الحدیث الثانی عشر

فصل در بیان فضیلت تفکر است‌

‏فصل در بیان فضیلت تفکر است ‏

‏بدان که از برای تفکر فضیلت بسیار است. و تفکر مفتاح ابواب معارف و کلید خزائن کمالات و علوم است، و مقدمه لازمه حتمیه سلوک انسانیت است. و در قرآن شریف و احادیث کریمه تعظیم بلیغ و تمجید کامل از آن گردیده، و از تارک آن تعییر و تکذیب شده. و در کافی شریف سند به حضرت صادق، علیه السلام، رساند که فرمود: أفضل العبادة إدمان التّفکّر فی الله و فی قدرته.‏‎[1]‎‏ و پس از این ذکری از این حدیث پیش می آید. و در حدیث دیگر یک ساعت تفکر را از عبادات یک شب بهتر دانسته‏‎[2]‎‏. و در حدیث نبوی، صلّی الله علیه و آله، است که تفکر یک ساعت از عبادت یک سال بهتر است‏‎[3]‎‏. و در حدیث دیگر است که تفکر یک ساعت بهتر است از عبادت شصت سال‏‎[4]‎‏، و در حدیث دیگر هفتاد سال‏‎[5]‎‏، و از بعض علمای فقه و حدیث هزار سال هم حدیث شده. در هر صورت، از برای آن درجات و مراتبی است، و از برای هر مرتبه ای نتیجه یا نتایجی است که ما به ذکر بعضی از آن می پردازیم.‏

‏- اوّل تفکر در حقّ و اسماء و صفات و کمالات اوست. و نتیجه آن علم به وجود حق و انواع تجلیات است و از آن، علم به اعیان و مظاهر رخ دهد. و این افضل مراتب فکر و اعلی مرتبه علوم و اتقن مراتب برهان است، زیرا که از نظر به ذات علت و تفکر در سبب مطلق علم به او و مسبّبات و معلولات پیدا شود. و این نقشه تجلّیات قلوب صدّیقین است، و از این جهت آن را «برهان صدّیقین» گویند، زیرا که «صدّیقین» از مشاهده ذات شهود اسماء و صفات کنند، و در آیینه اسماء اعیان و مظاهر را شهود نمایند. و اینکه این قسم برهان را «برهان صدّیقین» گوییم برای آن است که اگر صدّیقی بخواهد مشاهدات خود را به صورت برهان در آورد و آنچه ذوقا و شهودا یافته به قالب الفاظ بریزد، این چنین شود، نه آنکه هر کس بدین برهان علم به ذات و تجلیّات آن پیدا کرد، از صدّیقین است، یا آنکه معارف صدّیقین از سنخ براهین است، منتها براهین مخصوصی. هیهات که علوم آنها از جنس تفکر باشد، یا مشاهدات آنها را با برهان و مقدمات آن مشابهتی. تا قلب در حجاب برهان است و قدم او تفکر است، به اوّل مرتبه صدّیقین نرسیده. و چون ‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 191
‏از حجاب غلیظ علم و برهان رست، با تفکر سر و کاری ندارد و بی واسطه برهان، بلکه بی واسطه موجودی، در آخر کار و منتهای سلوک، به مشاهده جمال جمیل مطلق نایل گردد و به لذت دائم سرمد برسد، و از عالم و هر چه در اوست وارهد و در تحت قباب کبریایی به فنای کلی باقی ماند، و از او اسم و رسمی باقی نماند و مجهول مطلق گردد، مگر آنکه عنایت حق شامل حال او گردد و او را ارجاع به مملکت خود و ممالک وجود به مقدار سعه وجود عین ثابت او نماید، و در این رجوع کشف سبحات جمال و جلال برای او گردد، و در آیینه ذات اسماء و صفات را مشاهده نماید، و از آن به شهود عین ثابت خود و هر چه در ظل حمایت اوست نایل شود، و کیفیت سلوک مظاهر و رجوع به ظاهر بر قلب او کشف شود، پس، به خلعت نبوت مفتخر گردد. و اختلاف مقامات انبیا و رسل در این مقام ظاهر شود، و مقدار سعه و ضیق دایره رسالت و مبعوث منه و مبعوث إلیه در این مقام برای آنها منکشف گردد، و بسط مقال در این مقام مناسبتی با وضع این اوراق ندارد. پس، از آن، بلکه از برهان صدّیقین نیز، صرف نظر نمودیم، زیرا که آن را مقدماتی است که شرح آنها موجب تطویل شود.‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 192

  • . «پیوسته اندیشیدن درباره خداوند و توانایی او برترین پرستش است.» اصول کافی، ج 2، ص 55، «کتاب ایمان و کفر»، «باب تفکر»، حدیث 3.
  • . عن الحسن الصّیقل قال قلت لأبی عبد الله (ع): تفکر ساعة خیر من قیام لیلة؟ قال: نعم. قال رسول الله، صلّی الله علیه و آله: تفکر ساعة خیر من قیام لیلة. (حسن صیقل گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: «آیا ساعتی اندیشیدن از یک شب عبادت بهتر است؟» فرمودند: «آری و پیغمبر (ص) فرمود: یک ساعت فکر کردن از یک شب عبادت بهتر است.» بحار الانوار ج 68، ص 325، «کتاب ایمان و کفر»، «باب تفکر»، حدیث 16. و در اصول کافی (ج 2، ص 54، «کتاب ایمان و کفر»، حدیث 2) همین آمده است.
  • . قال النّبی (ص): فکر ساعة خیر من عبادة سنة. عوالی اللئالی، ج 2، ص 57، «المسلک الرابع»، حدیث 152 و در شرح مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقة (ص 171، باب 26) «در بیان تفکر») همین معنا آمده است.
  • . طریحی در مجمع البحرین در ماده «فکر» می نویسد در حدیث است: «تفکر ساعة خیر من عبادة ستّین سنة.
  • . قال النبی (ص): تفکر ساعة خیر من عمل سبعین سنة. اسرار الشریعة و اطوار الطریقة و انوار الحقیقة، ص 207.