مجله کودک 64 صفحه 23

مسابقه اگر صحنه «آفساید» یا خطایی را دید که آن صحنه دور از چشم داور اصلی است، می تواند با بلند کردن پرچم، به طور همزمان دکمه مخصوص ارسال امواج را که در دسته پرچم قرار دارد، فشار دهد. داور اصلی با شنیدن صدای «بیب بیب» که از دریافت کننده روی بازویش خارج می شود، می تواند با دمیدن در سوت خود، بازی را نگه دارد. بوق این دستگاه می تواند آن قدر بلند باشد که داور در شلوغ ترین ورزشگاهها نیز، صدای آن را بشنود. خوب است بدانیدکه برد این دستگاه، حدود صد متر است. ضمناً با خبر شدیم که یکی از داوران شهر یزد در کشور ما نیز که تحصیلات مهندسی الکترونیک دارد، درحال ساختن این وسیله در داخل کشور است. کبریت های ورزشی، بی خطر یا خطرناک؟! چندی پیش در یکی از فروشگاه ها کبریت هایی را دیدیم که با استفاده از چاپ تصویر ملی پوشان ایرانی بر پشت آنها، سعی در تبلیغ محصول خود را داشتند. در یک طرف، تصویر ملی پوشان و در طرف دیگر کبریت، تصویری از جام جهانی به همراه مشخصات آن فوتبالیست چاپ شده بود. استفاده از چهره و نام هنرپیشگان و ورزشکاران در تبلیغ یک کالا، هم می تواند خوب باشد و هم بد. حضور ورزشکاران در فیلم های تبلیغاتی اگر از روی عقل و تدبیر انجام نشود و تنها به بهانه دریافت مبلغ آگهی انجام شود، خطرات زیادی برای کودکان ونوجوانان دارد.زیرا کودکان و نوجوانان، الگوی شخصیتی خود را تا حد زیادی در شخصیت این هنرمندان و ورزشکاران می بینند و از آنها تاثیر می گیرند. مثلاً چندی پیش دروازه بان یکی از تیم های باشگاهی کشور، تصمیم گرفت با کمک دوستش، «کلاس کنکور» تاسیس کند. او با استفاده از نام و شهرت خود در روزنامه ها تبلیغ کرد و باعث شد تا دانش آموزان زیادی بدون توجه به کیفیت کلاسها برای ثبت نام هجوم بیاورند. متاسفانه کلاسها از بازده خوبی برخوردار نبود، زیرا بین دروازه بانی و دبیری فقط حرف «د» مشترک است و فاصله زیاد است! در هر حال، خوشبختانه محدودیت هایی برای حضور بدون حساب و کتاب ورزشکاران و هنرمندان در معرفی کالاهای تبلیغاتی وجود دارد.

مجلات دوست کودکانمجله کودک 64صفحه 23