فهرست موضوعی
بخش اول ـ ویژگیها
|
فصل اول ـ ویژگیهای فردی
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1ـ اخلاص
|
310ـ289ـ279ـ237ـ154ـ144ـ48ـ40
401ـ324ـ313
|
2ـ تهذیب نفس
|
289ـ263ـ231ـ184ـ157ـ149ـ26ـ16
ـ520ـ465ـ442ـ427ـ414ـ401ـ291
534
|
3ـ اسوه بودن
|
ـ461ـ410ـ324ـ301ـ292ـ40ـ 18
ـ512ـ492
|
4ـ ظاهر زیبا و آراسته
|
432ـ336ـ279ـ223ـ123ـ74
|
5ـ با ابهت و باوقار
|
400ـ323ـ320ـ234ـ219ـ74ـ45ـ31
481ـ472ـ404
|
6ـ ادب و تواضع (دو زانو نشستن هنگام تدریس)
|
443ـ316ـ223ـ76ـ45
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 323
7- حضور به موقع در جلسه و اغتنام فرصت
|
ـ186ـ156ـ141ـ121ـ100ـ87 ـ56
ـ381ـ367ـ353ـ339ـ254ـ240ـ193
536ـ511
|
8 - تیزهوشی و استعداد فوق العاده
|
ـ310ـ 268ـ236ـ151ـ68ـ42ـ37ـ6
548ـ452ـ379
|
9ـ مطالعۀ قبل از تدریس
|
ـ368ـ338ـ326ـ260ـ255ـ169ـ55
548ـ473ـ436ـ394
|
10- انضباط علمی (برنامه ریزی، نظم در ارائۀ مطالب)
|
415ـ393ـ340ـ314ـ255ـ57ـ8ـ6
546ـ537ـ526ـ506ـ444ـ436
|
11ـخوش بیانی وشیوایی(پرهیز از پیچیده گویی)
|
380ـ297ـ272ـ234ـ117ـ57ـ55ـ7ـ6
ـ528ـ473ـ471ـ470ـ459ـ444ـ423
555ـ550ـ543ـ534
|
12ـ توانایی تفهیم درس
|
ـ272ـ113ـ50ـ32ـ28ـ8ـ7ـ6ـ1
543ـ471ـ423ـ389ـ380ـ305
|
13- خوب گوش کردن به سخن دیگران
|
320ـ294ـ170ـ160ـ156ـ83ـ15ـ14
361ـ354ـ334
|
14- پرهیز از تشریفات و همراهی شاگردان
|
ـ238ـ229ـ225ـ142ـ109ـ79ـ19ـ12
ـ409ـ398ـ373ـ335ـ328ـ290ـ239
ـ503ـ499ـ454ـ430ـ417ـ412ـ411
536ـ551
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 324
فصل دوم ـ ویژگیهای علمی
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1ـ شُهرت
|
184ـ181ـ157ـ124ـ94ـ93ـ38ـ36ـ2
ـ413ـ375ـ366ـ337ـ303ـ214ـ212
558ـ553ـ534ـ478ـ451
|
2ـ مقام علمی
|
148ـ147ـ144ـ122ـ117ـ43ـ26ـ4ـ3
ـ310ـ250ـ185ـ182ـ167ـ166ـ157
ـ422ـ418ـ410ـ390ـ352ـ319ـ317
ـ507ـ501ـ488ـ459ـ458ـ440ـ427
528ـ522ـ521
|
3ـ علاقه به مطالعه
|
ـ456ـ455ـ453ـ376ـ208ـ192ـ55
530ـ486
|
4ـ احاطۀ علمی، صاحب نظر بودن در علوم مختلف
|
ـ161ـ148ـ117ـ4ـ3
ـ310ـ306ـ236ـ190ـ182ـ166ـ163
ـ487ـ419ـ395ـ
550ـ548ـ535ـ519
|
5ـ دقت نظر علمی
|
ـ379ـ376ـ354ـ147ـ98ـ63ـ41
489
|
6ـ اخلاق علمی
|
541ـ485ـ411ـ283
|
7ـ احترام به اهل علم
|
138ـ126ـ81ـ75ـ59ـ44ـ29ـ17ـ9
475ـ462ـ288ـ281ـ276ـ256ـ190
483
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 325
فصل سوم ـ ویژگیهای حوزۀ درس
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1ـ جذابیت های استاد
|
ـ93ـ52ـ51ـ40ـ31ـ18ـ16ـ7ـ4ـ1
272ـ252ـ224ـ223ـ188ـ184ـ128
ـ397ـ392ـ382ـ365ـ352ـ323ـ292
ـ448ـ437ـ434ـ432ـ427ـ423ـ400
ـ543ـ502ـ473ـ461ـ458ـ457ـ451
555ـ554ـ547
|
2- بزرگترین و پرجمعیت ترین حوزۀ درس
|
217ـ214ـ212ـ205ـ197ـ109ـ54ـ39
333ـ324ـ297ـ292ـ265ـ232ـ228
397ـ396ـ389ـ385ـ370ـ367ـ345
541ـ510ـ508ـ507ـ427ـ409ـ399
544
|
3ـ برتری تدریس نسبت به سایر اساتید از نظر:
|
الف ـ سطح علمی
|
ـ117ـ108ـ47ـ43ـ26ـ25ـ24ـ22ـ7
ـ252ـ214ـ184ـ166ـ164ـ146ـ140
366ـ352ـ340ـ339ـ323ـ305ـ268
399ـ397ـ396ـ395ـ382ـ381ـ367
ـ507ـ495ـ494ـ422ـ416ـ410
560ـ544ـ508
|
ب ـ حضور اساتید و شاگردان واقعی و جدی
|
ـ184ـ181ـ120ـ86ـ65ـ60ـ30ـ10
ـ367ـ366ـ352ـ351ـ318ـ317ـ312
ـ410ـ399ـ397ـ396ـ395ـ382ـ381
ـ518ـ513ـ508ـ495ـ494ـ422ـ416
560ـ547ـ544ـ541ـ528
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 326
4- وادار شدن شاگردان به مطالعه و تحقیق
|
ـ340ـ314ـ258ـ233ـ157ـ30ـ24
518ـ513ـ426ـ343
|
5- عدم تداخل مسائل مختلف در تعطیلی درس و امور علمی
|
ـ421ـ367ـ348ـ341ـ338ـ326ـ241
538ـ533ـ531ـ530ـ491ـ474ـ428
|
6ـ مکانهای تدریس
|
ـ74ـ72ـ61ـ52ـ39ـ28ـ23ـ1
ـ153ـ151ـ138ـ121ـ113ـ109ـ87
ـ215ـ212ـ206ـ205ـ191ـ189ـ188
ـ348ـ346ـ345ـ327ـ325ـ230ـ216
ـ426ـ411ـ399ـ393ـ391ـ374ـ366
ـ483ـ482ـ481ـ469ـ442ـ435ـ434
564ـ558ـ508
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 327
بخش دوم ـ موضوعات تدریس
|
فصل اول ـ اخلاق و عرفان
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1ـ تدریس اخلاق و عرفان
|
188ـ133ـ112ـ111ـ94ـ93ـ73ـ52ـ2
ـ304ـ288ـ278ـ232ـ212ـ206ـ203
ـ478ـ470ـ469ـ457ـ435ـ434ـ392
554ـ540ـ534
|
2ـ نصایح اخلاقی
|
ـ144ـ111ـ95ـ73ـ52ـ49ـ48ـ40ـ1
ـ262ـ247ـ203ـ202ـ183ـ154ـ149
ـ327ـ325ـ322ـ313ـ304ـ300ـ280
443ـ401ـ364ـ353ـ350ـ347ـ329
557ـ493ـ465
|
3- تأثیر مباحث اخلاقی بر طلبه ها و مردم
|
ـ135ـ133ـ112ـ104ـ93ـ52ـ40ـ1
ـ213ـ212ـ203ـ188ـ150ـ149ـ144
ـ365ـ322ـ313ـ311ـ304ـ299ـ224
ـ460ـ457ـ434ـ433ـ408ـ392ـ375
552ـ540ـ534ـ493ـ477ـ470ـ469
|
4- مخالفتها و تعطیل درس اخلاق
|
302ـ300ـ206ـ133ـ112ـ66ـ4
479ـ324ـ311
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 328
فصل دوم ـ فلسفه
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1ـ تدریس فلسفه
|
ـ122ـ115ـ114ـ113ـ96ـ23ـ21ـ3ـ2
ـ215ـ214ـ189ـ153ـ151ـ134ـ124
471ـ470ـ249ـ235ـ216
|
2ـ شرایط تدریس فلسفه:
|
الف ـ تدریس کتاب مناسب و یا بدون کتاب معین
|
522ـ235ـ151ـ113ـ3
|
ب ـ گزینش شاگردان
مستعد
|
ـ473ـ472ـ235ـ216ـ152ـ96ـ23ـ3
504ـ480
|
ج ـ ارزشیابی از درس
|
235ـ216ـ23
|
3- مخالفتها و تعطیل درس فلسفه
|
ـ134ـ122ـ116ـ115ـ67ـ66ـ65ـ2
435ـ216ـ191ـ155ـ137ـ136
|
فصل سوم ـ خارج فقه و اصول
|
1- تدریس خارج فقه و اصول
|
72ـ67ـ62ـ55ـ52ـ39ـ28ـ21ـ20
217ـ207ـ205ـ195ـ157ـ138ـ97
473ـ466ـ383ـ377ـ277ـ265ـ230
564ـ558ـ544ـ539ـ509ـ481
|
2- نظرات پیرامون اهمیت فقه و برخی مسائل آن
|
ـ246ـ245ـ195ـ145ـ106ـ81ـ61
ـ472ـ437ـ342ـ276ـ266ـ251
524ـ501
|
3- مخالفتها با تدریس فقه و اصول و بحث ولایت فقیه
|
500ـ473ـ428ـ420ـ68ـ67ـ66ـ65
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 329
بخش سوم ـ ویژگیهای تدریس و شیوۀ آن
|
فصل اول ـ ویژگیهای تدریس
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1- خلاقیت، نوآوری، برتری تفکر بر تتبع
|
266ـ207ـ195ـ184ـ182ـ165ـ139
522ـ495ـ463ـ377ـ369ـ293ـ269
525
|
2- بررسی ریشه ای و همه جانبه، اظهارنظر قاطع
|
ـ282ـ267ـ156ـ132ـ126ـ58ـ47ـ41
ـ419ـ379ـ378ـ376ـ307
ـ535ـ523ـ489ـ440ـ422
|
3- محقق ومجتهدپروری، پرورش اتکاء به نفس
|
149ـ140ـ139ـ107ـ101ـ100ـ78ـ30
314ـ298ـ258ـ233ـ184ـ164ـ158
489ـ426ـ385ـ362ـ359ـ320ـ318
542ـ527ـ516
|
فصل دوم ـ شیوۀ تدریس (نحوۀ ورود و خروج به درس)
|
1- نقد و بررسی نظرات دیگران و اعلام نظر قاطع
|
ـ195ـ162ـ157ـ81ـ80ـ58ـ47ـ27
356ـ355ـ319ـ307ـ271ـ267ـ221
535ـ529ـ517ـ506ـ426ـ379ـ377
555ـ542
|
2- استفاده از آیات، روایات، مثالهاو...
|
ـ272ـ267ـ266ـ257ـ212ـ58ـ40ـ1
535ـ523ـ369ـ323ـ282ـ278
|
3- پرسش و پاسخ و اهمیت آن، مستشکلین درس
|
90ـ89ـ77ـ76ـ60ـ46ـ33ـ20ـ15ـ13
274ـ273ـ199ـ171ـ170ـ158ـ157
ـ391ـ371ـ360ـ333ـ323ـ320ـ284
501ـ496ـ467ـ450ـ425ـ424ـ395
558ـ556
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 330
4- گشاده رویی در پاسخ و قبول اشکالات
|
321ـ295ـ260ـ198ـ176ـ132ـ83ـ60
558ـ501ـ490ـ464ـ404ـ331ـ323
|
5- پرهیز از پاسخ به سؤالات غیر ضرور، جدل برانگیز، خود نمایانه و...
|
222ـ218ـ180ـ177ـ156ـ129ـ64ـ63
450ـ445ـ405ـ372ـ296ـ285
|
بخش چهارم ـ توصیه های درسی و انضباطی
|
فصل اول ـ توصیه های درسی
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1- محدودیت در انتخاب درس
|
446ـ353ـ194ـ118
|
2- درس خواندن و مطالعه کردن، مباحثه کردن
|
439ـ438ـ349ـ343ـ119ـ91ـ83ـ82
533ـ531
|
3- اشکال کردن به حرف استاد (اِنْ قُلتْ کردن)
|
ـ187ـ174ـ172ـ170ـ140ـ89ـ81ـ13
ـ293ـ284ـ274ـ273ـ259ـ248ـ219
ـ515ـ490ـ468ـ466ـ445ـ358ـ357
531ـ529
|
4- استفادۀ از هر علم در جای خود
|
526ـ441ـ270ـ179ـ168ـ105ـ61ـ9
|
فصل دوم ـ توصیه های انضباطی
|
1- حضور به موقع در جلسه و رعایت نظم و انضباط
|
403ـ247ـ240ـ194ـ141ـ121ـ91ـ88
536ـ532ـ447
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 331
بخش پنجم ـ تشویق و تنبیه
|
فصل اول ـ تشویق
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1- روشهای تشویق (شهریه، هدیه دادن، تشکر و تحسین شفاهی و...)
|
ـ286ـ198ـ174ـ143ـ129ـ103ـ34
564ـ464ـ406
|
فصل دوم ـ تنبیه(تذکر)
|
1- روشهای تنبیه (تذکر لفظی، ندادن حق اشکال و...)
|
218ـ216ـ200ـ138ـ99ـ85ـ82ـ77
476ـ465ـ405ـ388ـ372ـ315ـ261ـ
561ـ520ـ514ـ483ـ482
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 332
بخش ششم ـ شاگردان و نحوۀ رفتار امام با آنها
|
فصل اول ـ شاگردان
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1- سابقه و نحوۀ آشنایی شاگردان با امام
|
|
2- احساس شاگردان از اولین روز دیدار با امام
|
78ـ74ـ73ـ50ـ38ـ36ـ21ـ20ـ16ـ1
186ـ181ـ157ـ150ـ133ـ120ـ93ـ86
ـ351ـ309ـ303ـ288ـ264ـ249ـ214
ـ449ـ432ـ426ـ413ـ400ـ392ـ374
534ـ505ـ478ـ470ـ461ـ457ـ451
562ـ558ـ553ـ547ـ539ـ535
|
فصل دوم ـ برخی از شاگردان برجسته و نحوۀ رفتار امام با آنها
|
1- آیت اللّه شهید سیدمصطفی خمینی
|
ـ364ـ304ـ223ـ144ـ93ـ74ـ40ـ1
559ـ558ـ534ـ502ـ451ـ402ـ400
|
2- آیت اللّه شهید مرتضی مطهری
|
180ـ172ـ171ـ90ـ82ـ33ـ13
371ـ264ـ242ـ226ـ225ـ210ـ209
450ـ429ـ424ـ391ـ388ـ386ـ374
522ـ519ـ497
|
|
74ـ65ـ60ـ53ـ50ـ41ـ38ـ23ـ22ـ10
ـ204ـ195ـ127ـ110ـ97ـ96ـ93ـ92
ـ374ـ332ـ299ـ265ـ252ـ230ـ205
ـ539ـ479ـ473ـ472ـ470ـ437ـ435
556
|
3- آیت اللّه شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی (شهید مظلوم)
|
556ـ473ـ265ـ157ـ23ـ22
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 333
فصل سوم ـ نحوۀ رفتار امام با شاگردان
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1- برخورد یکسان با همۀ شاگردان و پرهیز از جمع کردن مرید
|
550ـ125ـ82ـ70ـ69ـ10
|
2- عطوفت،خویشتن داری، حفظ شخصیت شاگردان
|
ـ146ـ125ـ110ـ99ـ77ـ35ـ23ـ11
298ـ285ـ260ـ243ـ234ـ160ـ159
384ـ362ـ347ـ334ـ332ـ324ـ308
561ـ520ـ464ـ439ـ407
|
3ـ شوخی و مزاح
|
ـ220ـ198ـ131ـ120ـ90ـ83ـ20ـ14
ـ498ـ473ـ405ـ349ـ344ـ308ـ222
545
|
4ـ عیادت از طلبه ها
|
387 ـ253ـ201ـ157ـ130ـ71
|
5- توجه به وضع رفاهی طلبه ها
|
225ـ178ـ175ـ143ـ84ـ35
|
بخش هفتم ـ تقریرات
|
فصل اول ـ تقریرات امام
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1- تقریر درس توسط امام پس از پایان درس
|
ـ265ـ216ـ196ـ169ـ97ـ7
535ـ485ـ436ـ419ـ330
|
فصل دوم ـ تقریرات شاگردان
|
1- تقریر درس توسط شاگردان و ارزشیابی آن توسط امام
|
391ـ383ـ363ـ286ـ275ـ103
542ـ480ـ473ـ434ـ406
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 334
بخش هشتم ـ شهریه و شرایط پرداخت
|
فصل اول ـ شهریه
|
موضوع
|
شمارۀ خاطره
|
1ـ سابقۀ شهریه
|
518ـ439ـ5
|
2- اهمیت شهریه و اختصاص وجوهات به شهریه
|
387ـ178
|
3- رفع تبعیض و پرداخت یکسان شهریه
|
564ـ431ـ287ـ211ـ178
|
فصل دوم ـ شرایط پرداخت
|
1- پرداخت به طلبه ها، بویژه درسخوان و...
|
564ـ388ـ92ـ91
|
2ـ میزان شهریه
|
178ـ92
|
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 335
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 336