مقصد چهارم طبیعیات

حقیقت جسم طبیعی

حقیقت جسم طبیعی

‏ ‏

‏باید موضوع هر علمی به حسب ماهیت و به حسب هلیت بسیطه، مفروغٌ‏‎ ‎‏عنه باشد.‏

‏یعنی اولاً باید ماهیت آن معلوم باشد و ثانیاً آن ماهیت موجود باشد، پس باید‏‎ ‎‏بیّن الماهیة والوجود باشد، یعنی هم ماهیت و حقیقت موضوع معلوم باشد و هم‏‎ ‎‏وجود موضوع معلوم باشد و معلوم بودن آن دو هم یا به واسطۀ این است که‏‎ ‎‏بیّن و بدیهی می باشند و یا به این جهت است که ماهیت و وجود موضوع در علم‏‎ ‎‏اعلی مبیّن می باشند.‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 414