نکتهای که ذکرش خالی از لطف نیست به اذان و اقامه امام به هنگام برپایی نماز جماعت مربوط میشود. اگر به خاطر داشته باشیم در آن روزگار مساله شیعه و سنی خصوصاً در مراسم حج و دیگر اجتماع مسلمانان چه در کشورهای اسلامی و چه در مراسم مشترک دانشجویان مسلمان ایرانی با دانشجویان دیگر کشورهای اسلامی مطرح بود، اغلب مساله مُهر و اشهد ان علیاً ولیالله مورد سوءبرداشت و مآلاً کدورتهای نابجایی میشد. از آن بالاتر در تهران معرکهای که توسط برخی روحانیون به اصطلاح طرفدار ولایت علیه حسینیه ارشاد و نیز شخصیتهایی نظیر مرحوم مطهری و نیز مرحوم بهشتی و حتی مرحوم طالقانی مطرح میشد. این بیانصافان نوعی برای افراد پرشور و عوام احساساتی مسایل را مطرح میکردند که گویی نماز جماعات این دسته به امامت شیخین برگزار میشود. از جمله مهمترین مساله به اذان و اقامه باز میگشت. قبلاً اشاره
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 3صفحه 9
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 3صفحه 10
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 3صفحه 11
کردم که من این مساله را یک بار در نجف با امام مطرح کرده و از ایشان کسب نظر کرده بودم. امام به من گفته بودند حتیالمقدور سعی کنید مباحث اصلی اعتقادی مورد اختلاف به بزرگان فِرق مربوط گردد و در صورت لزوم از مُهر استفاده نکنید. حال در پاریس نماز جماعتی برپا میشود به امامت امام. هنگامی که امام اقامه را به پایان رساندند اشهد ان علیاً ولیالله را ما نشنیدیم. من و دکتر حبیبی بیاختیار به همدیگر رو کردیم. در این لحظه دیدم او نیز به این نکته مهم توجه داشته است.
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 3صفحه 12