مقصد دوم امور عامّه

مَتی‌:

مَتیٰ:

‏از اعراض نسبیه، مقولۀ متی است و متی یعنی هیئتی که از وجود شی ء در زمان‏‎ ‎‏حاصل می شود. این هیئت یا در تمام زمان است، مانند حرکات توسطیه که در تمام‏‎ ‎‏زمان است و یا در حد و پاره ای از زمان است که از او به «آن» تعبیر می نمایند، مانند‏‎ ‎‏حرکات قطعیه که انقطاع جسم از نقطه ای و اتصال آن به نقطۀ دیگر در «آن» بوده و حد‏‎ ‎‏زمان را اشغال می کند.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. ۱)صفحه 396