آخرت
       
       
      ارتباط بساطت با وحدت و کثرت
      و اعلم أنّ الوجود کلّما کان أبسط و بالوحدة أقرب کان اشتماله علی الکثرات أکثر، و حیطته للمتضادات أتمّ. والمتفرّقات فی عالم الزمان مجتمعات فی عالم الدهر، و المتضادّات فی وعاء الخارج ملائمات فی وعاءالذهن، والمختلفات فی النشأة الاولی متّفقات فی النشأة الاخری. کلّ ذلک لأوسعیّة الأوعیة و قربها من عالم الوحدة والبساطة.
           سمعت احد المشایخ من ارباب المعرفة ـ رضوان الله  علیه ـ یقول: إنّ فی الجنة شربة من الماء فیها کلّ اللّذات من المسموعات بفنونها من انواع الموسیقی والألحان المختلفة، و من المبصرات بأجمعها من اقسام لذات الأوجه الحسان و سائرها من الاشکال والالوان، و من سائر الحواس علی ذاک القیاس حتی الوقاعات و سایرالشهوات کل یمتاز عن الآخر، لحکومة نشأة الخیار و بروز سلطنتها.
          و سمعت احد اهل النظر ـ رحمه الله  تعالی ـ یقول: إنّ مقتضی تجسّم الملکات و بروزها فی النشأة الآخرة أنّ بعض الناس یحشر علی صور مختلفة، فیکون خنزیرا و فارة و کلبا الی غیر ذلک فی آن 
      
        
          
        کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 241
      
      واحد. و معلوم أنّ ذلک لسعة الوعاء و قربها من عالم الوحدة والتجرّد و تنزّهها عن تزاحم عالم الطبیعة والهیولی.(157)
      *  *  *
       
       
      دار حیات حقیقی
      در آن عالم همه مخلوقات دارای نفس انسانی به اختلاف مراتب از زندگی حیوانی و مادون حیوانی تا زندگی انسانی و مافوق آن زنده هستند.(158)
      19 / 11 / 62
      *  *  *
       
       
      اراده و حیات صور معاصی
      حیات صور ملکوتی اعمال
      از برای معاصی در عالم برزخ و قیامت صورت هایی است به مناسبت آنها، که در آن عالم دارای حیات و اراده هستند و انسان را از روی شعور و اراده عذاب و آزار می نمایند؛ چنانچه آتش جهنم نیز از روی شعور و اراده انسان را می سوزاند، زیرا که آن نشئه نشئه حیات است.(159)
      
        
          
        کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 242
      
      روی الصدوق ـ قدس سره ـ باسناده عن ابی عبدالله  ـ علیه السلام ـ قال: من صلی الصلوات المفروضات فی اول وقتها و اقام حدودها، رفعها الملک الی السماء بیضاء نقیة، تقول: حفظک الله  کما حفظتنی، استودعنی ملک کریم. و من صلیها بعد وقتها من غیر علة و لم یقم حدودها، رفعها الملک سوداء مظلمة، و هی تهتف به: ضیعتنی ضیعک الله  کما ضیعتنی، و لا رعاک الله  کما لم ترعنی.
           «فرمود حضرت صادق، علیه السلام: کسی که نمازهای واجب را به جا آورد در اول وقت آنها و به پا دارد حدود آنها را (یعنـی اجزاء و شرایط آنها را درست به جا آورد)، بالا برد فرشته آنها [را] به سوی آسمان در حالی که سفید پاکیزه است؛ می گوید آن نماز: "نگاه دارد تو را خداوند، چنانچه تو مرا نگاه داشتی، ودیعه گرفت مرا فرشته کریمی." و کسی که به جا آورد آنها را بدون علتی بعد از وقت آنها و حدود آنها را به پا ندارد، بالا برد آنها را فرشته در حالی که سیاه و تاریک است؛ فریاد زند به او: "ضایع کردی مرا، خداوند تو را ضایع کند چنانچه مرا ضایع کردی؛ و مراعات نکند خداوند تو را چنانچه مراعات نکردی مرا."»
           از این حدیث شریف علاوه بر آنکه صورت ملکوتی عمل مستفاد شود، حیات و شئون حیاتیه آن نیز معلوم شود. و این مقتضای ضربی از برهان نیز هست. و اخبار دلالت دارد که جمیع موجودات حیات ملکوتی دارند و عالم ملکوت سراسر حیات و علم است: وَ اِنَّ الدّارَ الاْخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ.(160)
       
      کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 243