مقصد چهارم طبیعیات

اصل سوم: امتناع از قبول منافی در تمامی اشیاء

اصل سوم: امتناع از قبول منافی در تمامی اشیاء

‏هیچ چیزی قابلیت پذیرش مقابل خود را ندارد و دو چیزی که مثل عمیٰ و بصر با‏‎ ‎‏یکدیگر تقابل دارند هیچ کدام دیگری را قبول نمی کند، به خاطر منافاتی که بین آنها‏‎ ‎‏هست. بلی زید که موضوع عمیٰ است می تواند بصر را قبول کند، ولی عمیٰ نمی تواند‏‎ ‎‏بصر را قبول نماید و علت اینکه مقابل نمی تواند مقابل خودش را قبول کند این است‏‎ ‎‏که وجود قابل با مقبول واجب است و حال آنکه هر یک از متقابلین معدِم دیگری‏‎ ‎‏است، مثل ما نحن فیه که انفصال مُعدِم اتصال است.‏

‏و همچنین شی ء نمی تواند پذیرای نفس خویش باشد، پس اتصال نمی تواند قابل‏‎ ‎‏نفس اتصال باشد.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 454