فصل چهارم: کاپیتولاسیون و تبعید امام

واکنش جمعیت موتلفه اسلامی به تبعید امام خمینی

‏س: واکنش جمعیت‌های موتلفه اسلامی‌ تبعید حضرت امام به خارج از کشور چه بود؟‏


کتابدیدار در نوفل لوشاتوصفحه 142
‏ج: اعضای هسته اولیه جمعیت‌های موتلفه اسلامی از افراد مومن و متعهدی بود که تشکیلات موتلفه را پایه‌گذاری نموده و نوعاً افرادی بصیر و از تحصیلات حوزوی برخوردار بودند و به مجرد خبر تبعید امام خمینی به ترکیه، در خیابان نظام آباد تهران، در منزل یکی از اعضاء شورای مرکزی به نام آقای علاء میر محمد صادقی جلسه اضطراری تشکیل شد. جلسه حدود 18 ساعت از 6 صبح تا 12 شب طول کشید و این حادثه مهم به بحث گذاشته شد و ابعاد مختلف آن مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. حتی بخشی از بیانات حضرت امام خمینی که فرموده بودند: ای علمای اسلام به داد اسلام برسید.‌ای علماء قم، ‌ای تهران، ‌ای مشهد به داد اسلام برسید... والله اگر فریاد نکشید و سکوت کنید فردا پیش خداوند متعال مسئولید‏‎[1]‎‏ قرائت و بررسی گردید و بعد از بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که بیانیه و اعلامیه در این جریان خاصیتی ندارد. خوب با تبعید امام به ترکیه خفقان سراسر کشور را فرا گرفته، عده‌ای از جوان‌ها و روحانیون مبارز در زندان‌ها هستند و مامورین امنیتی و ساواک رژیم وابسته شاه در سراسر کشوررعب و وحشت به‌وجود آوردند، این بود که در یک جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که سه تن از سران رژیم را مفسد فی الارض شناخته، و برای اجرای حکم اعدام انقلابی آنها را به شاخه نظامی جمعیت موتلفه اسلامی سپردیم. این افراد عبارت بودند از: ‏

‏1ـ محمدرضا شاه پهلوی؛ نوکر حلقه به گوش غرب. ‏

‏2ـ نعمت الله نصیری؛‏‎[2]‎‏ رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور. ‏

‏3ـ حسنعلی منصور؛ مهره فراماسون انگلیسی.‏

کتابدیدار در نوفل لوشاتوصفحه 143

  • . مربوط به سخنرانی امام در جمع مردم در مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون و اعلام عزای عمومی. زمان: 4 آبان 1343 / 20 جمادی الثانی 1384 (ر. ک: صحیفه امام؛ ج 1، ص 418).
  • . نعمت الله نصیری، متولد 1289 ش، سمنان، وی از تاریخ 10 / 11 / 43 تا 16 / 3 / 57 رئیس ساواک بود و در آن دوران سخت‌ترین شکنجه‌ها روی زندانیان سیاسی اعمال می‌شد. او در 27 بهمن 57 پس از محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی اعدام شد.