فصل سیزدهم: بهشت و جهنّم

جنّت خداوند

جنّت خداوند

‏ ‏

معاد بندگان خدا

یا أَیَّتُها النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ‏ ای نفسی که به آنجا رسیدی که مطمئن شدی؛‏‎ ‎‏از لغزش بیرون رفتی و توجه نداری به جای دیگر. ‏یا أَیَّتُها النَّفْسُ‎ ‎الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی إلی رَبِّکِ‏ حالا دیگر هیچ چیز دیگر برای تو نمی شود.‏‎ ‎‏تو برگرد به سوی خدای «خودت» : «رَبِّکِ». ربِّ نفس مطمئنّه.‏‎ ‎فَادْخُلی فی عِبادی‏ نه عبادالله ، عبادصالحین نه. «عبادی». با این‏‎ ‎‏ریزه کاری. وقتی که واقع شدی در عباد، آن وقت ‏وَادْخُلی جَنَّتی‏ نه‏‎ ‎‏الجنَّه. آن جنت مال دیگران است. آن جنت با همه عرض و طولش‏‎ ‎


کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 365

‏مال «عباد صالح» است، «عبادی» نیست. مالِ «عبادی» آنچه دیگر‏‎ ‎‏هیچ نیست جز عبادت، آن هم عبادت «هو». وقتی آنجا رسیدی،‏‎ ‎‏«ادخلی جنّتی». جنّتِ لقاء، جنّت ذات؛ نه جنت دیگران. جنّت‏‎ ‎‏شما که ان شاءالله همه وارد بشوید در آن جنت، با این جنت فرق‏‎ ‎‏دارد. آن جنتِ «عباد صالح»، «عبادالله الصالحین» است. اما این‏‎ ‎‏جنتی است که انتساب به هیچ جا ندارد، الاّ به «هو». آن وقت‏‎ ‎‏«نفس مطمئنّه» وارد شده است در یک منبع نور و در یک کمال‏‎ ‎‏مطلق، و رسیده است به آن چیزی که عاشق او بود... .(276)‏

28 / 12 / 59

‏ ‏

‏ ‏

جایگاه رسول الله و ائمه(ع)

یا أیَّتُها النَّفْسُ المُطْمَئِنَّةُ‎[2]‎‏ در روایتی است که خطاب به حضرت‏‎ ‎‏سیدالشهداست. آن وقت است که به شما می گویند که ‏فادخلی فی‎ ‎عِبادی‎[3]‎‏. نه فی عبادالله ؛ نه فی عباد دیگر. «فی عِبادی». یک عنایت‏‎ ‎‏خصوصی است مال خودم. این بشر مالِ خودش است. وقتی‏‎ ‎‏این طور شد، جنّتش هم فرق دارد با جنّتهای دیگر. شما خیال‏‎ ‎‏نکنید که بهشت شماها و ماها مثل بهشت رسول الله است. خیر،‏‎ ‎‏آن وضع دیگری است، «جنّتی» است. «الجنّه» مال همه ‏‏[‏‏است‏‏]‏‎ ‎‏ان شاءالله ؛ لکن وقتی به آنجا رسید، «جنّتی» است دیگر.(277)‏

28 / 12 / 59

*  *  *

‏ ‏

جنّت خدا، جایگاه شهدا

‏شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهه مستانه شان و در‏‎ ‎


کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 366

‏شادی وصولشان ‏عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون‎[4]‎‏اند؛ و از «نفوس مطمئنه ای»‏‎ ‎‏هستند که مورد خطاب ‏فَادخُلِی فِی عِبادِی * وادخُلیِ‎ ‎جَنَّتِی‎[5]‎‏پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در‏‎ ‎‏ترسیمش برخود می شکافد.(278)‏

‏ ‏

1 / 7 / 67

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

ضیافت شهدا عندالرّب

‏از شهیدان ارجمندی که خداوند تعالی در شأن آنان کلمه بزرگ‏‎ ‎أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‎[6]‎‏ را فرموده است، بشری قاصر مثل من چه‏‎ ‎‏تواند گفت. آیا بار یافتن نزد خداوند و ضیافت مقام ربوبی از آنان‏‎ ‎‏را می توان با قلم و بیان و گفت و شنود توضیح داد؟ آیا این همان‏‎ ‎‏مقام ‏فَادْخُلی فی عِبادی * وَ ادْخُلی جَنَّتی‎[7]‎‏نیست که حدیث شریف بر‏‎ ‎‏سید شهیدان و سرور مظلومان منطبق نموده است؟ آیا این جنت‏‎ ‎‏همان است که مؤمنان در آن راه دارند، یا لطیفه الهی آن است؟‏‎[8]‎‏ آیا‏‎ ‎‏این بار یافتن و ارتزاق نزد رب الارباب همان معنی بشری آن است،‏‎ ‎‏یا رمزی الهی و والاتر و فوق برداشت بشر خاکی؟‏

‏     بارالها، این چه سعادت عظیمی است که نصیب بندگان خاص‏‎ ‎‏خود فرمودی که ما از آن محرومیم... ‏یالَیْتَنی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزا‎ ‎عَظیما.‎[9]‎‏(279)‏

20 / 9 / 61


کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 367

خوی بهشتیان

‏اهل آخرت با هم در صلح و صفا هستند، قلبهایشان مملو از محبت‏‎ ‎‏خدا و بندگان خداست، محبت به خدا موجب محبت به کسانی‏‎ ‎‏است که به خدا ایمان دارند، محبت بندگان خدا همان ظل محبت‏‎ ‎‏خداوند است، سایه محبت الله می باشد.(280)‏

‏ ‏

*  *  *

‎ ‎

کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 368

  • . فجر /  27.
  • . فجر /  29.
  • . آل عمران /  169.
  • . فجر /  29 ـ30.
  • . آل عمران /  169.
  • . فجر /  29 ـ30.
  • . تفسیر برهان؛ ج 4، ص 460 ـ 461، ح 1،9 ذیل تفسیر آیه.
  • . جهت بررسی کاملتر مقام شهدا، به فصل «مرگ» مبحث «شهادت»، و کتاب ایثار و شهادت از مجموعه تبیان، چاپ مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینیس مراجعه شود.