مجله کودک 25 صفحه 29
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : مرجان کشاورزی آزاد

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء

موضوع : کودک

مجله کودک 25 صفحه 29

گرافیستها درآمد. اما هنوز هیچ فیلمسازی نمی­توانست از این توانایی رایانه­ای در فیلمش استفاده کند. انقلاب بعدی در این زمینه وقتی روی داد که تصویرهای CGI به صورت سه بعدی در آمدند. با این پدیده بود که می­شد به هر شیء یا موجودی، بُعد و عمق داد، آن را رنگ­آمیزی ویژه و اختصاصی کرد و سپس به حرکت در آورد. در این حالت وقتی یک متخصص، تصویر CGI شده را به رایانه می­دهد، رایانه طبق دستوری که از قبل در خود ذخیره کرده است، این تصویر را به شکل یک طرح، نمایی از یک فیلم و یا به شکل دیگری وارد حافظه خود می­کند. این کار احتیاج به زمان کافی و ابزار مناسب رایانه­ای دارد. مثلاً در فیلم کارتونی «زندگی باگزبانی» هر کادر از نقاشی­های کارتون برای اینکه به شکل مورد نظر فیلمساز در بیآید، 3 ساعت وقت برده است. ممکن است غرق شدن یک کشتی بزرگ را در فیلمی دیده باشید. واقعیت این است که چنین اتفاقی اصلاً روی نداده است. بلکه آنچه رخ داده است، ساختن یک تصویرCGI از کشتی در حال غرق شدن و ارایه آن به یک رایانه برای بازسازی جزئیات حادثه غرق کشتی است. امروزه این نوع آثار هنری که به «فیلم­های دیجیتال» معروف شده­اند، در تمام زمینه­های فیلم و کارتون وجود دارند. به نظر می­رسد قدم بعدی فیلمسازان دیجیتال این باشد که به جای استفاده از بازیگران گران­قیمت که دستمزدهای بسیار زیادی می­خواهند، تصویرCGI شده آنها را با استفاده از رایانه به حرکت طبیعی همان بازیگرها تبدیل کنند. این کار در لحظات کوتاه بعضی از فیلمها انجام شده است؛ اما آیا درآن صورت، شاهد جنجال و دعوای هنرپیشگان بزرگ و رایانه­های بزرگتر خواهیم بود؟!

مجلات دوست کودکانمجله کودک 25صفحه 29