مقصد چهارم طبیعیات

ج- ابعاد سه گانه جسم

ج ـ ابعاد سه گانۀ جسم

‏دلیل دیگری که جزء لایتجزی را ابطال می کند این است که: بدون شک جسم‏‎ ‎‏دارای ابعاد سه گانه است و این امر قول به جوهر فرد را ابطال می نماید؛ چون جسم‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 472
‏واجب است که ابعاد ثلاثه، یعنی طول و عرض و عمق را قبول کند و اگر جسم از‏‎ ‎‏اجزاء لایتجزی مرکب باشد در حد ذات پیوسته نخواهد بود و گسسته می گردد و قابل‏‎ ‎‏ابعاد ثلاثه نمی شود؛ چنانکه شیخ الرئیس در ‏‏دانشنامۀ علایی‏‏ گفته است که جسم در‏‎ ‎‏حد ذات پیوسته است که اگر گسسته بودی قابل ابعاد نبودی.‏‎[1]‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 473

  • )) دانشنامۀ علایی، ص 15.