الحدیث السادس و العشرون

نکته مهمه

‏نکته مهمه‏‏ ‏

‏و نکته اینکه فرموده است: سلک الله به إلی الجنّة و سلوک علمی را به عبد نسبت داده و سلوک إلی الجنة را به ذات مقدس حق نسبت داده است، برای آن است که در مقام کثرت جنبه کسب عبد را غلبه داده، و در مقام رجوع به وحدت جنبه حق را غلبه داده، و الا با نظری توان گفت سلوک إلی الجنة نیز منسوب به عبد است: و وجدوا ما عملوا حاضرا.‏‎[1]‎‏ فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ. وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ.‏‎[2]‎‏ و با نظری توان گفت سلوک إلی العلم نیز به تأیید و توفیق حق و منسوب به ذات مقدس است: قل کلّ من عند الله.‏‎[3]‎‏ و جناب محقق فلاسفه و فخر طایفه حقه، صدر المتألهین، رضوان الله علیه، را در این مقام بیانی است ‏‎[4]‎‏ که مبنی بر آن است که نفس ادراک ملایم و منافر جنّت و نار است، و علوم از ملایمات نفس، و جهل از منافرات آن است. و این مخالف با نظریه خود آن بزرگوار است در مسفورات حکمیه خود بر ردّ شیخ غزّالی ‏‎[5]‎‏ که او را مسلکی است که جنّات و دوزخ را به لذات و آلام حاصله در نفس حمل کرده، و وجود عینی آنها را منکر شده است، چنانچه از او منقول است ‏‎[6]‎‏. و این مذهب با‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 413
‏آنکه مخالف برهان حکماست، خلاف اخبار انبیاء و کتب سماویه و ضرورت جمیع ادیان است. و حضرت فیلسوف عظیم الشأن او را ردّ و خیالش را إبطال فرموده، ولی شبیه آن معنی را خود آن بزرگوار در این مقام فرموده گر چه اصل مسلک غزّالی را انکار دارد. و در هر صورت، این کلام در نظر قاصر صحیح نیاید، ولی مناسب این اوراق بیش از این تفصیل نیست.‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 414

  • . هر چه کرده بودند حاضر یافتند.» (کهف- 49).
  • . «پس هر که به قدر ذرّه ای نیکی کرده باشد، آن را می بیند، و هر که به قدر ذره ای بدی کرده باشد، آن را خواهد دید.» (زلزال- 7- 8).
  • . «بگو همه از جانب خداست.» (نساء- 78).
  • . شرح اصول کافی، ص 7- 136،« کتاب فضل العلم»،« باب ثواب العالم و المتعلم»، حدیث 1.
  • . اسفار اربعه، ج 9، ص 172،« السفر الرابع»، باب هشتم، فصل 10.
  • . تهافت الفلاسفه، غزالی، ص 268.