الحدیث التاسع و العشرون

فصل در بیان عدد نوافل

‏فصل در بیان عدد نوافل ‏

‏مقصود رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، از پنجاه رکعت نماز، که می فرماید مطابق سنت من است، نمازهای واجبی و نوافل آنهاست، به استثنای دو رکعت بعد از عشاء که در حال نشسته خوانده می شود و یک رکعت محسوب می شود، که با آن نمازهای فریضه و نافله پنجاه و یک رکعت می شود. و شاید ترک ذکر رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، این رکعت را، برای این باشد که این پنجاه رکعت سنت مؤکده بوده. چنانچه دلالت کند بر این معنی روایت ابن أبی عمیر، قال: سألت أبا عبد الله، علیه السّلام، عن أفضل ما جرت به السّنّة من الصّلاة. قال: تمام الخمسین. ‏‎[1]‎


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 486
‏و از بعض روایات استفاده شود که سیره رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، بر همین پنجاه رکعت جاری بوده،‏‎[2]‎‏ گرچه از بعضی دیگر استفاده شود که حضرت «عتمه» را به جا می آوردند. ‏‎[3]‎‏ و شاید عدم ذکر آن و جریان سنت بر پنجاه رکعت برای آن باشد که عتمه عوض نماز «وتر» است و خود استقلال ندارد، چنانچه روایت فضیل بن یسار دلالت بر آن دارد،‏‎[4]‎‏ و در روایت شریفه آن را «وتر» تسمیه کردند.‏‎[5]‎‏ و در بعضی روایات است که کسی که آن را به جا آورد و مرد، مرده است در صورتی که وتر را به جا آورده است.‏‎[6]‎‏ پس، در حقیقت این دو رکعت نماز وتر است که برای خوف حادثه موت پیش از وقت خود باید به جا آورد، ولی وقتی وقت وتر رسید، این کفایت از آن نکند. و در بعضی روایات است که این دو رکعت جزء نمازهای پنجاهگانه نبود، آن را زیاد نمودند برای تکمیل عدد، و دو مقابل شدن نافله از فریضه. ‏‎[7]‎‏ و این احادیث با هم اختلاف مدلول ندارند، بلکه ممکن است افضل چیزی که سنت بر آن جاری است پنجاه رکعت باشد، و این دو رکعت سنت غیر مؤکّده باشد و برای احتیاط حادثه موت و تتمیم عدد جعل شده باشد.‏

‏در هر صورت، از برای نوافل یومیه فضیلت بسیار است. بلکه در بعض روایات ترک آن را معصیت شمرده،‏‎[8]‎‏ و در بعض دیگر در این مقام فرموده: خداوند عذاب می کند بر ترک سنت. ‏‎[9]‎‏ و در بعضی روایات تعبیر به وجوب فرموده.‏‎[10]‎‏ و این از برای تأکید در اتیان آنهاست و زجر از ترک آنها. و سزاوار این است که انسان حتی الامکان آنها را ترک نکند، زیرا که به حسب روایات شریفه نکته جعل آنها برای اتمام فرایض و قبولی آنهاست. ‏‎[11]‎‏ و در بعضی روایات می فرماید: «شیعیان ما [اهل ] پنجاه و یک رکعت نماز هستند.» ‏‎[12]‎‏ و از آن حدیث ظاهر می شود که اصحاب اتیان آن هستند نه عقیده به آن، مقابل اهل سنت. چنانچه از حدیث «علائم مؤمن ‏‎[13]‎‏» نیز همین ظاهر شود.‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 487

  • . «از أبو عبد الله (ع) درباره نیکوترین آیین نمازگزاران در سنت پیامبر پرسیدم. فرمود: «آنکه هر پنجاه رکعت بگزارد.» فروع کافی، ج 3، ص 443، «کتاب الصلاة»، باب صلاة النوافل»، حدیث 4.
  • . در وسائل الشیعة،( ج 3، ص 31- 32) روایت معاویة بن عمار از امام صادق( ع)( حدیث 1)، و روایت فضیل و فضل و بکیر از امام صادق( باب 13، از« أبواب أعداد الفرائض و نوافلها»، حدیث 4).
  • . مراد از «عتمه» نافله نماز عشاء است. و روایت حمّاد بن عثمان از امام صادق (ع) بر آن دلالت دارد. وسائل الشیعة، ج 3، ص 35، باب 13، از «ابواب أعداد الفرائض و نوافلها»، حدیث 15.
  • . منبع پیشین، ص 31، حدیث 2.
  • . روایت زراره از امام باقر( ع). وسائل الشیعة، ج 3، ص 70،« کتاب الصلاة»،« ابواب اعداد الفرائض و نوافلها»،« باب 29» حدیث 1، و همچنین احادیث، 2، 4، 5، 7.
  • . روایت أبو بصیر از امام صادق( ع). وسائل الشیعة، ج 3، ص 71،« کتاب الصلاة» باب 29 از« ابواب اعداد الفرائض و نوافلها»، حدیث 8.
  • . در حدیثی از امام رضا (ع) این مطلب نقل شده است. وسائل الشیعة، ج 3، ص 70، «کتاب الصلاة»، «ابواب اعداد الفرائض و نوافلها»، «باب 29»، حدیث 3.
  • . تهذیب الاحکام، ج 2، ص 11، کتاب الصلوة باب 1، حدیث 23.
  • . روایت حنّان از امام صادق (ع). وسائل الشیعة، ج 3، ص 33، «کتاب الصلاة»، باب 13 از «ابواب أعداد الفرائض»، حدیث 6.
  • . مستدرک الوسائل، ج 3، ص 50 کتاب الصلوة، باب 12، حدیث 4 و 5.
  • . مانند روایت محمد بن مسلم از امام باقر (ع) و هشام بن سالم از امام صادق (ع). وسائل الشیعة، ج 3، ص 52، «کتاب الصلاة»، باب 17، از «أبواب أعداد الفرائض». حدیث 2- 4.
  • . عن أبی بصیر قال قال الصّادق (ع): شیعتنا أهل الورع و الاجتهاد، و أهل الوفاء و الأمانة، و أهل الزّهد و العبادة، و أصحاب الإحدی و خمسین رکعة فی الیوم و اللّیلة، القائمون باللّیل، الصّائمون بالنّهار، یزکّون أموالهم و یحجّون البیت و یجتنبون کلّ محرّم. (امام صادق (ع) به نقل از أبو بصیر فرمودند: شیعیان ما اهل پرهیزگاری و کوشش در عبادت و وفا و امانتداری و زهد و عبادت اند، در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می گزارند، شب بیدارند و روز را به روزه می گذرانند، زکات مالهایشان را می پردازند و به زیارت خانه خدا می روند و از هر حرامی دوری می کنند.) صفات الشیعة، حدیث اوّل. وسائل الشیعة، ج 3، ص 41، «کتاب الصلاة»، باب 13 از «أبواب أعداد الفرائض»، حدیث 26.
  • . حدیث امام عسکری( ع) مدرک سابق، ص 42، حدیث 29.