باب نهم شرح ملکات و منازل نفس انسانی

قوه شهویه و اقسام آن

قوۀ شهویه و اقسام آن[2]

‏یکی از اصول قوا، قوۀ شهوت ـ که همان مبدأ امیال است ـ می باشد این را هم سه‏‎ ‎‏نقطه است و از حد اعتدالش به «عفّت» تعبیر آورده می شود. البته آدم عفیف آن نیست‏‎ ‎‏که قوۀ شهوتش به کلی مرده باشد و هیچ گونه میلی نداشته باشد؛ مثل آن زاهد، یک‏‎ ‎‏گوش و چشم خود را ببندد و بگوید چشم و گوش دیگر برای من بس است، و برود‏‎ ‎‏اعتزالِ تمام اختیار کند، بلکه حد اعتدال این قوه این است که میلهای نامشروع به حقوق‏‎ ‎‏ونوامیس دیگران نداشته باشد وخیالهای خام به شهوت نبندد، و طرف تفریط آن «خمود»‏‎ ‎‏است، و طرف افراطش حرص و وقاحت و تبذیر و ریا و حسد و امثال آنهاست.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 359

  • )) اسفار، ج 9، ص 90.