الحدیث التاسع و العشرون

در فضیلت گریه است

‏در فضیلت گریه است‏‏ ‏

‏و از برای گریه از خوف خدا نیز فضیلت بسیار است. چنانچه در این حدیث شریف فرموده: «به هر قطره اش خداوند هزار خانه در بهشت بنا فرماید.» و جناب شیخ صدوق، رضوان الله علیه، بسند متصل از حضرت صادق، علیه السلام، از پدرانش، از رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، حدیث کند که در حدیث مناهی فرموده است: «کسی که چشمهایش گریان شود از ترس خدا، به هر قطره از اشک او در بهشت قصری مزین به درّ و گوهر به او عنایت شود که هیچ چشمی ندیده باشد و هیچ گوشی نشنیده باشد و به قلب کسی خطور نکرده باشد.» ‏‎[1]‎


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 483
‏و عن ثواب الأعمال بإسناده عن أبی جعفر، علیه السّلام، قال قال رسول الله صلّی الله علیه و آله: لیس شی ء إلّا و له شی ء یعد له إلّا الله. فإنّه لا یعد له شی ء و لا اله إلّا الله» لا یعد له شی ء. و دمعة من خوف الله فإنّه لیس لها مثقال، فإن سالت علی وجهه، لم یرهقه قتر و لا ذلّة بعدها أبدا.‏‎[2]‎‏ «فرمود حضرت باقر، علیه السلام، که حضرت رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، فرمود: هیچ چیز نیست مگر آنکه برای آن معادلی است، مگر خداوند که هیچ چیز معادل او نیست، و «لا إله إلّا الله» که معادله نکند با آن چیزی. و قطره اشک از ترس خدا که هممیزان آن چیزی نیست، و اگر جریان پیدا کند به رویش، فرو نگیرد آن را غبار و ذلّتی هیچگاه.» و در حدیث است که «انسان [که ] از کثرت گناه ما بین او و بین بهشت بیشتر است از بین زمین تا عرش، پس هر گاه گریه کند از خوف خدا درصورتی که پشیمان شده است از آنها، ما بین او و بین بهشت نزدیک شود مثل مژگان چشم به چشم.» ‏‎[3]‎‏ و در کافی از حضرت صادق، علیه السلام، منقول است که «هر چیزی را کیل و وزنی است، مگر گریه را که قطره ای از آن دریاهای آتش را خاموش می کند.» و فرمود: «اگر یک نفر گرینده در یک امت باشد، همه مورد رحمت شوند.» ‏‎[4]‎‏ و احادیث از این قبیل بسیار است. ‏‎[5]‎

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 484

  • . فی حدیث المناهی، قال: و من ذرفت عیناه من خشیة الله، کان له بکلّ قطرة قطرت من دموعه قصر فی الجنّة مکلّل بالدّر و الجوهر، فیه ما لا عین رأت، و لا أذن سمعت، و لا خطر علی قلب بشر. وسائل الشیعة، ج 11، ص 175، «کتاب الجهاد»، باب 15 از «ابواب جهاد نفس»، حدیث 1.
  • . منبع پیشین، ص 7- 176، حدیث 6. ثواب الأعمال، ص 17،« ثواب من قال« لا إله إلا الله»، حدیث 6.
  • . قال الصادق (ع): إنّ الرّجل لیکون بینه و بین الجنّة أکثر ممّا بین الثّری إلی العرش لکثرة ذنوبه، فما هو إلّا أن یبکی من خشیة الله، عزّ و جلّ، ندما علیها حتی یصیر بینه و بینها أقرب من جفنه إلی مقلته. وسائل الشیعة، ج 11، ص 178، «کتاب الجهاد»، باب 15 از «ابواب جهاد نفس»، حدیث 10.
  • . أبی عبد الله (ع) قال: ما من شی ء إلّا و له کیل و وزن إلّا الدّموع، فإنّ القطرة تطفئ بحارا من نار، و لو أن باکیا بکی فی أمّة لرحموا. اصول کافی، ج 2، ص 481، «کتاب الدعاء»، «باب البکاء»، حدیث 1.
  • . کلینی در کافی 13 حدیث در «باب بکاء»، و شیخ حرّ عاملی 15 حدیث در باب 15 از «ابواب جهاد نفس» در فضیلت گریستن نقل می کنند.