فصل اول: بیان اختیارات فقیه

مبحث سوم: بحث پیرامون قضاوت و حکومت

‏مساله قضاوت با آنچه که گذشت [اجتهاد و فتوا دادن] تفاوت دارد. و از ‏‎ ‎‏آن‌جا که قضاوت از مسوولیت‌هایی است که نیازمند نصب می‌باشد، لازم ‏‎ ‎‏است محدوده دلیل جعل آن بررسی شود. در مساله حکومت و نافذ ‏‎ ‎‏بودن حکم در امور سیاسی نیز ـ که مردم در زندگی اجتماعی خود بدان ‏‎ ‎‏نیاز دارند ـ چنین است.‏

‏بنابراین، شکی نیست که اصل، عدم نفوذ حکم کسی بر دیگری ‏‎ ‎‏است؛ خواه به عنوان قضاوت باشد یا غیر آن و خواه حکم‌دهنده پیامبر ‏‎ ‎‏باشد یا وصی او و یا افراد دیگر. و صرف نبوت، رسالت، وصایت و علم ‏‎ ‎‏ـ در هر سطحی که باشد ـ و سایر فضایل، هیچ کدام باعث نمی‌شود که ‏‎ ‎‏دستور صاحب آن، نافذ و قضاوتش، فیصله‌دهنده باشد. ‏

‏چیزی که عقل بدان حکم می‌کند، نفوذ فرمان خداوند متعال در مورد ‏‎ ‎‏مخلوقات خویش است؛ زیرا خالق و صاحب اختیار آنان می‌باشد. و هر ‏‎ ‎‏گونه تصرف [از سوی دیگری] در مخلوقات او، تصرف در دارایی و ‏‎ ‎‏سلطنت او محسوب می‌شود. در حالی که خداوند سبحان به خاطر ‏‎ ‎‏استحقاق ذاتی خویش بر تمامی مخلوقات، سلطنت و حکومت دارد و ‏‎ ‎‏حکومت غیر او و نفوذ حکم و قضاوتش، نیازمند نصب از سوی خدا ‏‎ ‎‏است و چون خداوند، پیامبر‏‏ صلی الله علیه و آله و سلم‏‏ را برای خلافت و حکومت مطلق؛ اعم ‏‎ ‎‏از قضاوت و غیره منصوب کرده است، لذا پیامبر‏‏ صلی الله علیه و آله و سلم‏‏،‏‏ از جانب خدا، ‏‎ ‎‏حاکم بر بندگان او است.‏


کتاباجتهاد و تقلید (ترجمه الاجتهاد و التقلید)صفحه 13
‏خداوند می‌فرماید: «پیامبر نسبت به مومنان، از خودشان سزاوارتر ‏‎ ‎‏است».‏‎[1]‎‏ باز می‌فرماید:‏‏ ‏‏«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا و پیامبر و ‏‎ ‎‏صاحبان امرتان اطاعت کنید؛ پس اگر در چیزی اختلاف داشتید، آن را ‏‎ ‎‏به خدا و پیامبر ارجاع دهید».‏‎[2]‎ 

‏همچنین می‌فرماید:‏‏ ‏‏«نه چنین است، به خدا سوگند آنان مومن ‏‎ ‎‏نمی‌شوند مگر زمانی که در اختلافات خود، تو را داور قرار دهند، آن‌گاه ‏‎ ‎‏نسبت به قضاوت تو هیچ‌گونه احساس ناراحتی نداشته باشند و در برابر ‏‎ ‎‏داوری تو کاملاً تسلیم بشوند».‏‎[3]‎ 

‏پس از پیامبر‏‏ صلی الله علیه و آله و سلم‏‏،‏‏ ائمه علیهم السلام‏‏؛‏‏ یکی پس از دیگری، حاکم بر مردم ‏‎ ‎‏بودند و فرمانشان به خاطر منصوب بودن از جانب خدا و پیامبر ‏‏صلی الله علیه و آله و سلم‏‏،‏‏ به ‏‎ ‎‏اقتضای آیه پیش گفته و روایات متواتر شیعه و سنی از پیامبر اکرم ‏‏صلی الله علیه و آله و سلم‏‏ ‏‎ ‎‏و اصول مذهب، نافذ می‌باشد. این چیزی است که جای بحث ندارد.‏

‎ ‎

کتاباجتهاد و تقلید (ترجمه الاجتهاد و التقلید)صفحه 14

  • . احزاب(33): 6.
  • . نساء(4): 59.
  • . نساء(4): 65. و آیه قبلش چنین است: غایت فرستادن هر پیامبری این بود که مردم به فرمان  خدا، از او پیروی کنند.