الحدیث العشرون‌

فصل در تعریف اخلاص‌

‏فصل در تعریف اخلاص‏‏ ‏

‏بدان که از برای «اخلاص» تعریفهایی کردند که ما ذکر بعضی از آنها را که پیش اصحاب سلوک و معارف متداول [است ] می کنیم به طریق اجمال.‏

‏جناب عارف حکیم سالک، خواجه عبد الله انصاری، قدّس سرّه، فرماید:‏

‏الإخلاص تصفیة العمل من کلّ شوب.‏‎[1]‎‏ «اخلاص صافی نمودن عمل است از هر خلطی.» و این اعم است از آن که شوب به رضای خود داشته باشد، یا شوب به رضای مخلوقات دیگری.‏

‏و از شیخ اجل بهائی منقول است که اصحاب قلوب از برای آن تعریفاتی کرده اند: قیل: تنزیه العمل أن یکون لغیر الله فیه نصیب. «گفته شده است که آن پاکیزه نمودن عمل است از اینکه از برای غیر خدا در آن نصیبی باشد.» و این نیز قریب به تعریف سابق است. و قیل: أن لا یرید عامله علیه عوضا فی الدّارین.‏‎[2]‎‏ و «گفته شده که آن این است که اراده نکند عامل آن عوضی برای آن در دو دنیا.» و از صاحب غرائب البیان نقل شده است که «مخلصان آنها هستند که عبادات خدا کنند به طوری که نبینند خود را در عبودیت او و نه عالم و اهل آن را، و تجاوز نکنند از حدّ عبودیت در مشاهده ربوبیت. پس، وقتی که ساقط شد از بنده حظوظ او از خاک تا عرش، راه دین را سلوک کرده. و آن طریق بندگی و عبودیتی است که خالص باشد از دیدن حوادث به واسطه شهود روح جمال پروردگار را. و این است دینی که حق تعالی اختیار فرموده است برای خود و از غیر حق تخلیص فرمود آن را و فرمود: الا لله الدّین الخالص.‏‎[3]‎‏ و دین خالص نور قدم است پس از متلاشی شدن حدوث، در بیابان نور عظمت و وحدانیت. گویی خدای تعالی دعوت فرموده بندگان خود را بر‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 328
‏سبیل تنبیه و اشاره به سوی تخلیص نمودن سرّ خود را از اغیار در اقبال آنها به سوی او.» و از شیخ محقق، محیی الدین عربی‏‎[4]‎‏، نقل است که گفته است: ألا، لله الدّین الخالص عن شوب الغیریّة و الأنانیّة، لأنّک لفنائک فیه بالکلّیّة فلا ذات لک و لا صفة و لا فعل و لا دین و إلّا لما خلص الدّین بالحقیقة فلا یکون لله.‏‎[5]‎‏ تا رسوم عبودیت و غیریت و انانیت باقی است و عابد و معبود و عبادت و اخلاص و دین در کار است، شوب به غیریت و انانیت است. و این شرک است پیش ارباب معارف. عبادت اهل خلوص نقشه تجلیات محبوب است، و در قلب آنها جز ذات حق واحد راه ندارد. و با آنکه افق امکان به وجوب متصل و تدلّی ذاتی و دنّو مطلق حقیقی برای آنها پیدا شده و رسوم غیریت بکلی مرتفع شده، با این وصف، به تمام وظایف عبودیت اقدام و قیام می نمایند. و عبودیت آنها بالرویّه و بالتفکر نیست، بلکه عبودیت بالتجلی است، چنانچه اشاره به این معنی دارد نماز شب معراج رسول الله، صلّی الله علیه و آله.‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 329

  • . منازل السائرین، ص 31،« قسم المعاملات»،« باب الاخلاص».
  • . اربعین، ص 159، حدیث 37.
  • . «بدان که دین خالص تنها برای خداست.» (زمر- 3).
  • . محمد بن علی بن محمّد عربی (560- 634 یا 7 یا 8) بزرگترین عارف قرن هفتم و از عارفان بزرگ قرون اسلامی است. وی به «ابن عربی»، «محی الدین»، «شیخ اکبر» شهرت دارد. آثار مهم وی در عرفان از عصر وی تاکنون مورد مراجعه و بحث و تدریس، و شرح و تفسیر تمامی عارفان و علاقمندان به عرفان می باشد. فهم کتابهای وی بخصوص «فصوص» مشکل است و در هر زمان معدود کسانی از عهده آن بر آمده اند. حدود 200 اثر به وی منسوب است که مهمترین آنها فتوحات مکیّه، فصوص الحکم، التجلیّات الالهیّة، انشاء الدوائر، تفسیر قرآن می باشد. کتاب «فصوص» از کتابهای اصلی و مهمّ درسی عرفان محسوب می شود که بر آن بزرگترین عارفان پس از وی شرح و حاشیه دارند. امام خمینی (س) بر فصوص حواشی نفیسی دارند.
  • . «بدان که دین چو از آلایش غیریت و خودیت پاک گشت، برای خدا خواهد بود، چه با فنای کلی تو در ذات حق برای تو ذات و صفت و فعل و دین نمی ماند. و در غیر این حال دین بحقیقت خالص و پاک نگردیده است و برای خدا نیز نخواهد بود.»