اهمیت مجالس روضه
مجالسی که به نام روضه در بلاد شیعه به پا می شود با همۀ نواقص که دارد باز هر چه دستور دینی و اخلاقی است و هر چه انتشار فضایل و پخش مکارم اخلاق است در اثر همین مجالس است. دین خدا و قانونهای آسمانی که همان مذهب مقدس شیعه است که پیروان علی(ع) و مطیعان اولوا الامرند در سایۀ این مجالس مقدس که اسمش عزاداری و رسمش نشر دین و احکام خداست تا کنون به پا بوده و پس از این هم به پا خواهد بود وگرنه
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 114
جمعیت شیعه در مقابل جمعیتهای دیگر در اقلیت کامل واقع شده و اگر این تاسیس که از تاسیسات بزرگ دینی است نبود تا کنون از دین حقیقی که مذهب شیعه است اثری به جا نمانده بود و مذهبهای باطل که شالوده اش از ثقیفه بنی ساعده ریخته شد و بنیانش بر انهدام اساس دین بود جای گیر حق شده بود.
خدای عالم چون دید بنای دین را ماجراجویان صدر اول متزلزل کردند و جز چند نفر معدودی به جا نماند حسین بن علی رابرانگیخت و با جانفشانی و فداکاری ملت را بیدار کرد و ثوابهای بسیار برای عزاداران او مقرر کرد تا مردم را بیدار نگه دارند و نگذارند اساس کربلا که پایه اش بر بنیان کندن پایه های ظلم و جور و سوق مردم به توحید و معدلت بود کهنه شود، با این حال لازم است که برای عزاداری که شالوده اش بر این اساس ریخته شده چنین ثوابهایی مقرر شود که مردم با هر فشار و سختی هم هست از آن دست برندارند وگرنه با سرعت برق زحمتهای حسین بن علی را هم پایمال می کردند که به پایمال کردن آن زحمتهای پیغمبر اسلام و کوششهایی که برای تاسیس اساس تشیع کرده بود بکلی پایمال می شد.(203)
* * *
روضه برای ریشه کنی مفاسد اخلاقی
همین مجالس و روضه و یادبودها که شما بیخردان آن را بیهوده می دانید و ما هم آن را ناقص می دانیم با همۀ نقصانها باز خدمتهای خوب می کند. در همین مجالس کم و بیش سخنرانیهای مفید و گفتگوهای اخلاقی که در کمک کاری به حس نیکی خواهی مدخلیت بزرگ دارد می شود و در اثر آن توده توجه به معنویات پیدا می کند و به واسطۀ آن بسیاری از مفاسد اخلاقی ریشه کن
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 115
می شود.(204)
* * *
استفادۀ تبلیغاتی از اجتماعات مذهبی
اسلام ترتیباتی داده که هرکس خودش آرزو می کند به حج برود و راه افتاده به حج می رود. خودش با اشتیاق به نماز جماعت می رود، باید از این اجتماعات به منظور تبلیغات و تعلیمات دینی و توسعۀ نهضت اعتقادی و سیاسی اسلامی استفاده کنیم.(205)
* * *
نشر حقایق در اجتماعات بزرگ اسلامی
در مجامع شهر مبارک رمضان و دیگر اجتماعات بزرگ اسلامی مانند اجتماع جمعه و مراسم حج حقایق را به گوش عموم مسلمین برسانند و پیروان قرآن را به وحدت کلمه و تشریک مساعی، برای آزادی فلسطین و حل مشکلات خانمانسوزی که گریبانگیر ملت اسلام است، دعوت نمایند.(206)
19 / 7 / 51
* * *
گریه بر سیدالشهدا علیه السلام
این اجتماعات است که ما را نگه داشته. این هماهنگیها هست که ما را نگه داشته. گولشان می زنند این جوانهای عزیز صافدل را. می آیند توی گوشش می خوانند، خوب دیگر گریه می خواهیم چه کنیم؟ گریه می خواهیم چه کنیم یعنی چه؟ ما تا ابد هم اگر برای سیدالشهدا گریه بکنیم، برای سیدالشهدا نفعی ندارد، برای ما نفع دارد، همین نفع دنیایی اش را شما حساب بکنید، آخرتی اش جای خودش، همین نفع دنیایی اش را حساب کنید و همین جهت روانی مطلب را که قلوب را چطور به هم متصل می کند.(207)
* * *29 / 8 / 58
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 116
مجالس روضه مربی مردم
... مجالس روضۀ سیدالشهدا بود که پیش ملت آنقدر اهمیت دارد و آنقدر مربی هست و آنقدر تربیت کرده است مردم را.(208)
7 / 10 / 58
* * *
ماه رمضان و اصلاح نفس
... که ماه مبارک رمضان است و درهای رحمت خدای تبارک و تعالی به روی همۀ گناهکاران باز است و شما تا دیر نشده است در این ماه رمضان خودتان را اصلاح کنید. ما همه باید خودمان را اصلاح کنیم؛ ما هیچ کداممان یک آدم حسابی نیستیم. پناه به خدا باید ببریم و خودمان را اصلاح کنیم و با این جریانی که خروشان و دریای مواج آدمهای متعهد است ما با آنها خودمان را در همان جریان بگذاریم.(209)
11 / 4 / 60
* * *
حیات ملت
بدانید که حیات این ملت به همین روضه خوانیها، به همین اجتماعات، به همین دستجات است.(210)
4 / 8 / 60
* * *
نقش نماز جمعه در آگاهی مردم
امروز که این اختناق برداشته شده است باید ائمۀ جماعات و ائمه جُمعات همه شان توجه کنند به اینکه تکلیفشان این است که مسائل را به ملت بگویند. توجه بدهند مردم را به مسائل سیاسی، به مسائل اجتماعی، خصوصاً، ائمه جمعه که بحمدالله امروز در سرتاسر کشور جمعه ها بسیار خوب است و مردم هم باید بیشتر
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 117
باز توجه کنند. مردم خودشان را غنی ندانند راجع به مسائل. این مسائل، مسائلی است که باید بروند و گوش کنند و عمل کنند.(211)
18 / 9 / 60
* * *
درسهای انسان ساز
در آستانۀ چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران اگر نگاهی به نخستین سال نهضت تا پیروزی و نخستین روزهای پیروزی تا امروز بکنیم و نشیب و فرازها و تحولات چندین ساله، خصوصاً سالهای پیروزی را با دقت از نظر بگذرانیم و افکار طبقات مختلف و گروههای متعدد را سنجش نماییم، به برداشتهای ارزشمند و نتایج بسیار سودمندی می رسیم که برای نسل حاضر و نسلهای آینده درسهایی انسان ساز می باشد، و شاید تاریخ نویسان جامعه شناس و سیره نویسان روشنفکر و متعهد، برای نسلهای آینده عمیقاً به این کار سودمند برخیزند.(212)
21 / 11 / 60
* * *
الگوی جوانان
در این مجالس عزا و سوگواری و نوحه سرایی برای سید مظلومان و اظهار مظلومیت؛ یک کسی که برای خدا و برای رضای او جان خودش و دوستان و اولاد خودش را فدا کرده است، اینطور ساخته جوانانی را که می روند در جبهه ها و شهادت را می خواهند و افتخار به شهادت می کنند و اگر شهادت نصیبشان نشود متاثر می شوند و آنطور مادران را می سازد که جوانهای خودشان را از دست می دهند و باز می گویند باز هم یکی دو تا داریم. این مجالس عزای سیدالشهداست و مجالس دعا و دعای کمیل و سایر ادعیه
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 118
است که می سازد این جمعیت را اینطور، و اساس را اسلام از اول بنا کرده است.(213)
31 / 3 / 61
* * *
روز زن و مسئولیت زنان
اگر شما پذیرفتید که روز بیستم جمادی الثانیه که روز تولد حضرت زهراست، پذیرفتید که روز زن باشد، این روز را پذیرفتید، این به عهدۀ شما خیلی مسائل را می آورد. اگر یک ملتی پذیرفت که فلان روز، روز جهاد است، این باید در آن روز مشغول مجاهده بشود. اگر کسی مشغول مجاهده نشد، این نپذیرفته است که آن روز، روز جهاد است. اگر یک وقت یک ملتی پذیرفت که امروز روز جنگ است، اگر کسی پذیرفت که روز جنگ است و تخلف کند، برخلاف وظیفۀ انسانی خودش عمل کرده.(214)
11 / 12 / 64
* * *
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 119
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 120