کتاب نماز

دومین قطع کننده سفر: قصد ماندن ده روز در یک محل (سؤالهای 2981ـ3044)

[سؤال 2981]

‏2. برای فردی که در شهری غیر از وطن خود قصد اقامت ده روزه کرده است، حد‏‎ ‎‏ترخص چقدر می باشد؟ (طی مسافتی از شهر به بیرون که به موجب آن، قصد به هم‏‎ ‎‏می خورد).‏

بسمه تعالی، باید قصد کند که از شهر و حدود عرفیۀ آن خارج نشود.

‏3. در زمستان از ادرار یا مدفوع ـ در حین دفع ـ بخار متصاعد می شود؛ اگر این بخار با لباس تماس‏‎ ‎‏حاصل نماید تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، پاک است.

‏4. در بسیاری از مستراح ها سنگ آن، از نوع چینی بوده و گودی آن ها خیلی کم است، به طوری که آدم‏‎ ‎‏می ترسد به هنگام دفع، ادرار به لباسش ترشح کند. در این مورد تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به ترشح پیدا نکرده، لباس او پاک است.

[سؤال 2982]‏ ‏ ‏ ‏----> 1012

‏6. مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند و از اول قصد دارد به اطراف‏‎ ‎‏آن جا برود ـ البته به حد مسافت شرعی (5 / 22 کیلومتر) ـ آیا می تواند در مدت ده روز،‏‎ ‎‏هر روز روزی دو ساعت برود و برگردد یا نه؟‏

بسمه تعالی، قصد اقامت به نحو مزبور، صحیح نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 211
[سؤال 2983]‏ ‏ ‏ ‏----> 1468

‏2. پرسنل وظیفه ای در پادگان هستند که از بدو ورود می دانند اگر قصد ده روز کنند،‏‎ ‎‏جمعه و پنج شنبه بعد از ظهر را به 12 کیلومتری می روند و تا غروب هستند و بر‏‎ ‎‏می گردند؛ آیا آن ها می توانند قصد عشره بکنند؟‏

بسمه تعالی، نمی توانند قصد کنند.

[سؤال 2984]‏ ‏ ‏ ‏----> 5159

‏5. قصد خروج یک ساعت و دو ساعت در سفر آیا در تمام ده روز یک مرتبه است‏‎ ‎‏یا چند مرتبه هم اشکال ندارد؟ و در صورت بیشتر بودن ـ مثلاً 5 ساعت ـ حکم او‏‎ ‎‏چیست؟‏

بسمه تعالی، قصد خروج یک یا دو ساعت برای یک بار مضر نیست و‎ ‎زاید بر آن مضر است.

[سؤال 2985]‏ ‏ ‏ 1488‏

 ‏ بسم الله‌ الرحمن الرحیم‏

‏سماحة آیة الله‌ العظمی امام الاُمّة، السید الخمینی، أعزّ الله‌ نصره‏

‏سلام الله‌ علیکم ورحمته وبرکاته‏

‏1. نوی أحد المکلّفین الإقامة عشرة أیّام فی طهران وکان فی نیّته الخروج إلی ما‏‎ ‎‏دون أربعة فراسخ کلّ یوم لقضاء بعض أعماله، وبعد أن استقرّ حکم الإقامة لدیه بإقامة‏‎ ‎‏صلاة رباعیة واحدة، باشر کلّ یوم بالخروج إلی مقرّ عمله الذی لا یبعد عن مکان إقامته‏‎ ‎‏الثابت أربعة فراسخ. فهل تصحّ إقامة ذلک المکلّف؟ وهل یمضی صومه وصلاته‏‎ ‎‏صحیحین؟‏

بسمه تعالی، إذا کان من نیته الخروج کلّ یوم من أوّل الأمر، لم یتحقّق قصد‎ ‎الإقامة وعلیه القصر.

‏2. استقرّ حکم الإقامة لدی أحد المکلّفین فی طهران، ثمّ علم أنّه سیسافر سفراً شرعیاً بعد ثلاثة أیّام،‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 212
‏فهل یصحّ عنه الصوم فی هذه الحالة کذلک؟‏

بسمه تعالی، یصحّ منه الصوم بعد استقرار حکم التمام ما لم ینشأ سفراً جدیداً.

[سؤال 2986]‏ ‏ ‏ ‏----> 1260

‏2. مهاجرین جنگی که بر اثر اجبار، وطن خود را ترک کرده باشند و در شهرهای‏‎ ‎‏دیگر سکونت یافته اند و نیت مراجعه به شهرهای اصلی خود را دارند، آیا وطن آن ها‏‎ ‎‏حساب نمی شود؟ و اگر قصد ده روز اقامه کنند، آیا می توانند از حد ترخص بیرون‏‎ ‎‏بیایند؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، در محل سکونت فعلی، حکم مسافر دارند و‎ ‎هرگاه موقع نیت اقامت، قصد خارج شدن از حد ترخص به یکی دو‎ ‎ساعت داشته باشد مانع ندارد.

[سؤال 2987]‏ ‏ ‏ ‏----> 991

‏9. فرموده اید کسی که نیت اقامه در جایی دارد، اگر در ضمن، قصد داشته باشد که‏‎ ‎‏در بین ده روز، یک ساعت یا دو ساعت به مادون مسافت برود و مراجعت کند، مضر‏‎ ‎‏به قصد اقامۀ او نیست؛ آیا این عدم ضرر به قصد، فقط برای یک مرتبه در بین ده روز‏‎ ‎‏است یا اگر درهر ده روز، روزی یکی ـ دو ساعت باشد نیز ضرری به قصد اقامه ندارد؟‏

بسمه تعالی، قصد خروج یک مرتبه به یکی دو ساعت اشکال ندارد.

[سؤال 2988]‏ ‏ ‏ 1489‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏1. این که فرموده اید: «در قصد اقامۀ عشره، اگر از اول بنا داشته باشد به اطراف (البته‏‎ ‎‏کمتر از چهار فرسخ) برود نمازش شکسته است؛ مگر یکی دو ساعت برود و برگردد».‏‎ ‎‏بفرمایید که این دو ساعت را در مدت ده روز فقط یک بار می تواند برود یا هر روز‏‎ ‎‏می تواند دو ساعت بیرون رود و نمازش هم شکسته نباشد؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 213
بسمه تعالی، اگر از اول قصد دارد که هر روز خارج شود، قصد محقّق‎ ‎نمی شود و باید نماز را شکسته بخواند.

‏2. این که فرموده اید: «انسان می تواند دو وطن داشته باشد و در هر کدام، شش ماه بماند»، اگر در یکی‏‎ ‎‏کمتر و در دیگر زیادتر بماند چطور؟‏

بسمه تعالی، ماندن شش ماه لازم نیست و اگر کمتر هم بماند با قصد سکونت همیشگی در‎ ‎آن جا، ولو در بعض سال، وطن محقّق می شود.

[سؤال 2989]‏ ‏ ‏ 1490‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 9 / 1361‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله‏

‏مستدعی است که به مسائل زیر پاسخ افاده بفرمایید:‏

‏1. اگر مسافری در محلی که سفر کرده و از بلاد کبیره نیست، قصد اقامت ده روزه‏‎ ‎‏نماید و در بین این ده روز به روستایی برود که فاصلۀ آن با محل اقامت یک فرسخ‏‎ ‎‏باشد و یک روز در آن جا بماند، آیا در طول آن یک روز نماز وی شکسته است یا نه؟ و‏‎ ‎‏همچنین پس از بازگشت به محل اقامت، دوباره قصد عشره بنماید یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد رفتن یک روز به روستا را نداشت نماز وی در‎ ‎فرض مرقوم، در آن روستا و در محل اقامت تمام است.

[سؤال 2990]

‏2. اگر مسافری در محلی که سفر کرده و از بلاد کبیره نیست قصد اقامت ده روزه‏‎ ‎‏نماید، بعد از آن که ده روز در آن جا اقامت کرد و روز یازدهم به روستایی برود که‏‎ ‎‏فاصلۀ آن تا محل اقامت، یک فرسخ باشد و یک روز در آن جا بماند، آیا در آن یک روز‏‎ ‎‏نماز وی شکسته است یا نه؟ و همچنین پس از بازگشت به محل اقامت لازم است‏‎ ‎‏دوباره قصد عشره بنماید یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر موقع رفتن به روستا قصد سفر جدید ندارد و بازگشت به‎ ‎محل اقامت به حساب محل اقامت است، نماز در روستا و در محل اقامت

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 214
در فرض مرقوم، تمام است و نیازی به تجدید قصد اقامت نیست.

[سؤال 2991]

‏3. اگر مسافری در یکی از محلاّت تهران که از بلاد کبیره است، قصد اقامت ده‏‎ ‎‏روزه نماید و در طول این ده روز به محله ای دیگر برود که فاصلۀ آن تا محل اقامت،‏‎ ‎‏یک کیلومتر باشد و یک روز در آن جا بماند، آیا در طول این یک روز نماز وی شکسته‏‎ ‎‏است یا نه؟ و همچنین پس از بازگشت به محلۀ اوّلی که قصد اقامت ده روزه داشته‏‎ ‎‏است لازم است قصد اقامت را تجدید کند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد خارج شدن یک روز از محلۀ محل اقامت‎ ‎نداشت نماز تمام است و تا سفر شرعی جدید پیش نیامده حکم اقامت به‎ ‎قوّت خود باقی است.

[سؤال 2992]

‏4. اگر مسافری در یکی از محلاّت تهران که از بلاد کبیره است، قصد اقامت ده‏‎ ‎‏روزه نماید و ده روز از آن محله خارج نشود، روز یازدهم به محلۀ دیگر برود و یک‏‎ ‎‏روز در آن جا بماند و فاصلۀ آن محله با محل اقامت یک کیلومتر باشد، آیا در آن یک‏‎ ‎‏روز، نماز وی شکسته است یا نه؟ و همچنین روز بعد که دوباره به محل اقامت اوّلی‏‎ ‎‏برگشت بایستی قصد اقامت را تجدید کند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، حکم همان است که در جواب سؤال دوم ذکر شد.

[سؤال 2993]‏ ‏ ‏ ‏----> 5592

‏3. کسی که منطقه ای را محل اقامت خود قرار داده است ـ مثلاً درس می خواند در‏‎ ‎‏آن منطقه ـ آیا تجاوز از حد ترخص هر روزه یا یک روز در میان، به قصد اقامت آن‏‎ ‎‏شخص ضرر می زند یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد خروج روزانه یا یک روز در میان دارد، قصد‎ ‎محقّق نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 215
[سؤال 2994]‏ ‏ ‏ 1491‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران.‏

‏این جانب از طرف دفتر تبلیغات اسلامی قم یک ماه و دو روز در جبهۀ مهران که‏‎ ‎‏ماه مبارک رمضان بود مأموریت یافتم. همان اول به فرمانده گفتم که برادر در این جا‏‎ ‎‏چند روز هستیم؟ فرمانده گفتند ده روز یا بیشتر طول می کشد که برویم خود شهر و‏‎ ‎‏شهرک مهران، از این جهت فرمانده فرمودند ده روز ما هم قصد دهه کردیم که در‏‎ ‎‏همان مکان هر روز روزه بگیریم و نماز را تمام بخوانیم، بعد در همین روزها می رفتیم‏‎ ‎‏به منطقۀ دیگر که برادران در آن منطقه بودند هر روز رفتن و آمدن دو ساعت طول‏‎ ‎‏می کشید که سخنرانی تمام شود و تا برگردیم به مکان اصلی. بعد ده روز تمام شد باز ما‏‎ ‎‏حرکت نکردیم تا 24 روز طول کشید در این 24 روز نماز را تمام خواندیم و هر روز‏‎ ‎‏دو ساعت سخنرانی برای برادران می کردیم البته در مکان دیگر، بعد ما این مسأله را‏‎ ‎‏سؤال کردیم گفتند نماز و روزۀ شما صحیح نبوده است دوباره ادا کنید من هم در این‏‎ ‎‏مسأله جاهل بودم که کسی در یک مکان ده روز قصد دهه کرده تنها یک دفعه می تواند‏‎ ‎‏از این مکان به مکان دیگر برود سر یک ساعت یا دو ساعت برگردد ما در این 24 روز‏‎ ‎‏هر روز می رفتیم تکلیف ما چیست. نظر مبارک را در این مورد بیان فرمایید. باز هم از‏‎ ‎‏آن جا به شهرک مهران رفته دوباره قصد دهه کردیم 6 روز بعد را به همین منوال‏‎ ‎‏گذراندیم مسأله ما شرعاً چگونه باید حل شود؟ والسلام‏

‏طول عمر حضرت عالی را از خداوند خواستارم. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی‏‎ ‎‏خمینی را نگهدار‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد داشته اید که هر روز به محلّ دیگر که از‎ ‎ترخص محلّ اول دورتر است بروید قصد محقق نشده و نمازهایی که تمام‎ ‎خوانده اید را باید شکسته قضا نمایید.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 216
[سؤال 2995]‏ ‏ ‏ 1492‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏چه می فرمایید در این مسأله شرعیه که دو تا قریه که در داخل حد ترخص قرار‏‎ ‎‏گرفته است و صدای اذان می رسد و دیوارها تشخیص داده می شود، لیکن در آب و‏‎ ‎‏خاک شریک نیستند، به این معنا که هر کدام مرزی دارند و حدی دارند و در آب و‏‎ ‎‏خاک شراکت ندارند، آیا شخص مبلّغ و غیره می تواند در این دو قریۀ مزبور، قصد‏‎ ‎‏اقامه کند یا نمی تواند؟ جواب مسأله را مرقوم فرمایید که مورد حاجت است.‏

بسمه تعالی، در فرض مسأله، در صورتی که در یکی از دو قریه، قصد‎ ‎اقامت ده روز بنماید، نماز تمام است و رفت و آمد به قریۀ دیگر مانع ندارد.

[سؤال 2996]‏ ‏ ‏ ‏----> 1301

‏5. شخصی از وطن خود، به شهری که وطنش نیست وارد می شود و در آن شهر‏‎ ‎‏قصد ده روز می کند و از اول، قصد دارد که برای تفریح ـ کمتر چهار فرسخ ـ از شهر‏‎ ‎‏خارج شود آیا با خارج شدن از شهر، قصدش صحیح است؟‏

بسمه تعالی، قصد خروج به کمتر از چهار فرسخ، به مقدار یکی دو ساعت‎ ‎ضرر ندارد.

[سؤال 2997]‏ ‏ ‏ ‏----> 5657

‏3. کسی که قصد اقامه ده روز در جایی می کند اگر از اول قصدش این باشد که هر‏‎ ‎‏روز مثلاً به مادون مسافت یک ساعت الی دو ساعت برود و برگردد این قصد صحیح‏‎ ‎‏است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر در حین نیت اقامت ده روز قصد کند که در تمام ده روز‎ ‎روزانه ولو یک ساعت یا دو ساعت از محل اقامت خارج شود صدق‎ ‎اقامت ده روز و ترتب حکم آن محل اشکال است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 217
[سؤال 2998]‏ ‏ ‏ 1493‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 24 / 7 / 1361‏

‏دفتر محترم حضرت امام خمینی‏

‏احتراماً؛ به عرض می رساند مسأله ای شرعی مورد سؤال دانشجویان (غیر بومی)‏‎ ‎‏این مدرسۀ عالی می باشد که به شرح ذیل به استحضار می رساند:‏

‏ساختمان و کلاس های این مدرسۀ عالی در محلی در حدود 4 کیلومتری کاشان و‏‎ ‎‏در جادۀ کاشان ـ فین می باشد و ما بین این مدرسه و شهر کاشان، روستای دیزچه واقع‏‎ ‎‏شده که تقریباً چسبیده به کاشان می باشد و سپس روبه روی این مدرسۀ عالی، روستای‏‎ ‎‏فین بزرگ و بعد از حدود 2 کیلومتر، روستای فین کوچک و باغ امیرکبیر می باشد. در‏‎ ‎‏این حد فاصل حاشیۀ جاده اکثراً به صورت منازل، ساختمان، فروشگاه، تعمیرگاه و در‏‎ ‎‏میان آن ها نیز بعضاً مزارع کوچک مشاهده می شود؛ تقریباً می توان گفت دیوار شهر از‏‎ ‎‏محل مدرسۀ عالی قابل رؤیت نمی باشد و نیز صدای اذان شهر به گوش نمی رسد؛ لذا‏‎ ‎‏مشکلی که برای دانشجویان غیر بومی پیش آمده این است که چون معمولاً برای‏‎ ‎‏ماندن در این شهر باید قصد 10 روز ماندن در کاشان را بنمایند و نیز هر روز بالاجبار‏‎ ‎‏این مسافت را باید بروند و برگردند (چون خانه های اکثر ایشان در داخل شهر کاشان‏‎ ‎‏می باشد) با توجه به این تفاصیل:‏

‏1. آیا می توانند قصد 10 روز بنمایند و نماز را تمام بخوانند؟ و یا این که به علت‏‎ ‎‏خروج هر روزه و احتمالاً بازگشت به کاشان در بعد از ظهر، مسافر محسوب شده و‏‎ ‎‏نماز را باید شکسته بخوانند؟ یا این که نسبت به این فاصله، دائم السفر محسوب‏‎ ‎‏می شوند و باید نماز را تمام بخوانند؟‏

‏این دانشجویان، موضوع فوق را از علمای محترم محلی در کاشان نیز سؤال‏‎ ‎‏نموده اند ولیکن جواب های مختلفی دریافت نموده اند؛ لذا چنانچه این مسأله را به نظر‏‎ ‎‏علمای کاشان محوّل می فرمایید، نام ایشان را نیز ذکر فرمایید تا فقط یک جواب را ما‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 218
‏مستند قرار داده و دانشجویان را به پیروی از آن راهنمایی نماییم.‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد، می خواهد در مجموع، ده روز در شهر بماند،‎ ‎بعد از تحقّق قصد، رفت و آمد تا مدرسه، بلکه تا کمتر از چهار فرسخ،‎ ‎قصر نیست و نماز تمام است و الاّ در صورتی که از اول می خواهد هر روز‎ ‎رفت و آمد نماید، قصد محقّق نمی شود و نماز شکسته است.

[سؤال 2999]

‏2. مسأله دیگر این که چنانچه دانشجویان غیر بومی مورد سؤال الف، می بایست‏‎ ‎‏نماز خود را شکسته بخوانند و تا این تاریخ، نماز خود را درست خوانده باشند،‏‎ ‎‏تکلیفشان چیست؟ نمازهای گذشتۀ خود را اعاده نمایند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، آنچه را برخلاف وظیفه انجام داده باید قصراً قضا نماید.

[سؤال 3000]‏ ‏ ‏ 1494‏

 ‏ بسم الله‌ الرحمن الرحیم‏

‏1. فی تحریر الوسیلة (موضوع قواطع السفر، المسألة: 7): هاتان الساعتان فی کلّ‏‎ ‎‏عشرة أیام أم فی کلّ یوم من هذه الأیام العشرة؟‏

بسمه تعالی، بل ساعتان فی کلّ العشرة.

‏2. إذا نوی أحدهم الإقامة فی مدینة، عشرة أیام ثمّ طال به البقاء فیها أکثر من الأیام العشرة تلک. هل‏‎ ‎‏تتجدّد شرایط حرکته داخلها... أم تتحوّل حرکته فی تلک المدینة کأیّ مواطن من مواطنیها؟‏

بسمه تعالی، لا تتجدّد الشرائط. نعم یجوز له الخروج عنه محلّ الإقامة بما دون المسافة ‎ ‎ولا تقصر الصلاة بذلک.

[سؤال 3001]‏ ‏ ‏ 1495‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 21 / 4 / 1361‏

‏دفتر حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته‏

‏با درود فراوان به ساحت مقدس رهبر کبیر انقلاب جمهوری اسلامی ایران و سلام‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 219
‏بر روان پاک شهیدان راه حق و حقیقت که آزادی خویش را مرهون ایثار و از‏‎ ‎‏خودگذشتگی آن ها می دانم. چون در رابطه با کارم مسأله ای شرعی پیش آمده است با‏‎ ‎‏شما مشورت می کنم، خواهشمندم شخصاً راهنمایی فرمایید.‏

‏این جانب یکی از خدمتگزاران و عضو پرسنل بنیاد مستضعفان شهرضا، نظر به‏‎ ‎‏این که محل تولدم در قریۀ اسفرجان 50 کیلومتری شهرضا می باشد، حالیه ماه مبارک‏‎ ‎‏رمضان را قصد نموده و روزه و نماز را به صورت کامل انجام می دهم، لذا چون کار‏‎ ‎‏بنیاد به صورتی است که می بایست همه روزه و یا بعضی از اوقات به اطراف (بیش از‏‎ ‎‏حد ترخص) بروم، مراتب ذیل را معروض می دارم:‏

‏1. نتیجۀ نماز و روزه ام چگونه است و آیا قصد شکسته می شود یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت توجه داشتید که در ضمن ده روز، بیش‎ ‎از یکی دو ساعت از محل اقامت خارج می شوید قصد اقامت صحیح‎ ‎نیست و نماز و روزه قصر است.

‏2. غیر از ماه مبارک رمضان که همه روزه یا هفته ای یکی دو روز به زادگاه اصلی خودم می روم، نماز و‏‎ ‎‏روزه ام به چه صورت است؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، در محل کار و بین راه حکم مسافر دارید.

‏3. آیا محل کار (بنیاد مستضعفان شهرضا) که مدت دو سال و نیم در آن جا مشغول هستم جزء وطن‏‎ ‎‏دوم محسوب می شود یا نه؟‏

بسمه تعالی، بدون قصد زندگی دائمی، وطن محسوب نمی شود.

[سؤال 3002]‏ ‏ ‏ ‏----> 2328

‏3. آیا آوارگانی که در شهری سکنا دارند یا دانش آموزانی که در تهران برای کسب‏‎ ‎‏دانش رفته اند و قصد اقامت کرده اند و هر روز صبح باید به مدرسه بروند و بین منزل و‏‎ ‎‏محل کار و مدرسه آن ها بیش از حد ترخص باشد و صبح که باید بروند و ظهر یا قبل از‏‎ ‎‏ظهر به مقدار کمی به منزل اقامت می رسند، آیا نماز این گونه اشخاص قصر است یا‏‎ ‎‏تمام؟ و روزه چطور؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 220
بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت ده روز بنا دارند روزانه از محل اقامت‎ ‎تا بیش از حد ترخص خارج شوند، قصد اقامت صحیح نیست؛ ولی اگر‎ ‎بعداً تصمیم به خارج شدن گرفتند، تا سفر جدید پیش نیامده حکم اقامت‎ ‎به قوّت خود باقی است.

[سؤال 3003]‏ ‏ ‏ 1496‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت مستطاب الزعیم الامام الخمینی، مدّ ظله العالی ‏

‏چه می فرمایید دربارۀ شخصی که در تهران قصد اقامت عشره کرده است (در‏‎ ‎‏خیابان و میدان شوش مثلاً) و می خواهد برود شمیران، نسبت به صوم و صلاة مقیم‏‎ ‎‏مذکور، اقامۀ او به هم می خورد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد داشته که از محل اقامه در بین ده روز خارج‎ ‎شود و قصد دارد که بیش از دو ساعت برود یا فاصله به حد مسافت است،‎ ‎قصد محقّق نشده و نماز او شکسته است؛ و اگر چنین قصدی نداشته و بعد‎ ‎از خواندن یک نماز چهار رکعتی بنای رفتن پیدا کرده، اگر کمتر از مسافت‎ ‎باشد قصد به هم نمی خورد و در صورت مسافت بودن فاصله، حکم مسافر‎ ‎پیدا می کند. 

[سؤال 3004]‏ ‏ ‏ 1497‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏طلابی که ساکن قم نیستند، در صورتی که به جمکران بروند نمازشان تمام است‏‎ ‎‏یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر قصد ماندن ده روز در قم ندارند، نمازشان قصر است و اگر‎ ‎قصد دارند و در حین قصد می دانند که در بین ده روز به جمکران می روند،

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 221
در صورتی که بیش از دو ساعت قصد نداشته باشند، قصد محقّق است و‎ ‎نماز تمام است و اگر بعد از تحقّق قصد و ماندن ده روز یا خواندن یک نماز‎ ‎چهار رکعتی بنای رفتن پیدا کنند، ضرر ندارد و حکمِ تمام، باقی است.

[سؤال 3005]‏ ‏ ‏ ‏----> 2928

‏4. مسجد جمکران و شهر قائم و سالاریه و شهرک های تازه ساخته شدۀ اطراف قم‏‎ ‎‏آیا جزء شهر قم است یا خارج از شهر قم؟‏

بسمه تعالی، این گونه امور موکول به نظر عرف است.

[سؤال 3006]‏ ‏ ‏ ‏----> 1797

‏5. مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند و از روز اول هم قصد دارد که در‏‎ ‎‏بین ده روز به اطراف آن جا که به 5 / 22 کیلومتر شرعی نمی رسد برود آیا‏‎ ‎‏هر روز‏‎ ‎‏می تواند دو ساعت ـ هر وقت از شبانه روز خواست ـ برود و برگردد؟ و آیا در این‏‎ ‎‏صورت،‏‎ ‎‏قصدش به هم نمی خورد؟‏

بسمه تعالی، در تمام ده روز، فقط یک بار به مقدار یک ساعت تا دو ساعت‎ ‎مانع ندارد.

[سؤال 3007]‏ ‏ ‏ ‏----> 804

‏2. با توجه به فتوای آن مفتی عظیم الشأن در مورد کسانی که در مسافرت قصد ده‏‎ ‎‏روز می کنند، از حد ترخص به مقدار چند ساعت می توانند خارج شوند و به قصدشان‏‎ ‎‏لطمه ای وارد نمی شود؟ بفرمایید که آیا می توانند در همان محلی که (به حد ترخص‏‎ ‎‏است) رفته اند نماز بخوانند یا باید برگردند به محلی که قصد کرده اند و در آن جا‏‎ ‎‏نمازشان را تمام بخوانند؟‏

بسمه تعالی، می تواند در آن مقصد هم نماز بخواند و در فرض سؤال، باید‎ ‎تمام بخواند.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 222
 [سؤال 3008]‏ ‏ ‏ 1498‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس آیت الله‌ العظمی نایب الامام امام خمینی، أدام الله‌ ظله‏

‏1. در رساله تحریر، مسأله 7 می فرمایید: «هرگاه قصدش این باشد که از محل‏‎ ‎‏اقامت بیش از دو سه ساعت، به کمتر از مسافت بیرون برود و حتی شب هم بماند، در‏‎ ‎‏آن اشکال است» و لازمۀ اشکال، نماز جمع است. و در توضیح مسأله 1338‏‎ ‎‏می فرمایید: «شکسته بخواند». تکلیف مقلدین چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت، نیت خروج به کمتر از مسافت بیش از‎ ‎یکی دو ساعت داشته باشد، قصد اقامت صحیح نیست و نماز شکسته‎ ‎است.

[سؤال 3009]

‏2. در تحریر، بیرون رفتن به باغات و مزارع را می فرمایید: «اشکال ندارد»؛ آیا‏‎ ‎‏تکرار و قصد تکرار هم اشکال در آن نیست؟‏

بسمه تعالی، رفتن به محدودۀ محل اقامت اگر تکرار هم شود اشکال ندارد.

[سؤال 3010]

‏3. در تحریر می فرمایید: «خروج از حد ترخص برای قاصد عشره مضر نیست و‏‎ ‎‏باید تمام بخواند» و در توضیح المسائل دارد که با قصد خروجش از حد ترخص،‏‎ ‎‏شکسته بخواند. حکم مسأله چه نحو است؟‏

بسمه تعالی، اگر بعد از تحقق قصد اقامت و خواندن یک نماز چهار رکعتی‎ ‎بنا گذاشت خارج شود، هر چند ساعت خارج شود، مضر به اقامت نیست.

[سؤال 3011]

‏4. هرگاه کسی در جایی ده روز قصد کند و بعد از ده روز یا پس از خواندن یک‏‎ ‎‏نماز چهار رکعتی به اطراف آن جا برود و برگردد؛ در صورتی که کمتر از مسافت باشد،‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 223
‏ولی تکرار کند، حکم نماز و روزه اش چیست؟‏

بسمه تعالی، حکم اقامت به حال خود باقی است.

[سؤال 3012]‏ ‏ ‏ 1499‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران‏

‏با درود و سلام خدمت شما و رزمندگان عزیز اسلام و آرزوی پیروزی نهایی‏‎ ‎‏مسلمانان بر کفر جهانی ‏

‏در مورد مسأله 1338. «مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، اگر از اول‏‎ ‎‏قصد داشته باشد که در بین ده روز به اطراف آن جا برود، چنانچه جایی که می خواهد‏‎ ‎‏برود، از مقدار ترخص دورتر نباشد، باید در همۀ ده روز نماز را تمام بخواند و اگر از‏‎ ‎‏مقدار ترخص دورتر باشد، باید در تمام ده روز نماز را شکسته بخواند؛ ولی چنانچه‏‎ ‎‏بخواهد یک ساعت یا دو ساعت برود و برگردد، در همۀ ده روز باید نمازش را تمام‏‎ ‎‏بخواند».‏

‏خواهشمند است در مورد مسأله فوق که آیا در مدت ده روز اول، هر روز می تواند‏‎ ‎‏به مدت یک ساعت یا دو ساعت برود و برگردد، یا این که در مدت ده روز فقط یک بار‏‎ ‎‏می تواند به مدت یک یا دو ساعت برود و برگردد؛ و همچنین در مورد رفت و برگشت‏‎ ‎‏ده روز دوم و سوم، فتوای شرعی را اعلام فرمایید.‏

بسمه تعالی، در فرض مسأله، در تمام ده روز اقامه باید قصد بیشتر از یک‎ ‎مرتبه به مقدار یک ساعت بیرون رفتن نداشته باشد؛ ولی بعد از تحقق‎ ‎قصد اقامه و خواندن نماز چهار رکعتی، بیرون رفتن هر روز به هر مدت،‎ ‎کمتر از مسافت شرعی مانع ندارد.

[سؤال 3013]‏ ‏ ‏ ‏----> 1797

‏6. اگر در بین ده روز ـ که شخصی قصد کرده بماند ـ منصرف شد، آیا اگر خواست‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 224
‏قصدش به هم بخورد، لازم است که از 5 / 22 کیلومتر‏‎ ‎‏خارج شود یا اگر‏‎ ‎‏فقط نیت بکند‏‎ ‎‏که به هم بزند، کافی است؟‏

بسمه تعالی، بعد از قصد و خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی، تا سفر‎ ‎جدید انجام نگرفته حکم اقامت باقی است.

[سؤال 3014]‏ ‏ ‏ ‏----> 1488

‏2. استقرّ حکم الإقامة لدی أحد المکلّفین فی طهران، ثمّ علم أنّه سیسافر سفراً‏‎ ‎‏شرعیاً بعد ثلاثة أیّام، فهل یصحّ عنه الصوم فی هذه الحالة کذلک؟‏

بسمه تعالی، یصحّ منه الصوم بعد استقرار حکم التمام ما لم ینشأ سفراً‎ ‎جدیداً.

[سؤال 3015]‏ ‏ ‏ ‏----> 965

‏2. بعد از ده روز ماندن آیا می توان به بیش از مسافت شرعی رفت؟ در چه‏‎ ‎‏شرایطی؟‏

بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت بنا دارد بیش از یکی دو ساعت از‎ ‎محلۀ محل اقامت خارج شود، نیت اقامت صحیح نیست ولی اگر بعداً‎ ‎چنین بنایی پیدا شود تا ‏[‏از‏]‏ چهار فرسخ شرعی خارج نشده حکم اقامت‎ ‎باقی است.

[سؤال 3016]‏ ‏ ‏ 1500‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏دفتر استفتای امام، محترماً این جانب مدت 7 سال است در مجتمع فولاد اهواز که‏‎ ‎‏در 15 کیلومتری شهر اهواز است مشغول کار می باشم و محل سکونتم داخل شهر و‏‎ ‎‏فاصلۀ منزل تا محل کار 21 کیلومتر می باشد. با توجه به این که قصد ماندن دائمی در‏‎ ‎‏اهواز و (در هر جای دیگر) را ندارم، تکلیف نماز و روزه ام چه می باشد؟‏

‏ضمناً از زمانی که مرجع تقلید مشخص انتخاب کرده ام، امام خمینی بوده است و‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 225
‏ظرف 7 سال گذشته تا کنون نمازم را تمام می خوانده و در محل کار روزه می گرفته ام.‏‎ ‎‏زادگاهم در بفره، 40 کیلومتری سبزوار است و نمی دانم به آن جا بر می گردم یا نه.‏‎ ‎‏تکلیف نماز و روزه ام در قریه بفره که در آن جا ملک هم دارم چیست؟‏

‏تعداد زیادی از همکارانم، شرایط مشابه دارند و نمازشان را در محل کار تمام‏‎ ‎‏می خوانند. لطفاً راهنمایی بفرمایید. در ضمن همسران ما چه تکلیفی دارند؟ یادآوری‏‎ ‎‏می شود که منزل مسکونی در اهواز، از خودم می باشد. از شما بسیار متشکریم.‏

بسمه تعالی، اگر با قصد ده روز در اهواز بمانید و بعد از ده روز به محل کار‎ ‎رفت و آمد کنید، نماز شما تمام است و می توانید روزه بگیرید و در غیر این‎ ‎صورت، حکم مسافر دارید و در وطن اصلی تا اعراض نکرده اید، نماز شما‎ ‎تمام است.

[سؤال 3017]‏ ‏ ‏ 1501‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی‏

‏پس از عرض سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر آن حضرت تا قیام بقیة الله‌؛ با‏‎ ‎‏توجه به این که عده ای از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز که فعلاً‏‎ ‎‏مشغول به تحصیل در این دانشکده می باشند، مجبورند هر روز فاصلۀ شهر شیراز تا‏‎ ‎‏دانشکده را که برابر 15 کیلومتر است طی کنند، آیا اگر بتوانند ده روز متوالی در شهر‏‎ ‎‏شیراز و یا در خوابگاه دانشکده اقامت کنند، می توانند بعد از این مدت، با توجه به‏‎ ‎‏رفت و برگشت و مسافت فوق، نماز و روزه شان را کامل بگیرند؟ در غیر این صورت،‏‎ ‎‏خواهشمند است تعیین تکلیف برای این عده از دانشجویان بنمایید. قابل تذکر است‏‎ ‎‏که دانشجویان فوق موطن اصلی شان شیراز نبوده و فقط جهت تحصیل به این شهر‏‎ ‎‏آمده اند و مسکن و خوابگاه آن ها نیز در شهر شیراز واقع است.‏

بسمه تعالی، در فرض مذکور، نماز تمام و روزه صحیح است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 226
[سؤال 3018]‏ ‏ ‏ ‏----> 5165

‏3. در مورد مسأله 1347 رسالۀ آن حضرت که فرموده اید: «مسافری که قصد کرده‏‎ ‎‏ده روز در محلی بماند، اگر بیش از ده روز در آن جا بماند، تا وقتی مسافرت نکرده،‏‎ ‎‏باید نمازش را تمام بخواند و لازم نیست دوباره قصد ماندن ده روز کند». خواهشمندم‏‎ ‎‏تعیین فرمایید که مقصود از مسافرت در این جا، طی کردن حد شرعی است، و یا‏‎ ‎‏گذشتن از حد ترخص هم مسافرت محسوب می شود؟‏

بسمه تعالی، منظور، سفر شرعی به مقدار مسافت است.

[سؤال 3019]‏ ‏ ‏ 1502‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏با درود به رهبر کبیر انقلابمان امام خمینی و با درود به تمامی شهیدان راه حق و با‏‎ ‎‏درود به شما برادران عزیز انقلابی در دفتر امام‏

‏من یکی از خواهران جنگ زدۀ خرمشهری می باشم که بر اثر جنگی که بر این ملت‏‎ ‎‏انقلابی تحمیل شده، خانه و کاشانۀ خود را ترک کرده و به شهر مقدس قم آمدم. بعد از‏‎ ‎‏هشت ماه اقامت در قم، به علت انتقال شغل پدر، به اندیمشک رفتیم و الآن یازده ماه از‏‎ ‎‏زندگی من در اندیمشک می گذرد. سؤال من در این جا این است که با ورود ما به‏‎ ‎‏اندیمشک نمازمان به چه صورت می باشد؟ آیا باید نماز را تمام و یا شکسته بخوانیم؟‏

‏آیا وقتی که ما از اندیمشک، قصد رفتن به اهواز را داشته باشیم و بعد از دو روز‏‎ ‎‏ماندن در اهواز، به اندیمشک برگشتیم، در این جا باید نماز را به چه شکلی بخوانیم؟‏‎ ‎‏من از موقعی که به اندیمشک آمدم تا به حال، یازده بار از اندیمشک به قصد قم و یا‏‎ ‎‏اهواز مسافرت کردم و هنگامی که بر می گردم، اگر تا ده روز قصد سفر نداشته باشم،‏‎ ‎‏نمازم را تمام می خوانم و اگر ده روز تمام شد، باز هم برای ده روز دیگر نیت می کنم که‏‎ ‎‏نمازم را تمام بخوانم؛ ولی اگر از سفر برگشتم و قصد ماندن ده روز را ندارم، نمازم را‏‎ ‎‏شکسته می خوانم. نمی دانم تا این جا که من نماز خواندم آیا نماز من اشکالی داشته یا‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 227
‏نه؟ من در این نماز شک کردم که شاید اشتباه باشد.‏

بسمه تعالی، در غیر وطن اگر قصد اقامت ده روز نکنید، نماز شکسته‎ ‎است؛ و با قصد ده روز، تا مسافرتی پیش نیاید، نماز تمام است و تجدید‎ ‎قصد، لازم نیست.

[سؤال 3020]‏ ‏ ‏ 1503‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 7 / 5 / 1361‏

‏قم، دفتر محترم امام خمینی‏

‏این جانب مقلد امام خمینی هستم که وطن اصلی این جانب، مازندران می باشد و‏‎ ‎‏برای پیشبرد زندگی به اصفهان عزیمت نموده و در کارخانۀ دولتی ذوب آهن استخدام‏‎ ‎‏شده ام و محل سکونت تا کارخانه، دوازده کیلومتر می باشد. شرایط نماز و روزۀ بنده‏‎ ‎‏چطور است؟ به امید پیروزی رزمندگان اسلام و طول عمر امام‏

بسمه تعالی، بدون قصد ماندن ده روز در یکی از دو محل، حکم مسافر‎ ‎دارید؛ و اگر قصد ده روز در یکی از دو محل کنید و بعد از ده روز به محل‎ ‎دیگر بروید، تا سفر شرعی نکرده اید، نماز شما تمام است.

[سؤال 3021]‏ ‏ ‏ 1504‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 7 / 11 / 1361‏

‏حضور محترم آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام بقاؤه الشریف‏

‏محترماً به عرض می رساند: در مسأله 1338 توضیح المسائل آن جناب آمده است:‏‎ ‎‏کسی که قصد اقامت ده روز در محلی را بنماید، اگر در عرض ده روز از حد ترخص‏‎ ‎‏خارج نشود، نمازش صحیح است؛ فقط در عرض ده روز، دو ساعت مجاز است از‏‎ ‎‏حد ترخص خارج شود.‏

‏1. بعد از ده روز اگر به قصد خود ادامه دهد، آیا می تواند کمتر از حد مسافرت و به‏‎ ‎‏طور نامحدود، از حد ترخص خارج شود یا این که باز محدود است؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 228
بسمه تعالی، مانع ندارد و نماز شکسته نمی شود.

‏2. محل شهرک که با شهر فاصله دارد، اگر نرده کشی و تأسیسات اداری باشد ـ  مثل نیروی هوایی و‏‎ ‎‏پادگان ـ متصل به شهر محسوب می شود یا حتماً باید منازل مسکونی باشد که متصل به شهر محسوب‏‎ ‎‏شود؟ باید دانست که این نرده کشی 5 کیلومتر است.‏

بسمه تعالی، میزان، نظر عرف است و در فرض مسأله، دو محل محسوب است.

‏3. روزه و نمازی که قبل از دانستن این که امام در فتوای خود، محل سکونت غیر وطن را مانند مسافر‏‎ ‎‏می داند خوانده و گرفته شده است چه صورت دارد؟ با این که ما نماز و روزه را مانند وطن درست‏‎ ‎‏خوانده ایم، آیا قضای نماز و روزه لازم است یا نه؟‏

بسمه تعالی، آنچه بر خلاف وظیفه عمل شده، باید قضا شود.

‏4. توضیحاً این که ما قبل از آمدن امام به وطن، از شخص دیگری تقلید می کردیم که شش ماه ماندن در‏‎ ‎‏محل یا بیشتر از آن را در‏‎ ‎‏حکم وطن می دانست. قبل از وقتی که به امام رجوع شود ـ شاید حدود کمتر‏‎ ‎‏از یک سال ـ در این مسأله که امام می گویند: در غیر وطن ماندن برای هر چند سال که باشد، حکم‏‎ ‎‏مسافر بر ما بار است، ما نماز و روزه را مانند وطن به جا آورده ایم. تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر مطابق تقلید صحیحی عمل کرده اید قضا ندارد.

‏خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار، والسلام‏

[سؤال 3022]‏ ‏ ‏ ‏----> 2835

‏3. اگر کسی در جایی قصد اقامت نمود و پس از آن، هر روز می خواهد برای‏‎ ‎‏کارکردن، به مادون مسافت برود ـ که تقریباً هشت ساعت کار کند ـ و برگردد به محل‏‎ ‎‏اقامه، تا زمانی که به حد مسافت نرفته باشد، آیا نمازهای او قصر است یا تمام؟ و آیا‏‎ ‎‏اگر از اول، قصد چنین کاری را داشته که بعد از ده روز، برای کارکردن برود و برگردد،‏‎ ‎‏یا تصادفاً چنین تصمیمی را اتخاذ کرده، فرق دارد یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر بعد از ده روز، به کمتر از مسافت رفته، نماز او تمام است؛‎ ‎هر چند از اول قصد آن را داشته باشد.

[سؤال 3023]‏ ‏ ‏ ‏----> 1494

‏2. إذا نوی أحدهم الإقامة فی مدینة، عشرة أیام ثمّ طال به البقاء فیها أکثر من الأیام‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 229
‏العشرة تلک. هل تتجدّد شرایط حرکته داخلها... أم تتحوّل حرکته فی تلک المدینة کأیّ‏‎ ‎‏مواطن من مواطنیها؟‏

بسمه تعالی، لا تتجدّد الشرائط. نعم یجوز له الخروج عنه محلّ الإقامة بما‎ ‎دون المسافة ولا تقصر الصلاة بذلک.

[سؤال 3024]‏ ‏ ‏ ‏----> 1289

‏3. اگر جنگ زده ای که در آبدانان سکونت دارد می خواهد به جایی که تقریباً پانزده‏‎ ‎‏کیلومتر از محل اقامت فاصله دارد مسافرت کند در آن جا نماز را چگونه باید به جا‏‎ ‎‏آورد. ‏

بسمه تعالی، اگر در آبدانان قصد ماندن ده روز کرده است با رفتن 15‎ ‎کیلومتر نماز شکسته نمی شود و باید تمام بخواند و اگر قصد نکرده شکسته‎ ‎است.

[سؤال 3025]‏ ‏ ‏ ‏----> 5588

‏2. شخص مسافر در ماه رمضان اگر چنانچه قصد اقامه نماید، اگر شب بیش از‏‎ ‎‏هشت فرسخ از محل اقامه دور شود و دوباره بازگردد آیا اقامۀ او به هم می خورد و‏‎ ‎‏مسافر محسوب می گردد یا نه؟‏

بسمه تعالی، اقامه به هم می خورد.

[سؤال 3026]‏ ‏ ‏ ‏----> 1040

‏9. ما حکم من نوی الإقامة فی بلدٍ خرج منها إلی ما دون المسافة بعد صلاة رباعیة‏‎ ‎‏واحدة، ثمّ عاد، فهل یحتاج إلی نیّة جدیدة فی صورة بقائه خارج البلد أکثر من ساعتین‏‎ ‎‏ولم یکن فی نیّته بدایةً الخروج؟‏

بسم الله‌ الرحمن الرحیم، لا تبطل الإقامة بعد ما تحققت علی الوجه‎ ‎الصحیح إلاّ بالسفر الشرعی.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 230
[سؤال 3027]‏ ‏ ‏ 1505‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏کسی که ده روز در جایی قصد اقامت نماید و بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی‏‎ ‎‏ناچار شود از حد ترخص خارج شود و احیاناً یک یا دو روز در آن جا بماند و دوباره به‏‎ ‎‏محل اقامت خود بازگردد آیا قصد او به هم می خورد؟‏

بسمه تعالی، چنانچه کمتر از چهار فرسخ فاصله باشد در فرض مسأله‎ ‎ضرر به قصد اقامه او نمی زند و اگر چهار فرسخ یا بیشتر باشد قصد به هم‎ ‎می خورد.

[سؤال 3028]‏ ‏ ‏ ‏----> 2097

‏2. کسی که در محلی قصد اقامت ده روز را کرده بدون در نظر داشتن این که ممکن‏‎ ‎‏است در بین ده روز سفرهایی کمتر از سفر شرعی برایش پیش آید نماز و روزه او قبل‏‎ ‎‏و بعد از سفرهای پیش آمده چه حکمی دارد؟ و اگر از اول بخواهد در بین این ده روز‏‎ ‎‏سفرهای بیشتر از حد ترخص کند نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ ‏

بسمه تعالی، اگر قصد اقامت ده روز با شرایط آن متحقق شده تا سفر‎ ‎شرعی جدید پیش نیامده حکم اقامت باقی است و اگر از اول قصد خروج‎ ‎از محل اقامت بیش از یکی دو ساعت دارد قصد اقامت محقق نشده است.

[سؤال 3029]‏ ‏ ‏ ‏----> 712

‏2. اگر با قصد اقامۀ عشرة ایّام، یک نماز چهار رکعتی شروع کند و در رکعات یا‏‎ ‎‏افعال آن شک کند، اگر امام یا مأموم باشد و رجوع به حافظه کند و بعد از همین نماز از‏‎ ‎‏قصد اقامه برگشت نماید، آیا باقی بر تمام بماند یا نه؟ و آیا فرق بین شک در رکعات و‏‎ ‎‏افعال رکنی و بین افعال و واجبات غیر رکنی هست که اگر در قسم اول شک کند و‏‎ ‎‏رجوع به حافظه نماید یا کثیر الشک باشد و بنا بر انجام گذارد، با شک در قسم ثانی که‏‎ ‎‏شک در افعال غیر رکنی است فرق کند؟ با توجه به مسأله 32 و 34 از عروه و تعلیقه.‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 231
بسمه تعالی، در فرض شک در رکعات و رجوع به حافظ و برگشت از قصد‎ ‎اقامت، احتیاط ترک نشود.

[سؤال 3030]‏ ‏ ‏ 1506‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏اگر شخصی با رعایت شرایط، در محلی قصد اقامت ده روز کند، ولی بعداً برای‏‎ ‎‏کاری پیش بینی نشده بخواهد بیش از یک بار و بیشتر از چند ساعت تا کمتر از مسافت‏‎ ‎‏5 / 22 کیلومتر از محل اقامت خود خارج شود، آیا به اقامت او ضرر می زند؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول، قصد خروج نداشته و حداقل یک نماز چهار‎ ‎رکعتی را با نیت اقامت خوانده است، بعد از آن خارج شدن به مقدار‎ ‎کمتر  از مسافت شرعی، هر چند بار و چند ساعت به قصد اقامت ضرر‎ ‎نمی زند. 

[سؤال 3031]‏ ‏ ‏ 1507‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 / 3 / 1361‏

‏حضور مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏ضمن عرض خالصانه ترین سلام خدمت جناب عالی، به عرض می رساند:‏‎ ‎‏این جانب مدت نه سال است که به استخدام ذوب آهن اصفهان درآمده ام. از این‏‎ ‎‏مدت، شش سال در فولاد شهر (شهر مسکونی کارکنان ذوب آهن) ساکن می باشم که‏‎ ‎‏فاصلۀ آن تا کارخانه پانزده کیلومتر می باشد. قبلاً از مرجع دیگری تقلید می نمودم که‏‎ ‎‏نماز و روزه ام را به طور کامل به جا می آوردم و اکنون از جناب عالی تقلید می نمایم. با‏‎ ‎‏در نظر گرفتن این که حقیر مشخص نیست که چه مدت (از 5 تا 20 سال) در این شهر‏‎ ‎‏ساکن باشم. همچنین در هیچ شهری خانه یا زمین از خود ندارم. پدرم در تهران خانه‏‎ ‎‏دارد که وطن ما آن جا می باشد. طبق قانون کار مدت مرخصی سالیانۀ ما یک ماه در‏‎ ‎‏سال است که از این مدت پانزده روز آن جهت دید و بازدید از والدین و مسافرت و‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 232
‏پیش آمدهای ضروری مصرف می شود و بقیه هم کفاف روزه های قضا شده را تا سال‏‎ ‎‏آینده نمی دهد. خواهشمند است تکلیف حقیر و امثال این جانب را در این مورد‏‎ ‎‏روشن فرمایید. والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، اگر در فولادشهر یا در ذوب آهن با قصد ده روز بمانید، بعد از‎ ‎آن می توانید در هر دو محل رفت و آمد کنید و نماز را تمام بخوانید و روزه‎ ‎بگیرید و تا سفر شرعی نکرده اید نماز تمام و روزه صحیح است. و اگر‎ ‎قصد ماندن در یکی از دو محل را نکنید، حکم مسافر دارید و نمی توانید‎ ‎روزه بگیرید، ولی قضای روزه ها را نباید تا سال بعد تأخیر بیندازید.

[سؤال 3032]‏ ‏ ‏ 1508‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 26 / 2 / 1362‏

‏محضر رهبر کبیر انقلاب، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏پس از ابلاغ سلام رزمندگان و طلاب مستقر در جبهه ها استدعا داریم ضمن دعای‏‎ ‎‏خیر، حکم مسائل زیر را ابلاغ فرمایید:‏

‏1. کسی که ده روز قصد اقامه می نماید و نمی داند که در این ده روز نمی تواند بیشتر‏‎ ‎‏از دو ساعت از حد ترخص خارج شود و رفت و‏‎ ‎‏هشت ساعت یا بیشتر، از حد‏‎ ‎‏ترخص خارج بود و پس از آن، نمازش را تمام و روزه اش را گرفته است، آیا نماز و‏‎ ‎‏روزه اش صحیح است یا خیر و باید قضای آن را به جا آورد؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول، قصد رفتن بیش از دو ساعت نداشته، اعمالش‎ ‎صحیح است.

‏2. اگر کسی ده روز قصد اقامه نمود، می تواند تا دو ساعت از حد ترخص خارج شود و نماز او شکسته‏‎ ‎‏نمی شود. حال اگر کسی سی روز مردد در مکانی ماند، بعد از سی روز باید نمازش را تمام بخواند، ولو‏‎ ‎‏این که دو روز بماند. حال اگر در بین این دو روز که باید نمازش را تمام بخواند، برای دو ساعت از حد‏‎ ‎‏ترخص خارج شد، حکمش چیست؟‏

بسمه تعالی، تا به حد مسافت شرعی با قصد مسافت خارج نشده، نمازش تمام است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 233
[سؤال 3033]

‏3. مسافر حداکثر چند ساعت می تواند خارج از حد ترخص باشد که صدمه به‏‎ ‎‏قصد اقامۀ او نزند؟‏

بسمه تعالی، از مسأله اول معلوم شد.

[سؤال 3034]‏ ‏ ‏ 1509‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏1. این جانب مهاجر خرمشهری می باشم و حال در روستایی اطراف اهواز به مدت‏‎ ‎‏ده ماه زندگی می کنم و کارم در روستایی دیگر می باشد؛ یعنی مسافت این دو روستا،‏‎ ‎‏سیزده کیلومتر است؛ ولی اگر در محل کارم باشم، نه اذان آن روستای خود را می شنوم‏‎ ‎‏و نه دیوار آخرین خانه های آن را می بینم. آیا نماز و روزه ام صحیح است و شکسته‏‎ ‎‏نیست؟ در ضمن، ساعات کارم از شش صبح الی یک بعد از ظهر می باشد.‏

بسمه تعالی، اگر بعد از تحقق اقامت در روستای محل سکونت، به‎ ‎روستای محل کار رفت و آمد می نمایید، حکم اقامت در فرض مرقوم، به‎ ‎قوت خود باقی است.

‏2. اشخاصی که مهاجر جنگی می باشند ولی به عنوان مثال، در منطقۀ ملا ثانی خانه خریدند، ولی نیت‏‎ ‎‏مراجعه به شهر اصلی خود را دارند، آیا وطن برای آن ها حساب نمی شود؟ حکم روزه و نمازشان‏‎ ‎‏چیست؟‏

بسمه تعالی، تنها خریدن خانه موجب صدق وطن نیست و حکم مسافر دارند.

‏3. مهاجران جنگی که قصد اقامت کرده اند، آیا می توانند از حد هشت فرسخ بگذرند و قبل از نماز ظهر‏‎ ‎‏و عصر، به همان جایی که قصد کرده اند برگردند؟‏

بسمه تعالی، با حصول سفر شرعی، حکم اقامت سابق از بین می رود و بدون نیت اقامت‎ ‎جدید، نماز قصر است و روزه صحیح نیست.

‏خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی، حتی کنار مهدی، خمینی را نگهدار. والسلام علیکم ورحمة الله‌‏‎ ‎‏وبرکاته‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 234
[سؤال 3035]‏ ‏ ‏ 1510‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم رئیس دفتر امام خمینی، رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران‏

‏ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر و مرجع عالی قدر‏

‏من از شهری که در آن جا متولد شدم منتقل شده ام و الآن در شهر دیگری زندگی‏‎ ‎‏می کنم و عقیده دارم که چند سال دیگر که بازنشسته شدم در شهر دیگری زندگی کنم.‏‎ ‎‏با توجه به این که در شهری که فعلاً زندگی می کنم، محل کارم از منزل هشت کیلومتر‏‎ ‎‏دور است و من مجبورم هر روز به محل کارم بروم و برگردم.‏

‏1. در شهری که فعلاً زندگی می کنم، نماز و روزه ام را به چه ترتیب بایستی بخوانم‏‎ ‎‏و بگیرم، با توجه به کارم ؟‏

بسمه تعالی، محل کار اگر داخل شهر باشد، رفتن روزانه از منزل به محل‎ ‎کار، مضر به قصد اقامت نیست و همچنین اگر محل کار خارج شهر باشد‎ ‎ولی بعد از قصد صحیح اقامت در شهر و یک نماز چهار رکعتی، روزانه به‎ ‎آن جا می روید، حکم اقامت به حال خود باقی است. در غیر این دو‎ ‎صورت، در منزل و محل کار حکم مسافر دارید.

‏2. در زادگاهم با توجه به این که سالی یکی ـ دو مرتبه پهلوی پدر و مادرم می روم، نماز و روزه ام را به‏‎ ‎‏چه ترتیب بایستی بخوانم و بگیرم؟‏

بسمه تعالی، وطن اصلی تا اعراض نشده، به حکم وطن باقی است.

[سؤال 3036]‏ ‏ ‏ ‏----> 1323

‏3. شخصی قصد اقامه کرده است که ده روز در پادگان بماند تا نمازش را درست‏‎ ‎‏بخواند. آیا این شخص می تواند از پادگان به بیرون هم برود؟ اگر می تواند چقدر‏‎ ‎‏می تواند از پادگان دور شود؟ جواب را مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد خروج نداشته، بعد از تحقق قصد اقامه و

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 235
خواندن نماز چهار رکعتی، خروج کمتر از چهار فرسخ ـ و لو مکرراً ـ ضرر‎ ‎ندارد.

[سؤال 3037]‏ ‏ ‏ 1511‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک آیت الله‌ العظمی رهبر عالی قدر انقلاب، امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏ضمن ابلاغ سلام و آرزوی موفقیت آن رهبر، عرض می شود: شخصی در محلی‏‎ ‎‏قصد عشره نموده و نماز و روزه اش را تمام می خواند؛ حال بنا بر جواز مسافرت‏‎ ‎‏بما  دون السفر، اگر این شخص در بین ده روز اتفاقاً به وطن خود مسافرت نماید، در‏‎ ‎‏صورتی که فاصله اش هشت فرسخ نباشد، آیا چون به وطن رسید قصدش به هم‏‎ ‎‏نمی خورد، ولو این که رفتن و اقامت و برگشتن، دو ـ سه ساعت بیشتر طول بکشد، یا‏‎ ‎‏این که قصدش به هم می خورد و بعد از برگشتن می بایستی یا قصد کند یا نمازش را‏‎ ‎‏شکسته بخواند؟ نظر مبارک خود را بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، قصد به هم نخورده است و نمازش تمام است‎ ‎و تجدید قصد لازم نیست.

[سؤال 3038]‏ ‏ ‏ ‏----> 813

‏3. إذا نوی الشخص السابق الإقامة فی بیته لمدّة عشرة أیّام، فهل هذا یعنی أنّ علیه‏‎ ‎‏أن لا یذهب إلی دائرته، إذا علمنا أنّ دائرته لا تبعد عن بیته (4 فراسخ)، بل أقلّ من‏‎ ‎‏ذلک؟‏

بسمه تعالی، إذا تحقّق الإقامة فی بیته فالذهاب إلی ما دون المسافة لا مانع‎ ‎منه، ولا یضرّ بإقامته.

[سؤال 3039]‏ ‏ ‏ ‏----> 5588

‏3. شخص مسافر در محلی قصد اقامه می نماید آیا در به هم خوردن قصد اقامه،‏‎ ‎‏دور شدن چهار فرسخ شرط است یا تا حد ترخص؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 236
بسمه تعالی، بعد از محقّق شدن قصد اقامه، با رفتن به کمتر از چهار فرسخ‎ ‎حکم اقامه باقی است.

[سؤال 3040]‏ ‏ ‏ ‏----> 2230

‏2. اگر کسی که قصد داشته باشد ده روز در محلی غیر از وطن بماند اگر از آن جا به‏‎ ‎‏محله های دیگر همان شهر و یا روستاهای اطراف همان شهر رفت و آمد کند، در‏‎ ‎‏صورتی که فاصلۀ آن محله ها و روستاها تا محل قصد اقامت کمتر از 22 کیلومتر باشد،‏‎ ‎‏آیا نماز و روزۀ چنین شخصی قصر است؟ و اگر مجبور باشد برای انجام کارش هر‏‎ ‎‏روز بین دو محل و یا بین شهر و روستا که فاصله اش کمتر از 22 کیلومتر باشد،‏‎ ‎‏رفت و آمد نماید چطور؛ باز هم نماز و روزه قصر می شود؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، حکم مسافر دارید. بلی در صورتی که قصد‎ ‎ماندن ده روز در یک محل نمایید و بعد از آن، به کمتر از مسافت بروید،‎ ‎نماز شکسته نمی شود.

[سؤال 3041]‏ ‏ ‏ ‏----> 4299

‏2. شخصی در محلی قصد اقامۀ عشره نموده و بعد از خواندن یک یا دو نماز چهار‏‎ ‎‏رکعتی قرار شد در جای دیگر رفت و آمد کرده و توقّفش هم بیشتر از یکی دو ساعت‏‎ ‎‏است، آیا در این صورت قصد عشره اش به هم می خورد؟‏

بسمه تعالی، فاصلۀ محل دیگر تا محل قصد اقامت اگر کمتر از چهار‎ ‎فرسخ شرعی است، در فرض مرقوم، حکم قصد اقامت به قوّت خود باقی‎ ‎است و نماز تمام است.

[سؤال 3042]‏ ‏ ‏ ‏----> 6911

‏2. فردی هستم اهل کرمان، 13 سال می باشد که استخدام کارخانۀ ذوب آهن‏‎ ‎‏اصفهان هستم و در فاصلۀ 12 کیلومتری محل کار، سکونت دارم و همه روزه بایستی‏‎ ‎‏در این مسیر رفت و آمد نمایم، تکلیف نماز و روزۀ این جانب و سایر همکارانم که‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 237
‏تقریباً همین حالت را دارند چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر در یک محل، قصد اقامت ده روز نمایید به طوری که در‎ ‎مجموع ده روز در همان محل بمانید، نماز و روزه صحیح است و رفت و‎ ‎آمد تا کمتر از چهار فرسخ ضرر ندارد ولی چنانچه از اول قصد دارید که‎ ‎هر روز رفت و آمد کنید، قصد محقّق نیست و نماز شکسته و روزه صحیح‎ ‎نیست.

[سؤال 3043]‏ ‏ ‏ 1512‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 4 / 1361‏

‏پس از عرض سلام؛ من یک مهاجر جنگی هستم که قبل از جنگ در خرمشهر در‏‎ ‎‏نیروی دریایی خدمت می کرده ام و اکنون به بوشهر منتقل شده ام؛ دو سؤال دارم که اگر‏‎ ‎‏امکان دارد محبت کنید و مرا راهنمایی فرمایید: ‏

‏منزل من تا محل کارم 21 کیلومتر فاصله دارد؛ من هر روز، این فاصله را می روم و‏‎ ‎‏بر می گردم؛ مدت خدمت من از ساعت 4 صبح تا 11 صبح در ماه مبارک رمضان و بعد‏‎ ‎‏از ماه مبارک رمضان 5 / 6 تا 5 / 11 صبح می باشد؛ بفرمایید که من نماز کامل باید‏‎ ‎‏بخوانم؟ و آیا می توانم روزه داشته باشم یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر از ابتدا قصد داشتید روزانه به محل کار بروید، نیت اقامت‎ ‎صحیح نیست و نماز و روزه قصر است ولی اگر بعد از قصد اقامت ده روز‎ ‎و خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی، بنای خارج شدن از محل اقامت‎ ‎گذاشت در فرض مرقوم، نماز و روزه تمام است.

[سؤال 3044]‏ ‏ ‏ 1513‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر محترم حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته‏

‏بعد از عرض سلام، این جانب فرزند کوچک شما، عضو سپاه پاسداران، از شما‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 238
‏پدر گرامی تقاضامندم به سؤالی که مربوط به مسائل نماز است جواب دهید.‏

‏شخصی که همیشه مأموریت به جبهه ها را دارد، نماز خود را شکسته بخواند یا‏‎ ‎‏درست؟ قصد بکند یا نکند؛ سی روز تمام بشود یا نشود. عاجزانه تقاضا می کنم جواب‏‎ ‎‏آن را بفرستید. والسلام علیکم‏

بسمه تعالی، در غیر وطن اگر قصد ماندن ده روز در یک محل ندارد، نماز‎ ‎قصر است؛ ولی اگر بدون قصد در یک جا سی روز بماند، از روز سی و‎ ‎یکم نمازش در آن جا تمام است.

 

 

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 239