اساتید
1 ـ مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (م 1304 ق)
امام خمینی به همراه نزدیک به ده نفر دیگر به درس خصوصی مرحوم ملکی حاضر می شدند؛ که البته باتوجه به ورود حضرت امام در سال 1301 ق. به قم و ارتحال این عالم بزرگوار در سال 1304 ق. مدت این استفاده بیشتر از سه سال نبوده و محتوای این دروس به احتمال قریب به یقین سیر و سلوک و عرفان عملی بوده است.
2 ـ مرحوم آیت الله حاج میرزا علی اکبر حکمی یزدی (م 1305 ق)
ایشان که از اساتید بزرگ و فرهیخته در علوم معقول بوده اند چند سالی در حوزه علمیه قم به تدریس حکمت و ریاضیات اشتغال داشتند وحضرت امام وبزرگانی همچون آیت الله حاج سید محمد تقی خوانساری و آیت الله حاج سید احمد خوانساری به درس ایشان حاضر می شدند و بیشتر در حساب و هیئت از محضر ایشان استفاده نموده اند.
3 ـ مرحوم آیت الله حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی(1310 ـ 1395 ق)
مرحوم امام قدس سره مدت چهار سال شرح منظومۀ سبزواری را در محضر آیت الله رفیعی آموخته و با توجه به بیان شیوا و متقن ایشان و عمق فکری حضرت امام به گونه ای مطالب این کتاب را فرا گرفتند که در حکمت متعالیه از استاد بی نیاز شده و بیش از چند روزی در درس اسفار مرحوم رفیعی شرکت نکردند و به مطالعۀ اسفار و مباحثۀ آن با مرحوم آیت الله حاج میرزا خلیل کمره ای بسنده نموده و از اساتید به نام در حکمت متعالیه گردیدند.
4 ـ مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی شاه آبادی (1292 ـ 1369 ق)
امام راحل در سالهای 1307 ـ 1314 ش. شرح فصوص الحکم، مصباح الانس و بخشهایی
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. ۱)صفحه X
از فتوحات مکّیه و منازل السائرینرادرخدمت ایشان تحصیل نموده اند.وعمده استفادۀ حضرت امام در علوم معنوی و عرفانی نزد ایشان بوده است. او بزرگمردی است که در شکل گیری شخصیت روح خدا در ابعاد گوناگون آن از عرفان گرفته تا سیاست، نقشی اساسی ایفا نموده است، خصوصیات انس این مرید و مراد از توان این چند سطر خارج و شایستۀ تفحّص و تعمّق فراوان است.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. ۱)صفحه XI