الحدیث العاشر

فصل‌

‏فصل ‏

‏پس ای عزیز، بدان که یک سفر پر خطر لازمی در پیش است که عدّه و عدّه آن و زاد و راحله آن علم و عمل نافع است، و وقت سفر معلوم نیست چه وقت است، ممکن است وقت خیلی تنگ باشد و فرصت از دست برود. انسان نمی داند چه وقت کوس رحیل می زنند که باید ناچار کوچ کند. این طول امل که من و تو داریم، که از حبّ نفس و مکاید شیطان و شاهکارهای آن ملعون است، به طوری ما را از توجه به عالم آخرت باز داشته که در فکر هیچ کار نیفتیم. و اگر مخاطرات سیر و موانع حرکت داشته باشیم، در صدد اصلاح آن به توبه و انابه و رجوع به حق برنیاییم و هیچ در صدد جمع زاد و راحله نباشیم، ناگاه اجل موعود در رسد و ما را بی زاد و راحله و بی تهیه سفر ببرد: نه عمل صالحی داریم و نه علم نافعی، و مؤنه آن عالم روی این دو مطلب چرخ می زند، و ما هیچیک را تهیه نکردیم. اگر عملی هم کرده باشیم، خالص و بی غل و غش نبوده، بلکه با هزاران موانع قبول به جا آوردیم. و اگر علمی تحصیل نمودیم، علم بیحاصل و نتیجه بوده که خود یا لغو و باطل است و یا از موانع بزرگ راه آخرت است. اگر این علم و عمل ما نافع بود، در ما که سالهای سال است دنبال آن هستیم باید تأثیر واضحی کرده باشد و در اخلاق و اطوار ما تفاوتی حاصل شده باشد، چه شده است که علم و عمل چهل پنجاه ساله ما در قلوب ما اثر ضد بخشیده و دلهای ما را از سنگ خارا سخت تر کرده؟ از نماز که معراج مؤمنان است ما را چه حاصل شده؟ کو آن خوف و خشیتی که لازم علم است؟ اگر خدای نخواسته با این حال که هستیم ما را کوچ دهند، خسارتهای بزرگی و حسرتهای بسیاری در پیش داریم که زایل شدنی نیست.‏

‏پس، نسیان آخرت از اموری است که اگر ولیّ الله اعظم، امیر المؤمنین،‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 175
‏سلام الله علیه، بر ما بترسد از آن و از موجب آن، که طول امل است، حق است، زیرا که او می داند این چه سفر پر خطری است. و انسانی که باید آنی راحتی نداشته باشد و در هر حال مشغول جمع زاد و راحله باشد و دقیقه ای ننشیند، اگر نسیان کرد آن عالم را و به خواب رفت و نفهمید که چنین عالمی هم هست و چنین سیری هم در پیش است، چه به سر او خواهد آمد و به چه بدبختیهایی خواهد گرفتار شد. خوب است قدری در حال آن حضرت و حضرت رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، که اشرف خلیقه و معصوم از خطا و نسیان و لغزش و طغیان هستند، تفکر کنیم و بفهمیم که ما در چه حال هستیم و آنها در چه حال بودند. علم آنها به بزرگی سفر و خطر آن، از آنها راحت را سلب کرده، و جهل ما نسیان در ما ایجاد کرده. حضرت «ختمی» مرتبت به قدری ریاضت کشید و قیام در مقابل حق کرد که قدمهای مبارکش ورم کرد و از طرف ذات مقدّس حق جلّ جلاله آیه نازل شد:‏‏ طه ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ القُرْآنَ لِتَشْقی ‏‏.‏‎[1]‎‏ و‏‎[2]‎‏ جناب امیر المؤمنین، علیه السلام، که حالات و عبادات و خوفش از حق تعالی معلوم است. پس، بدان که سفر خیلی پر خطر است، و این نسیان و فراموشی که در ما است از مکاید نفس و شیطان است، و این امیدها و آمال طولانی و دراز از دامهای بزرگ ابلیس و از مکاید نفس است. پس، از این خواب برخیز و تیقظ و تنبه پیدا کن. بدان که مسافری و دارای مقصدی. مقصد تو عالم دیگر است و تو را از این عالم خواهی نخواهی می برند. اگر تهیه سفر و زاد و راحله آن را دیدی، در این سفر درمانده نشوی و در این سیر بیچاره نشوی، و الا فقیر و بیچاره و بینوا گردی، و خواهی رفت به سوی شقاوتی که سعادت ندارد، ذلتی که عزت ندارد، فقری که غنا دنبالش نیست، عذابی که راحت ندارد، آتشی که خاموشی پیدا نکند، فشاری که بر طرف شدن ندارد، حزن و اندوهی که خوشحالی در پی آن نیست، حسرت و ندامتی که آخر ندارد.‏

‏ای عزیز ببین مولا در دعای «کمیل» در مناجات با خدای تعالی چه عرض می کند: أنت تعلم ضعفی عن قلیل من بلاء الدّنیا و عقوباتها. تا آنکه می گوید: و هذا ما لا تقوم له السّموات و الأرض.‏‎[3]‎‏ این چه عذابی است که آسمان ها و زمین طاقت آن را ندارند و برای تو تهیه شده و باز تنبه نداری و روز بروز در نسیان و غفلت و خوابت افزوده می شود.‏

‏هان، ای دل غافل! از خواب برخیز و مهیای سفر آخرت شو- فقد نودی فیکم ‏


‏بالرّحیل.‏

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 176
‎[4]‎‏ صدای رحیل و بانگ کوچ بلند است. عمال حضرت عزرائیل در کارند و تو را در هر آن به سوی عالم آخرت سوق می دهند و باز غافل و نادانی.‏

‏اللهمّ إنّی أسألک التّجافی عن دار الغرور، و الإنابة إلی دار السّرور و الإستعداد للموت قبل حلول الفوت.‏‎[5]‎

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 177

  • . از امام باقر و امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: کان رسول الله (ص) إذا صلّی، قام علی أصابع رجلیه حتّی تورّمت، فأنزل الله تبارک و تعالی «طه» ... تفسیر علی بن إبراهیم قمی، ج 2، ص 58.
  • . ( طه- 1- 2).
  • . «[ای پروردگار من ] تو خود ناتوانیم را از اندکی از گرفتاریهای دنیا و کیفرهای آن می دانی ... و این عذابی است که آسمان ها و زمین تاب آن نیاورند.» «دعای کمیل»، مصباح المتهجّد، ص 587.
  • . «بانگ کوچ در میانتان در داده شده است.» نهج البلاغة، «خطبه» 195.
  • . «بار خدایا، از تو دوری از خانه فریب و بازگشت به خانه سرور و از تو آمادگی برای مرگ پیش از گذشت هنگام آن درخواست می کنم.» در «اعمال شب بیست و هفتم ماه رمضان» دعای فوق با اندک اختلاف از امام سجاد (ع) روایت شده است. اقبال، ص 228. المراقبات فی اعمال السنة، ص 155. مفاتیح الجنان، اعمال شب 27 ماه رمضان.