باب هشتم ابطال تناسخ نفوس و ارواح و رد ادله قائلین به تناسخ

استدلال اهل تناسخ به ظواهر آیات و کلمات بزرگان

استدلال اهل تناسخ به ظواهر آیات و کلمات بزرگان

‏دلیل دیگر تناسخیها این است که:‏‎[2]‎‏ ظاهر کلمات اقدمین از فلاسفه، بلکه آیات‏‎ ‎‏قرآنی وسنّت و روایات شرایع دلالت بر تناسخ دارد مانند آیۀ شریفۀ ‏‏«‏قَالَ اخْسَئُوا‎ ‎فِیهَا وَ لاَ تُکَلِّمُونِ‏»‏‎[3]‎‏ و آیۀ ‏‏«‏کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا‎ ‎الْعَذَابَ‏»‏‎[4]‎‏ و همچنین این حدیث که اهل تکبّر به صورت مورچه های کوچک‏‎ ‎‏محشور می شوند،‏‎[5]‎‏ و باز در روایت است که «و یحشر بعض الناس علی صورة‏‎ ‎‏یحسن عندها القردة و الخنازیر»،‏‎[6]‎‏ و باز دارد که کافر زبان خود را یک فرسخ و‏‎ ‎‏دوفرسخ به روی زمین می کشد و مردم آن را لگد می کنند،‏‎[7]‎‏ و باز در روایت است که‏‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 191
‏محل نشیمن ایشان مسیر سه برابر مثل از اینجا ـ یعنی از مدینه که حضرت آنجا بوده ـ‏‎ ‎‏تا ربذه است که قریه ای در نزدیکی مدینه می باشد.‏‎[8]‎‏ حاجی  ‏‏رحمه الله‏‏ آن را «بریده» خوانده،‏‎ ‎‏سپس گفته است «بریده» دم بریده را گویند.‏‎[9]‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 192

  • )) اسفار، ج 9، ص 29.
  • )) مؤمنون (23): 108.
  • )) نساء (4): 56.
  • )) بحار الانوار، ج 7، ص 50.
  • )) علم الیقین، ج 2، ص 901.
  • )) کنز العمال، ج 14، ص 528، حدیث 39514.
  • )) کنز العمال، ج 14، ص 530، حدیث 39521 و 39522.
  • )) اسفار، ج 9، ص 33، تعلیقۀ 2.