جواب مدعی علیه به انکار
[سؤال 11302] 6489
بسمه تعالی 18 / 9 / 1361
مسئول محترم استفتائات حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی، پس از ابلاغ سلام
در این مسأله که شخصی ملکی را فروخته، در حالی که سند و جواز کسب به نام فروشنده بوده و فروشنده ملک فوت نموده است بعد از این، پدر متوفی مدعی شده اند که ملک برای من بوده و بیّنه هم ندارد. خریدار که منکر مالکیت پدر متوفی می باشد، اگر قسم بخورد دعوا تمام می شود یا نه؟ یا این که مدعی ـ پدر فروشنده ـ نیز باید قسم بخورد؟ آیا بعد از قسم خوردن منکر، محلی برای قسم خوردن مدعی می باشد یا نه؟ مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، در فرض مسأله، خریدار منکر محسوب است و با قسم او ـ با شرایط معتبره ـ دعوی ختم می شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 19
[سؤال 11303] 6490
بسمه تعالی
در پاره ای از احکام اسلام که اثبات آن محتاج به اقامۀ شهود از طرف مدّعی می باشد اکثر شهود شرایط مقرّرۀ در فقه اسلامی را ندارند، و اکثر افراد به جهت لاابالی بودن به یمین منکر راضی نمی شوند، و اعتماد به چنین یمین هم مشکل است. با توجه به این مطالب، وظیفۀ حقیر و امثال این جانب دربارۀ احکام و حدود اسلامی چه می باشد؟
بسمه تعالی، بدون شرایط معتبره در شهود دعوی ثابت نمی شود، و قضاوت باید بر طبق موازین شرعیّه باشد.
[سؤال 11304] ----> 6096
2. جهیزیه زن در منزل شوهرش بوده و هر دو در منزل زندگی می کردند، بعدها بین آنان مرافعه شده خواسته اند جهیزیه زن را تحویل بگیرند، بعضی از ارقام جهیزیه در خانه موجود نیست، زن می گوید شوهرم برده و مرد هم می گوید خودشان یعنی زن و اقوام او برده اند و هیچ گونه شاهد در کار نیست، آیا مرد به صرف این که جهیزیه در خانه او بوده ضامن شناخته می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، ضامن نیست و ادعای زن باید ثبوت شرعی پیدا کند.
[سؤال 11305] ----> 4072
2. اگر مدعی اقامۀ بیّنه نکند و تقاضای قسم هم نکند و دعوا هم طوری باشد که با عدم اقامۀ بیّنه، و عدم تقاضای قسم مدعی موقوف نشود؛ مثل موردی که مدعی ادای دین باشد، که با عدم اقامۀ بیّنه و عدم تقاضای حلف، منکر ادای دین، خواهان طلبش هست. در این موارد دعوا چگونه باید فیصله پیدا کند؟ آیا حاکم می تواند مدعی را الزام به مطالبۀ یمین کند و یا خودش منکر را قسم دهد و یا راه دیگری هست؟
بسمه تعالی، حاکم می تواند در مورد مزبور، خودش منکر را قسم دهد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 20