تتمیم مطلب با استناد به آیات
هرکس این مباحثی را که مطرح نمودیم مدّ نظر داشته باشد و مبحث علم را که سابقاً گذشت به آن پیوست نماید و بعد به اصول کافی و روایات شریفۀ واردۀ در باب و آیات مبارکۀ قرآن رجوع نماید می فهمد که مطلب چیست؟ چون قرآن کریم همۀ مطالب و مباحث را با صراحت لهجه بیان نفرموده است و آن مطالبی را که درخور فهم عموم مردم است به طور وضوح و صراحت بیان کرده است، مثلاً تنزیه حق از دنایس و نقایص را که در افهام عموم می گنجد با صراحت لهجه برای عموم بیان نموده و فرموده
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 332
است: تشبیه خالص در حق خداوند ممکن نیست وتنزیه خالص هم بی معنی است، بلکه به اعتباری تنزیه و تشبیه را با هم مخلوط نموده است. و اما بعضی از مطالب را که با افهام عموم سازش نداشته و افهام عموم نمی تواند از آنها استقبال نماید، به طور وضوح و صراحت لهجه بیان نکرده است و گاهی آنها را در لفافه و خفا و سرّ برای اهلش بیان نموده ولی پرده از روی آنها برنداشته و با عبارت لطیفی معنای لطیفی را ذکر کرده است.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 333