علم ذاتی حق تعالی
بعد از آنکه به علم فعلی الهی قائل شدیم برای حضرت حق علم دیگری را اثبات می کنیم. البته این علم در مرتبۀ ثانی نیست، بلکه ترتیب لفظی است و الاّ علم اجمالی کمالی که بین اشراقیون و مشائین مورد اتفاق است نزد اشراقی در مرتبۀ ذات و مقدم بر علم تفصیلی فعلی است که وجود منبسط و فیض مقدس می باشد؛ زیرا علم تفصیلی به اشیاء عین علم فعلی نزد اشراقیین است. و نزد مشائین علم اجمالی سابق بر صور مرتسمه است که علم تفصیلی به اشیاء با این صور حاصل است و ملاک علم تفصیلی به اشیاء این صور است.
علم اجمالی که موجب علوّ ذات و مجد اوست و در مرتبۀ ذات و عین ذات است با اینکه متّفقٌ علیه فریقین است لیکن آنها با این علم اجمالی، اشیاء متخالفه را پیش حق، منکشف تفصیلی نمی دانند.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 248