طرز حکومت اسلامی

خصال لازم برای تحقق این هدفها

خصال لازم برای تحقق این هدفها

‏     ‏‏حاکمی که می خواهد به وسیلۀ تشکیلات دولت و قدرت آمرانه ای که دارد هدفهای‏‎ ‎‏عالی اسلام را عملی کند، همان هدفهایی را که امام(ع) شرح داد، بایستی همان خصال‏‎ ‎‏ضروری را که سابقاً اشاره کردیم داشته باشد؛ یعنی، عالم به قانون و عادل باشد. به همین‏‎ ‎‏جهت، حضرت امیرالمؤمنین(ع) به دنبال فرمایشات خود در تعیین هدفهای حکومت به‏‎ ‎‏خصال لازم حاکم اشاره می فرماید:‏

‏     ‏الّلهُمَّ اِنّی أَوَّلُ مَنْ اَنابَ وَ سَمِعَ وَ أَجٰابَ. لَمْ یَسْبِقْنی الاَّ رَسُولُ الله ِ صلّی الله عَلَیهِ وَ آلِه بِالصّلاةِ.‎ ‎وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنّهُ لاٰ یَنْبَغی اَنْ یَکُونَ الْوالی عَلَی الْفُروُجِ وَ الدّماءِ وَ الْمَغانِمِ وَ الأَحْکامِ وَ إِمامَةِ‎ ‎الْمُسلِمینَ الْبَخیلُ. فَتَکُونَ فی أَموالِهِمْ نَهمَتُهُ.

‏     ‏‏خدایا، من اولین کسی بودم که رو به تو آورد؛ و (دینت را که بر زبان رسول الله (ص) جاری‏‎ ‎‏شد) شنید و پذیرفت. هیچ کس جز پیغمبر خدا(ص) در نمازگزاردن بر من سبقت نجست. و شما‏‎ ‎‏مردم خوب می دانید که شایسته نیست کسی که بر نوامیس و خونها و درآمدها و احکام و قوانین و‏‎ ‎‏پیشوایی مسلمانان ولایت و حکومت پیدا می کند بخیل باشد تا بر اموال مسلمانان حرص ورزد.‏

‏     ‏و لاَ الْجاهِلُ فَیُضِلَّهُم بِجَهلِهِ.

‏     ‏‏و باید که جاهل (و ناآگاه از قوانین) نباشد تا از روی نادانی مردم را به گمراهی بکشاند.‏

وَلاَالْجافِی فیقطعَهم بِجَفائِهِ، وَ لاَالْخائِفُ لِلدُّوَلِ فیَتَّخِذ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ.


کتابولایت فقیه؛ حکومت اسلامی: تقریر بیانات امام خمینی (س)صفحه 56
‏     ‏‏و باید که جفاکار و خشن نباشد تا به علت جفای او مردم با او قطع رابطه و مراوده کنند. و‏‎ ‎‏نیز باید که از دولتها نترسد تا با یکی دوستی و با دیگری دشمنی کند.‏

‏     ‏وَ لاَالْمُرْتَشی فِی الْحُکْمِ فَیَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ یَقِفَ بها دُونَ الْمَقاطِعِ، وَ لاَ الْمُعَطَّلَ لِلسُّنَةُ‎ ‎فَیُهْلِکَ الاُمَّةَ‎[1]‎‏.‏

‏    و باید که در کار قضاوت رشوه خوار نباشد تا حقوق افراد را پایمال کند و نگذارد حق به‏‎ ‎‏حقدار برسد. و نباید که سنت و قانون را تعطیل کند تا امت به گمراهی و نابودی نرود.‏

‏     درست توجه کنید که مطالب این روایت حول دو موضوع دور می زند: یکی «علم»، و‏‎ ‎‏دیگری «عدالت». و این دو را خصلت ضروری «والی» قرار داده است. در عبارت‏‎ ‎‏ولاالجاهل فیضلّهم بجهله روی خصلت «علم» تکیه می کند. و در سایر عبارات روی‏‎ ‎‏«عدالت»، به معنای واقعی، تأکید می نماید. عدالت به معنای واقعی این است که در‏‎ ‎‏ارتباط با دول و معاشرت با مردم و معاملات با مردم و دادرسی و قضا و تقسیم درآمد‏‎ ‎‏عمومی، مانند حضرت امیرالمومنین(ع) رفتار کند؛ و طبق برنامه ای که برای مالک اشتر‏‎[2]‎‏، و‏‎ ‎‏در حقیقت برای همۀ والیان و حکام، تعیین فرموده است‏‎[3]‎‏؛ چون بخشنامه ای است عمومی‏‎ ‎‏که فقها هم اگر والی شدند بایستی دستورالعمل خویش بدانند.‏

‎ ‎

کتابولایت فقیه؛ حکومت اسلامی: تقریر بیانات امام خمینی (س)صفحه 57

  • )) نهج البلاغه؛ «خطبۀ 131».
  • )) مالک بن حارث نخعی معروف به اشتر (37 هـ .ق.) از فرماندهان سپاه اسلام و در شجاعت زبانزد بود. در جنگهای جمل و صفین در کنار حضرت امیر(ع) شمشیر زد، امام ولایت مصر را بدو سپرد و در راه رسیدن به آن سامان با دسیسۀ معاویه مسموم و شهید گشت. فرمان امام خطاب به مالک موسوم به عهدنامۀ مالک اشتر که در نهج البلاغه (نامۀ 53) مذکور گردیده شهرت بسیار دارد.
  • )) نهج البلاغه؛ (نامۀ 53).