اصل سوم: امتناع از قبول منافی در تمامی اشیاء
هیچ چیزی قابلیت پذیرش مقابل خود را ندارد و دو چیزی که مثل عمیٰ و بصر با یکدیگر تقابل دارند هیچ کدام دیگری را قبول نمی کند، به خاطر منافاتی که بین آنها هست. بلی زید که موضوع عمیٰ است می تواند بصر را قبول کند، ولی عمیٰ نمی تواند بصر را قبول نماید و علت اینکه مقابل نمی تواند مقابل خودش را قبول کند این است که وجود قابل با مقبول واجب است و حال آنکه هر یک از متقابلین معدِم دیگری است، مثل ما نحن فیه که انفصال مُعدِم اتصال است.
و همچنین شی ء نمی تواند پذیرای نفس خویش باشد، پس اتصال نمی تواند قابل نفس اتصال باشد.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 454