تعمیر و بازسازی مساجد:
از اولین اقدامات شریف قنوتی در اردکان تعمیر و بازسازی و اماکن
کتابشیخ شریفصفحه 46
مذهبی و مساجدی بود که سال ها از ساخت آنها می گذشت و برخی تقریباً غیرقابل استفاده شده بودند. شریف قنوتی در اوایل ورود به اردکان در مسجد جامع منبر رفت و درباره آیه انما یعمروا مساجدالله من آمن بالله والیوم الآخر صحبت کرد و آیه مزبور را تفسیر کرد و پس از یک سخنرانی جذاب و گیرا از مردم برای تعمیر و بازسازی مساجد یاری خواست. سخنرانی او تأثیر شگرفی در مردم حاضر در آن جلسه گذاشت به گونه ای که عده ای از حاضران در همان مجلس موجودی همراهشان را جهت کمک به ساخت مسجد تقدیم کردند و از آن به بعد اراده جمعی اهالی خیر اردکان و همت شایان شریف قنوتی دست به دست هم دادند و بسیاری از مساجد شهر را تعمیر برخی را تخریب، سپس تجدید بنا و بازسازی کامل کردند. شریف قنوتی پس از تعمیر و بازسازی هر مسجدی خود چند روزی در آن مسجد به نماز می ایستاد و سخنرانی می کرد و مردم را به حضور بیشتر در مسجد دعوت می نمود و پس از چند روز دوباره به مسجد جامع شهر می رفت. به گفته سیدابوفاضل رضوی اردکانی، آثار برکات وجود شریف قنوتی هنوز هم در اردکان نمایان است. به ویژه ساختمان مسجد جامع شهر اردکان که شریف قنوتی برای ساختن آن زحمت فراوانی متحمل شد. او از طرفی امام جماعت مسجد بود و از سویی مسئول تهیه مصالح ساختمانی و نیز طراح ساختمان مسجد.
ساختمان مسجد جامع اولین بنایی بود که شریف قنوتی به تجدید آن اقدام کرد. پیش از آن، ساختمان این مسجد بنای قدیمی و رنگ و رو رفته ای بود که در ایام سال به ویژه در زمستان ها مشکلات فراوانی برای
کتابشیخ شریفصفحه 47
مؤمنین پیش می آورد. لذا شریف قنوتی به همراه عده ای از معتمدان محل و نیز اهالی شهر به تخریب و تجدید بنای آن مسجد اقدام کرد و نامش را مسجد جامع نهاد. دومین مسجدی که به بازسازی آن پرداخت مسجد حضرت ولی عصر(عج) نام داشت. بنای مسجد فوق پایین تر از سطح خیابان بود. ابتدا نظر بر آن بود که پی مسجد تا سطح خیابان پر شود سپس بنا پایه گذاری گردد اما شریف قنوتی زیرزمین بیرونی مسجد را به قبرستان تبدیل کرد و هر قبر را به مبلغی به اهالی شهر فروخت و درآمد حاصل از آن را خرج هزینه های مسجد کرد. جالب این که وی اولین قبر را به نام خودش خریداری کرد. بشیر طاهری معتقد است که به هنگام ساخت بنای مسجد ولی عصر، عده ای مأمور از سوی سازمان امنیت پیش شریف قنوتی آمدند و دستور دادند ساخت بنای مسجد متوقف شود. مهمترین بهانه عوامل ساواک در توقف ساختن کار بنای مسجد فروش قبرهای مسجد ولی عصر بود. آنان معتقد بودند که این کار مربوط به اداره اوقاف است و شریف قنوتی حق فروختن قبرها را ندارد. هر چند مردم مایل بودند که پول ها را به شیخ بدهند ولی برای دفن هر متوفایی او را احضار می کردند. شیخ که نمی توانست وضعیت پیش آمده را تحمل کند به شیراز رفت و خدمت آیت الله شیخ بهاءالدین محلاتی رسید و پس از آن که مسئله پیش آمده در ساختن مسجد را از طریق ایشان حل و فصل کرد به اردکان بازگشت و کار ساخت مسجد را مجدداً پی گرفت. پس از اتمام ساختمان بنای مسجد، فعالیت های شیخ برای مدتی طولانی در آن
کتابشیخ شریفصفحه 48
مسجد متمرکز گردید. وی در آنجا نماز را به جماعت اقامه می کرد و به دنبال آن به وعظ و سخنرانی می پرداخت و درباره کارهای عمرانی و اجتماعی و نیز طرح های آینده اش صحبت می کرد.
مدتی از افتتاح ساختمان جدید مسجد جامع گذشته بود که او صندوق قرض الحسنه ای را نیز در آنجا تأسیس کرد و از اهالی خواست اندکی از سرمایه های خود را برای وام دادن به اقشار کم درآمد در صندوق قرض الحسنه پس انداز کنند. صندوق موردنظر مدتی بعد از لحاظ سرمایه قوام یافت و از طریق همان صندوق مشکلات بسیاری از مردم حل شد.
از دیگر مساجدی که توسط شیخ شریف تجدید بنا شد می توان به مساجد فاطمی، جعفری و بنای مهدیه اردکان اشاره کرد. او در ساخت تمام این بناها خود همانند کارگران در تمامی امور فعال بود کارگر بود، بیل می زد، گل و آجر و سیمان حمل می کرد و طرح و نقشه می داد. حاج جان علی گودرزی می گوید: «زمانی که مسجد حضرت ولی عصر(عج) را تخریب می کردند تا تجدید بنا شود، شیخ خودش طرح گلدسته مسجد را داد. حقیقتاً ما ترس داشتیم و مردد بودیم که ارتفاع گلدسته درست باشد. ولی ایشان وقتی نگرانی های ما را دید گفت ارتفاع 25 تا 30 متر است و اندازه پی را نیز درست محاسبه کرده ام. بنا که به پایان رسید متوجه شدیم که تمام محاسبات شیخ درست از آب درآمد. آن موقع بیل مکانیکی و لودر نبود لذا مردم با اشتیاق فراوان و علاقه ای که به شیخ پیدا کرده بودند و اخلاصی که در ایشان دیده بودند تا ساعت 2 نیمه شب از جوانان گرفته تا پیرمردها سنگ ها را روی دوش گرفته و در پی بنای
کتابشیخ شریفصفحه 49
گلدسته می ریختند...»
کتابشیخ شریفصفحه 50