الحدیث التاسع و العشرون

در اخلاص در قرائت است

‏در اخلاص در قرائت است‏‏ ‏

‏و از آداب لازمه قرائت قرآن که در تأثیر در قلوب سمت رکنیّت دارد و بدون آن ‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 500
‏هیچ عملی را قیمتی نیست، بلکه ضایع و باطل و موجب سخط الهی است، اخلاص است که سرمایه مقامات اخرویه و رأس المال تجارت آخرت است. و در این باب نیز در اخبار اهل بیت عصمت (ع) سفارش بلیغ شده است. از آن جمله آن است که جناب کلینی، رضوان الله علیه، حدیث کند:‏

‏بإسناده عن أبی جعفر، علیه السّلام، قال: قرّاء القرآن ثلاثة: رجل قرأ القرآن فاتّخذه بضاعة و استدرّ به الملوک و استطال به علی النّاس. و رجل قرأ القرآن فحفظ حروفه و ضیّع حدوده و أقامه إقامة القدح. فلا کثّر الله هؤلاء من حملة القرآن. و رجل قرأ القرآن فوضع دواء القرآن علی داء قلبه، فأسهر به لیله، و أظمأ به نهاره، و قام به فی مساجده، و تجافی به عن فراشه، فبأولئک یدفع الله العزیز الجبّار البلاء، و بأولئک یدیل الله من الأعداء، و بأولئک ینزل الله الغیث من السّماء. فو الله، لهؤلاء فی قرّاء القرآن اعزّ من الکبریت الأحمر.‏‎[1]‎‏ «قاریان قرآن سه گروه اند: یکی، آنان که قرائت قرآن را سرمایه معیشت اتخاذ نمودند، و به واسطه آن از ملوک حقوق و شهریه گیرند، و بر مردم تقدم جویند.‏

‏و دیگر، آنان که حفظ حروف و صورت قرآن کنند، و تضییع حدود آن نمایند و او را پشت سر اندازند، چنانچه سوار قدح خود را به پشت آویزد خداوند زیاد نکند این قسم حمله قرآن را. و طایفه دیگر آنان هستند که قرآن را قرائت کنند و با دوای قرآن دردهای قلب خود را علاج کنند، پس به واسطه آن شب را بیدار و به عبادت بگذرانند، و روز را روزه بگیرند و به تشنگی گذرانند، و در مساجد حاضر شوند و اقامت کنند و از فراش خواب ناز برخیزند. پس، خداوند عزیز جبّار به واسطه این ها دفع بلیات فرماید و باران از آسمان فرو فرستد. به خدا قسم که این گروه از قاریان قرآن از کبریت احمر کمیاب ترند.» و عن عقاب الأعمال بإسناده عن أبی عبد الله، علیه السّلام، عن أبیه، عن آبائه، علیهم السّلام، قال: من قرأ القرآن یأکل به النّاس، جاء یوم القیامة و وجهه عظم لا لحم فیه.‏‎[2]‎‏ فرمود: «کسی که قرائت قرآن کند برای استفاده از مردم، در روز قیامت بیاید در صورتی که روی او استخوانی است بدون گوشت.» و بإسناده عن رسول الله، صلّی الله علیه و آله، فی حدیث قال: من تعلّم ‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 501
‏القرآن فلم یعمل به و آثر علیه حبّ الدّنیا و زینتها، استوجب سخط الله، و کان فی الدّرجة مع الیهود و النّصاری الّذین ینبذون کتاب الله وراء ظهورهم.‏

‏و من قرأ القرآن یرید به سمعة و التماس الدّنیا، لقی الله یوم القیامة و وجهه عظم لیس علیه لحم و زجّ القرآن فی قفاه حتی یدخله النّار و یهوی فیها مع من هوی.‏

‏و من قرأ القرآن و لم یعمل به، حشره الله یوم القیامة أعمی، فیقول: یا ربّ، لم حشرتنی أعمی و قد کنت بصیرا. قال: کذلک أتتک آیاتنا فنسیتها و کذلک الیوم تنسی.‏‎[3]‎‏ فیؤمر به إلی النّار.‏

‏و من قرأ القرآن ابتغاء وجه الله و تفقّها فی الدّین، کان له من الثّواب مثل جمیع ما أعطی الملائکة و الأنبیاء و المرسلون.‏

‏و من تعلّم القرآن یرید به ریاء و سمعة لیماری به السّفهاء و یباهی به العلماء و یطلب به الدّنیا، بدّد الله عظامه یوم القیامة و لم یکن فی النّار أشدّ عذابا منه، و لیس نوع من أنواع العذاب إلّا [و] یعذّب به من شدّة غضب الله علیه و سخطه.‏

‏و من تعلّم القرآن و تواضع فی العلم و علّم عباد الله و هو یرید ما عند الله، لم یکن فی الجنّة أعظم ثوابا منه و لا أعظم منزلة منه، و لم یکن فی الجنّة منزل و لا درجة رفیعة و لا نفیسة إلّا و کان له فیها أوفر النّصیب و أشرف المنازل.‏‎[4]‎‏ «کسی که یاد گیرد قرآن را و عمل به آن نکند و عوض آن اختیار کند حبّ دنیا و زینت آن را، مستوجب غضب خدا شود، و در درجه یهود و نصاری است که کتاب خدا را پشت سرشان انداختند.» «و کسی که قرائت قرآن کند و قصد کند به آن سمعه و طلب کند به آن دنیا را، ملاقات کند خدا را روز قیامت در صورتی که روی او استخوان بی گوشت است، و قرآن به پشت گردن او زند تا داخل آتش کند او را، و بیفتد در آن با آنها که افتادند.» «و کسی که قرائت قرآن کند و عمل به آن نکند، خداوند او را کور محشور فرماید روز قیامت. می گوید: «خداوندا، من بینا بودم پس چرا مرا کور محشور کردی؟» می فرماید: «چنانچه تو نسیان آیات ما کردی که بر تو فرو فرستادیم امروز نیز تو نسیان شدی.» پس او را به سوی آتش فرستند.»‏


کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 502
‏«و کسی که قرائت قرآن کند برای خدا و خالص از ریا و برای یاد گرفتن معالم دین، ثواب او مثل ثوابی است که به جمیع ملائکه و انبیا و مرسلین دهند.» یعنی از سنخ ثواب آنان به او مرحمت فرمایند.‏

‏«و کسی که تعلم کند قرآن را برای ریا و سمعه تا آنکه با جاهلان جدال کند و مباهات به علما کند و دنیا را به آن طلب کند، متفرق فرماید خداوند استخوان های او را روز قیامت، و در آتش کسی از او شدت عذابش بیشتر نیست، و به جمیع انواع عذاب او را معذب کنند از شدّت غضب و سخط خداوند بر او.» «و کسی که تعلم قرآن کند و در علم تواضع نماید و تعلیم بندگان خدا دهد و از خداوند اجر طلبد، در بهشت از [او] کسی ثوابش بزرگتر نیست و منزله ای از منزله او بالاتر نیست، و هیچ منزل رفیع و درجه بلند نفیس در بهشت نیست مگر آنکه بزرگتر و وافرتر آن را او دارد.»‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 503

  • . اصول کافی، ج 2، ص 627،« کتاب فضل القرآن»،« باب النوادر»، حدیث 1.
  • . وسائل الشیعة، ج 4، ص 837،« کتاب الصلاة»، باب 8 از« ابواب قراءة القرآن»، حدیث 7. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 329،« عقاب المستأکل بالقرآن»، حدیث 1.
  • . سوره« طه» آیه 125.
  • . ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 332، 346، 337. وسائل الشیعة، ج 4، ص 837،« کتاب الصلاة»، باب 8 از« ابواب قراءة القرآن»، حدیث 8.