الحدیث الخامس

فصل در ذکر حدیث «رفع»

‏فصل در ذکر حدیث «رفع»‏

‏بدان که در بعضی از احادیث شریفه وارد شده که رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، فرمود که «برداشته شده است از امت من نه چیز، و از جمله آنها حسد است در صورتی که ظاهر نشود به دست یا زبان.‏‎[1]‎‏» البته امثال این حدیث شریف نباید مانع شود از جدیت در قلع این شجره خبیثه از نفس پاک کردن روح را از این آتش ایمان سوز و آفت دین برانداز. زیرا که کم اتفاق می افتد که این ماده فساد قدم به نفس بگذارد و در نفس تولید فسادهای گوناگون نکند و به هیچ نحو از او اثری ظاهر نگردد و ایمان انسان محفوظ بماند. با اینکه در احادیث صحیحه وارد شده که این صفت ایمان را می خورد و آفت ایمان است ‏‎[2]‎‏، و خدای تعالی از صاحب آن برائت کرده و خود را از او و او را از خود نفی کرده. پس یک چنین امر بزرگی و فساد مهمی را که به واسطه آن همه چیز انسان در خطر است نباید انسان از او غفلت کند و به واسطه حدیث «رفع» مغرور گردد. پس، تو جدیت خود را بکن و شاخه های او را بزن و در صدد اصلاح باش و نگذار از او ترشحی در خارج بشود، آن وقت ریشه آن سست ‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 114
‏می شود و از نمو و ترقی می افتد. و اگر در بین ریاضت و اصلاح مرگ در رسید، رحمت الهی شامل حالت می شود و با رحمت واسعه و برکت روحانیت رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، مشمول عفو می شوی، و بارقه رحمانیه اگر بقیه ای از آن مانده باشد، می سوزاند و نفس را پاک و پاکیزه می کند.‏

‏و اما آنچه در روایت حمزة بن حمران وارد است: عن أبی عبد الله، علیه السّلام، قال ثلاثة لم ینج منها نبیّ- فمن دونه، التفکّر فی الوسوسة فی الخلق و الطّیرة و الحسد، إلّا انّ المؤمن لا یستعمل حسده.‏‎[3]‎‏ یا آنکه مبالغه فرموده اند و مقصود کثرت ابتلای به آن است. یا اینکه این ترکیب کنایه از کثرت ابتلاست، بدون آنکه مقصود بالذّات خود مضمون جمله باشد. یا آنکه حسد را اعم از غبطه اراده فرمودند مجازا. یا آنکه میل زوال بعض نعم از کفار را که استعمال می کنند در ترویج مذهب باطل خود، حسد نام نهاده اند. و الا از حسد به معنای حقیقی خودش انبیا و اولیا، علیهم السلام، پاک و پاکیزه اند: قلبی که آلوده به مساوی اخلاقی و قذارات باطنی شد، مورد وحی و الهام الهی نشود و مورد تجلیات ذاتی و صفاتی حق نگردد. پس، باید یا توجیهی از روایت شود به نحوی که ذکر شد، یا به نحو دیگر، یا ردّ علمش به قایلش، صلوات الله علیه، شود. و الحمد لله أوّلا و آخرا.‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 115

  • . اصول کافی، ج 2، ص 463،« کتاب ایمان و کفر»،« باب ما رفع عن الامة»، حدیث 2.
  • . حدیث 5 پاورقی 6 و 7. و حدیث 1 پاورقی 55.
  • . از ابی عبد الله (ع) روایت شده که سه چیز است که هیچ پیامبر و پایینتر از او از آن رهایی نیافتند: اندیشیدن برای وسوسه کردن مردم، و فال بد زدن، و حسد ورزیدن جز آنکه مؤمن به حسد خود کار نمی کند. روضه کافی، ج 8، ص 108، حدیث 86. وسائل الشیعة، ج 11، ص 293، «کتاب الجهاد»، باب 55. حدیث 8.