و روزه صحیح نیست.
[سؤال 2921] ----> 6903
4. از شهرستان اراک به اصفهان آمده ام و مدت تقریباً سیزده سال است که در ذوب آهن خدمت می نمایم و وطنم اراک می باشد و اکنون در فولادشهر زندگی می کنم و در زندگی تصمیم قطعی ندارم که در کدام شهر زندگی خود را ادامه دهم ـ البته فعلاً قطعه زمینی از دولت به بنده داده اند ولی باز تصمیم قطعی نگرفته ام که بمانم یا خیر ـ
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 177
آیا نماز و روزۀ این جانب ایرادی دارد اگر از فولادشهر به کارخانه بروم و قبل از اذان ظهر به خانه برگردم؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، در محل سکونت و بین راه و محل کار حکم مسافر دارید و بدون قصد اقامت ده روز در یک محل نماز و روزه قصر است.
[سؤال 2922] ----> 736
4. مهاجرین شهرهای مناطق جنگی که حدود دو سال است در شهرهای دیگر کشور زندگی می کنند و معلوم نیست چه موقع به وطن اصلی خود بازگردند، تا زمانی که در غیر وطن اصلی زندگی می کنند تکلیفشان نسبت به نماز و روزه چیست؟
بسمه تعالی، بدون قصد ده روز در یک محل، حکم مسافر دارند.
[سؤال 2923] ----> 7188
2. نمازهای شخصی که در جبهه است کامل است یا شکسته؟
بسمه تعالی، بدون قصد ده روز در یک محل، نماز و روزه قصر است.
[سؤال 2924] ----> 3844
4. طلابی که به جبهه جنگ برای تبلیغ می روند با قصد ده روز می توانند در یک جا نماز خود را تمام بخوانند؟
بسمه تعالی، اگر می دانند ده روز در یک جا می مانند قصد محقّق است و باید نماز را تمام بخوانند.
[سؤال 2925] 1456
بسمه تعالی 12 / 3 / 1361
حضور محترم حضرت امام خمینی
با عرض سلام و پوزش؛ نظر مبارک، در مورد دو سؤال زیر چیست:
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 178
1. حقیر در نگهداری دستگاه های رادار کار می کنم. دستگاه های رادار عموماً در ارتفاعات کوه ها و تپه ها مستقر می گردد و در اکثر ایستگاه های رادار، محل مسکونی با محل کار فاصلۀ بیش از چهار فرسنگ را دارد. با توجه به این که مدت خدمت مقرر ما در نیروی هوایی در همین شرایط می گذرد و دور از موطن اصلی است، نحوۀ ادای نماز و روزه به چه صورت خواهد بود؟ در صورتی که حالت مسافر را داشته باشیم، با توجه به این که سالیانه حداکثر 30 یا 45 روز مرخصی داریم و معمولاً در دو سه نوبت داده می شود، نحوۀ ادای روزه به چه صورت است؟
2. در حال حاضر 5 کیلومتری شرق شهر بندر عباس محل سکونت ما است و محل کارمان در غرب شهر می باشد که فاصلۀ محل کار و محل زیست، 22 کیلومتر است و به علت وجود شهرک ها، شرکت ها و ساختمان های موجود اطراف شهر، تشخیص حدود شهر مشکل است و نظرات روحانیون موجود، متفاوت است، نظر جناب عالی در مورد نماز و روزۀ ما چیست؟
خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار، والسلام
بسمه تعالی، محل کار و محل سکونت اگر وطن شما نیست، بدون قصد اقامت ده روز در یک محل، نماز قصر است و روزه صحیح نیست و قضای روزۀ ماه رمضان نباید از ماه رمضان سال بعد به تأخیر افتد.
[سؤال 2926] ----> 3992
2. من در یکی از روستاها که پنجاه کیلومتر با وطنم فاصله دارد مشغول انجام وظیفه هستم و هر هفته قصد ده روز می نمایم و نمازم را آن جا تمام می خوانم ولی اکثر اوقات برای کارهای جزئی ـ مثلاً آوردن نان ـ به خانه ام می روم؛ آیا نماز من اشکالی دارد؟
بسمه تعالی، اگر می دانید بین ده روز، از روستا به وطن بر می گردید، نمی توانید قصد ده روز کنید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 179
[سؤال 2927] 1457
بسمه تعالی 31 / 5 / 1361
محضر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
نظر به این که در این پادگان، هر 2 ماه حدود 3000 سرباز جهت آموزش وارد می شوند و در مدت آموزش، یک هفته اردو می روند:
1. کسی که 10 روز در پادگان چهل دختر قصد کند و در این بین (10 روز) حدود 20 کیلومتر برای 6 روز اردو یا غیره برود، وضع نماز او چگونه است؟
2. آیا در مورد روزه هم مسأله به همین شکل است؟
بسمه تعالی، اگر در حین قصد اقامت، می داند که در اثنای ده روز، تا مسافتی برای شرکت در اردو می رود، قصد اقامت متحقّق نیست و نماز و روزه قصر است.
[سؤال 2928] ----> 1958
3. آیا می شود در جبهه نیت ده روز کرد و نماز را تمام خواند و روزه گرفت؟
بسمه تعالی، اگر یقین به ماندن ده روز در یک مکان نداشته باشید، نمی توانید قصد کنید.
[سؤال 2929] ----> 5146
2. از مهاجرین جنگی خرمشهر هستم که حدود دو سال است بدون آن که بابلسر را وطن خود اختیار کرده باشم، در آن زندگی می کنم و ممکن است تا بازگشت به شهرم، چند سال دیگر هم طول بکشد. از طرفی محل کارم نیز در بابل ـ که حدود 20 کیلومتر با بابلسر فاصله دارد ـ می باشد. استدعا دارم با توجه به فرض مذکور، پاسخ فرمایید: آیا نماز من شکسته است یا کامل؟ در صورت شکسته بودن، تکلیف نماز و روزه هایی که در این مدت گرفته ام چیست؟
بسمه تعالی، بدون قصد ده روز در یکی از دو محل، حکم مسافر دارید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 180
[سؤال 2930] 1458
بسمه تعالی 8 / 1 / 1362
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب و مرجع آگاه جهان تشیع و فخر آل الرسول صلی الله علیه و آله وسلم و سلالة الزهراء البتول علیهاالسلام
من سرباز وظیفه هستم و در یک پادگان (فرماندهی ترابری) که در 18 کیلومتری جاده قدیم کرج واقع است در خدمت مقدس سربازی مشغول انجام وظیفه هستم و اهل شهرستان رشت می باشم، موقعیت من این طور است که من هر روز به جز یک روز در هفته (پنج شنبه یا جمعه) که نگهبان هستم در پادگان می مانم و بقیه روزهای هفته را برای خواندن درس طلبگی به مهدیه تهران می آیم، که فاصله پادگان تا مهدیه تهران نزدیک به 22 کیلومتر می باشد. من هر روز از ساعت 6 صبح الی 30 / 1 بعدازظهر در پادگان هستم و بعداً به مهدیه تهران جهت درس خواندن می روم و بعد از اتمام درس ساعت حدوداً 6 بعدازظهر به منزل خودم واقع در حسن آباد می روم (توضیح این که منظور از منزل اتاقی است که تهیه شده و داریم). سؤال این است که آیا اگر بخواهم در یک ماه مبارک رمضان از پادگان به هیچ وجه خارج نشوم و قصد ده روز کنم و اگر هم بروم خارج از پادگان بعدازظهر بروم و شب نیز دوباره برگردم در پادگان بمانم، آیا می توانم روزه بگیرم؟ و سؤال دیگر این که اگر بخواهم برای درس بروم در ماه مبارک رمضان مسأله چطور است و بهتر کدام یک است، یعنی تکلیف من چیست؟ طول عمر شما رهبر عزیز انقلاب را از خداوند تبارک و تعالی خواستارم.
بسمه تعالی، بدون قصد ماندن ده روز در یکی از دو محلّ حکم مسافر دارید و چنانچه فاصله دو محل کمتر از 5 / 22 کیلومتر است می توانید قبل از ماه رمضان ده روز در یکی از دو محل قصد کنید و بمانید و بعد به هر دو محل رفت و آمد کنید، در این صورت تا مسافرت جدید نکرده اید روزه شما صحیح است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 181
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 182