الحدیث الرابع عشر

فصل در لمّیّت موازنه خوف و رجا

‏فصل در لمّیّت موازنه خوف و رجا‏

‏در ذیل این حدیث شریف مذکور است که خوف و رجا نباید یکی بر دیگری رجحان داشته باشد. چنانچه در مرسله ابن ابی عمیر از حضرت صادق علیه السلام، نیز به همین مضمون وارد است.‏‎[1]‎‏ و انسان وقتی که کمال نقص خود را از قیام به عبودیت ملاحظه کرد و دقت و ضیق راه آخرت را تفکر نمود، خوف در او حادث شود به اعلی درجه. و وقتی ملاحظه ذنوب خود را نمود و تفکر در حال مردمی کرد که عاقبت امر بی ایمان و عمل صالح از دنیا رفتند و حالشان با اینکه در اول امر خوب بود منجر به بدی شد و مبتلا به سوء عاقبت شدند، در او خوف شدید شود. در حدیث شریف کافی از حضرت صادق، علیه السلام، نقل کند:‏

‏قال: المؤمن بین مخافتین: ذنب قد مضی لا یدری ما صنع الله فیه، و عمر قد بقی لا یدری ما یکتسب فیه من المهالک. فهو لا یصبح إلّا خائفا و لا یصلحه إلّا الخوف.‏‎[2]‎


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 229
‏فرماید حضرت صادق، علیه السلام، که «مؤمن بین دو خوف است: گناهی که همانا گذشته و نداند چه معامله کند خداوند در آن، و عمری که باقی مانده و نداند چه کسب می کند در آن از مهلکه ها. پس او صبح نکند مگر ترسناک، و اصلاح نکند او را مگر ترس.» و در خطبه رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، که در حدیث کافی از جناب صادق، علیه السلام، نقل می نماید، به همین مضمون وارد است ‏‎[3]‎‏. بالجمله، خود در کمال نقص و تقصیر، و حق در کمال عظمت و جلالت و سعه رحمت و عطاست. و عبد در بین این دو نظر همیشه در حد اعتدال خوف و رجاست. و چون اسماء جلالیه و جمالیه به یک سان در قلب سالک جلوه کند، خوف و رجا رجحان بر هم پیدا نکنند.‏

‏و بعضی گفته اند در بعضی اوقات خوف برای انسان نافعتر است، مثل حال صحت و سلامت، تا انسان در کسب کمال و عمل صالح کوشد. و در بعضی حالات رجا بهتر است، مثل حال پیدایش امارات موت، تا انسان ملاقات کند حق را با حالتی که محبوبتر است پیش او.‏‎[4]‎‏ و این سخن مطابق گفته های سابق و احادیث مذکوره درست نیاید، زیرا که رجاء محبوب نیز باعث بر عمل و کسب آخرت است، و خوف از حق همیشه محبوب و منافات با رجاء واثق ندارد.‏

‏و بعضی گفته اند خوف از فضایل نفسانیه و کمالات عقلیه نیست در دار آخرت، و فقط آن در دار دنیا، که دار عمل است، از امور نافعه است برای فعل عبادات و ترک معاصی و بعد از خروج از دنیا فایده ای ندارد، به خلاف رجا که منقطع نشود و در دار آخرت نیز باقی است، زیرا که بنده هر چه از رحمت خدا بیشتر نایل شود، طمعش به فضل حق افزون گردد، زیرا که خزاین رحمت وجود حق تناهی ندارد. پس، خوف منقطع شود و رجا باقی ماند.‏‎[5]‎‏ محدّث محقق، مجلسی ‏‎[6]‎‏، رحمه الله، فرماید که حق این است که بنده مادامی که در دار تکلیف است، لا بد است از خوف و رجا، و بعد از مشاهده امور آخرت، یکی از آنها لا بد بر دیگری رجحان پیدا می کند.‏‎[7]‎‏ نویسنده گوید آنچه ذکر کردند از غلبه خوف و رجا در عالم آخرت مطابق آنچه ذکر شد در معنی رجا درست نیاید. و بر فرض صحت، راجع به متوسطین است که خوف و رجا آنها راجع به ثواب و عقاب است. و اما حال خواص و اولیا غیر از آن است که ذکر کرده اند، زیرا که خوف و رجایی که [از]‏ ‏مشاهده عظمت و جلال و‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 230
‏تجلی اسماء لطف و جمال در قلب حاصل شود به معاینه امور آخرت زایل نشود و رجحان بر یکدیگر پیدا نکند، بلکه آثار جلال و عظمت و تجلیات جمال و لطف در عالم آخرت بیشتر است، و خوف حاصل از عظمت حق از لذایذ روحانیه است و منافات با آیه کریمه ‏‏ أَلا إنَّ أَولیاءَ الله لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ ‏‎[8]‎‏ ندارد. چنانچه با تأمل معلوم شود. و آنچه از آن قائل نقل شد که خوف از فضائل نفسانیه نیست، خوف از جلال و عظمت نیست، زیرا که آن کمال است و از کاملین مکمّلین از غیر آنها بیشتر است. و الحمد لله علی جماله و جلاله و الصّلاة علی محمّد و آله.‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 231

  • . اصول کافی، ج 2، ص 71،« کتاب ایمان و کفر»،« باب خوف و رجاء»، حدیث 13.
  • . اصول کافی، ج 2، ص 71،« کتاب ایمان و کفر»،« باب خوف و رجاء»، حدیث 12.
  • . اصول کافی، ج 2، ص 70« کتاب ایمان و کفر»،« باب خوف و رجاء»، حدیث 9.
  • . احیاء علوم الدین، ج 4، ص 163،« کتاب خوف و رجاء». اسرار الصلوة( ملکی تبریزی) ص 164- 163.
  • . مرآة العقول، ج 8، ص 32،« کتاب ایمان و کفر»،« باب خوف و رجاء»، حدیث 1. علامه مجلسی این کلام را از بعضی نقل کرده است.
  • . حدیث 1، پاورقی 14.
  • . مرآة العقول ج 8، ص 32،« کتاب ایمان و کفر»،« باب خوف و رجاء»، حدیث 1.
  • . «بدانید که بر دوستان خداوند ترسی نیست و اندوهی ندارند.» (یونس- 63).