مقصد چهارم طبیعیات

رأی حرنانیون

رأی حرنانیون

‏حَرنانیون گفته اند: اصول عالم قدمای خمسه است که دوتای از آنها حیّ و فاعل‏‎ ‎‏است و آن دو عبارت از باری تعالی و نفس است. و دوتای دیگر از آنها را غیر حیّ و‏‎ ‎‏غیر فاعل و همچنین غیر منفعل دانسته اند و آن دو، زمان و مکان است و یکی از آنها را‏‎ ‎‏غیر فاعل و غیر حیّ، بلکه منفعل دانسته اند و آن هیولی است.‏

‏و گفته اند: هیولی بعد از تعلق نفس به آن، مورد توجه باری تعالی قرار گرفته و‏‎ ‎‏اقسام اجسام مانند ارض و ارضی و فلک و فلکی حاصل شده است.‏‎[1]‎

‏سپس نفس بعد از افاضۀ علم و ادراک از ناحیۀ باری تعالی به آن، متذکر عالمی که‏‎ ‎‏قبل از تعلق به هیولی داشته است شده و به آن عشق پیدا نموده و به سوی آن ارتقا پیدا‏‎ ‎‏می نماید.‏

‏مرحوم حاجی بعد از نقل این قول شروع به تهجین و ابطال آن نموده و می گوید:‏‎ ‎‏«اذ فی الثنیٰ الشرک» در ‏‏قاموس‏‏ آمده است: «لاثنی فی الصدقه»،‏‎[2]‎‏ یعنی در یک سال دو‏‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 540
‏بار زکات اخذ نمی شود، یا معنای آن این است که «لا تؤخذ ناقتان مکان واحده» و یا به‏‎ ‎‏این معناست که «لا رجوع فی الصدقه».‏

‏معنای کلام ایشان این است که وقتی در قول به دو مبدأ، مثل یزدان و اهریمن و در‏‎ ‎‏قول به اقانیم ثلاثه، یعنی اَب و ابن و روح القدس که نصاری به آن قائل می باشند، شرک‏‎ ‎‏است، پس در قول به قدمای خمسه، کل الکفر و کل التلویث خواهد بود.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 541

  • )) رجوع کنید به: نقد المحصل، ص 192؛ شرح مواقف، ج 7، ص 221.
  • )) قاموس، ج 4، ص 311.