ج ـ ابعاد سه گانۀ جسم
دلیل دیگری که جزء لایتجزی را ابطال می کند این است که: بدون شک جسم دارای ابعاد سه گانه است و این امر قول به جوهر فرد را ابطال می نماید؛ چون جسم
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 472
واجب است که ابعاد ثلاثه، یعنی طول و عرض و عمق را قبول کند و اگر جسم از اجزاء لایتجزی مرکب باشد در حد ذات پیوسته نخواهد بود و گسسته می گردد و قابل ابعاد ثلاثه نمی شود؛ چنانکه شیخ الرئیس در دانشنامۀ علایی گفته است که جسم در حد ذات پیوسته است که اگر گسسته بودی قابل ابعاد نبودی.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 473