مقصد سوم الهیات

اثبات توحید ذات از طریق توحید فعل

اثبات توحید ذات از طریق توحید فعل

‏ ‏

‏بعد از فراغ از اثبات واجب باید به وحدانیت و توحید قائل باشیم، چنانکه گفتیم:‏‎ ‎‏تعدد و کثرت در واجب محال است. و سابقاً گفتیم: باید در سه مرحله تکلم نماییم:‏

‏اول: توحید در ذات، که براهین ثلاثۀ گذشته کافی است برای اینکه انسان به طور‏‎ ‎‏جزم به توحید ذات قائل باشد.‏

‏دوم: توحید در صفات و اینکه اوصافی برای حضرت حق اثبات نماییم بدون‏‎ ‎‏اینکه وحدت ذاتی منثلم گردد، که سابقاً به آن اشاره شده و بعد راجع به آن‏‎ ‎‏صحبت خواهیم نمود.‏

‏سوم: وحدت فعلی و اینکه حضرت حق در فعل واحد بوده و در الـهیت‏‎ ‎‏شریک نداشته و وجود شریک در فعل الهی محال بوده و تفویض فعل الـهیت به‏‎ ‎‏غیر محال می باشد.‏

‏حاجی به همین منظور بحثی طولانی شروع کرده تا وحدت شخصیۀ عالم را و‏‎ ‎‏اینکه واحدی که توسط واجب الوجود ایجاد می شود، واحد شخصی است، اثبات‏‎ ‎‏کرده و سپس وحدت فاعلی را اثبات نماید. و چون اثبات این معنی به روش ایشان به‏‎ ‎‏افهام نزدیک نیست، طریقی که پایۀ آن برهانی و عقلی بوده و به اثبات مطلوب اقرب‏‎ ‎‏است به عرض رسانده و وحدت را در فعل الوهیت اثبات می نماییم، تا معنای این بیت‏‎ ‎‏عرفانی که زبانزد عرفاست:‏

‏ ‏


تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 79

‏ ‏

‏و فی کل شی ء له آیة‏  ‎ ‎‏تدلّ علی أ نّه واحد‏‎[1]‎

‏هر گیاهی که از زمین روید‏  ‏وحده لا شریک له گوید‏

‏ ‏

‏معلوم گردد، و آن محتاج بیانی است که با آن واحدیت اله عالمین ثابت می شود.‏

‏اینکه هر مصنوعی صانعی دارد بر واحدیت و وحدانیت اله عالم دلالت نمی کند؛‏‎ ‎‏زیرا غایة ما فی الباب این است که گفته شود: این مصنوع از تحت ید قدرت صانعی‏‎ ‎‏بیرون آمده و آن دیگری هم همین طور است ولکن واحدیت صانع برای تمام‏‎ ‎‏مصنوعات ثابت نمی شود، پس اینکه:‏

‏ ‏

‏برگ درختان سبز در نظر هوشیار‏‏      ‏‏هرورقش دفتریست معرفت کردگار‏‎[2]‎

‏ ‏

‏بر توحید فعلی دلالت نمی کند.‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 80

  • )) منسوب به ابوالعتاهیه، فتوحات مکیه، ج 1، ص 184.
  • )) کلیات سعدی، ص 519، با اندکی تفاوت.