شک و اشکال مزبور، جز با اثبات یکی از دو امر ـ به نحو منع خُلُوّ ـ  مرتفع نمیشود:
      1ـ اجتهاد به معنای امروزی یا چیزی شبیه آن، در عصر ائمه علیهم السلام  رواج داشته است و مراجعه به فقها در آن زمان، رویه عملی مردم بوده  است و امامان علیه السلام نیز به آنها ارجاع میدادند.
      2ـ اگر رجوع جاهل به عالم مورد رضایت شارع نبوده است، باید  ائمه علیهم السلام از این رویه منع میکردند و عدم نهی از آن، بیانگر رضایت  شارع مقدس میباشد.
       
      کتاباجتهاد و تقلید (ترجمه الاجتهاد و التقلید)صفحه 59