مجله نوجوان 144 صفحه 5
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 144 صفحه 5

باید پول زیادی بپردازد. موضوع از این قرار بود که من هر روز پنج شش تا از همکلاسیهایم را به نهار دعوت می­کردم . شما فارغ التحصیل مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) هستید. به نظر شما تحصیلات آکادمیک برای کارگردان شدن مفید است یا ضروری است؟ من اعتقاد دارم که ضروری است. کمتر دیدم که کار تجربی بدون تحصیل علمی سینما موفّق باشد. تجربۀ بازیگری شما در کارگردان شدن شما چه تأثیری داشت؟ بدون تأثیر نبود. تجربه بازیگری در بازی گرفتن از بازیگران و ارتباط صحیح بر قرار کردن با بازیگران خیلی به درد کارگردان می­خورد. مخصوصاًدر ارتباط با بازیگران کودک. تجربه­های بازیگری من در کودکی خیلی به من در ارتباط گرفتن با کودکانی که امروز در فیلمهایم بازی می­کنند کمک می­کنند. نتیجه­اش هم در فیلمها مشخّص است. بازیگر اولین فیلم بلند من، حسین لازمی برای بازی در فیلم دهقان فداکار از جشنواره فیلم بین­المللی کودک و نوجوان اصفهان در سال 1382 جایزه بهترین بازیگر کودک و نوجوان را گرفت و خانم مریم حسین­پور در دومین فیلم بلند من یعنی چوپان دروغگو در سال 1384 پروانۀ زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان را گرفت . هم تجربه و هم تحصیلات آکادمیک هر دو تا ضروری است. هیچ کدام بدون دیگری فایده­ای ندارد. فکر می­کنم دورانی که شما به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می­کردید دورانی بود که تحصیلاتتان را تجربه می­کردید تا هر دو را داشته باشید. دوران تحصیلی و دوران تجربه خیلی با هم تفاوت دارند. ما فکر می­کردیم فارغ­التحصیل که بشویم به ما زنگ می­زنند که آقا چک شما حاضر است، بفرمایید فیلم بسازید. بعد فهمیدیم که اصلاً از این خبرها نیست . باید برویم و زحمت بکشیم، فیلمسازی واقعاً کار سختی است. شاید بعد از اینکه کارنامه­ای از خودت باقی گذاشتی به شما زنگ هم بزنند امّا این برای اول کار نیست. این کارخیلی زحمت دارد. من با دستیار سومی شروع کردم تا قدم به قدم مسیر تجربه­ام را پیدا کنم. یعنی خودم دوست داشتم از دستیار سومی شروع کنم چون اصلاً دوست نداشتم یک دفعه به خاکریز دوم یا اول بروم. الان هم به پسرم که در فیلمی دستیار سوم است سفارش می­کنم که به خاطر پول بیشتر تا کاملاً تجربه به دست نیاورده­ای برای دستیار دوم یا اول شدن عجله نکن. همیشه به او می­گویم که خودت دشمن خودت نشو. به تعبیرمولانا میوه وقتی پخته شد خودش از شاخه جدا می­شود ولی میوۀ کال را اگر به زور از شاخه جدا کنید طعم شیرینی ندارد. یک دستیار سوم اگر کارش را خوب انجام دهد خیلی بهتر از این است که دستیار اول باشد و بد کار کند. من وقتی دستیار سوم بودم این عنوان برایم خیلی محترم بود چون در کارگروهی مسؤولیت کوچک وجود ندارد. هرکس که کارش را خوب انجام ندهد کل سیستم از هم می­پاشد. من 13 سال دستیار کارگردان بودم و بعد کارگردانی کردم چرا که این کسب تجربه برایم مهم بود. من الان هم به جوانها می­گویم اگردستیار سوم بودید باید سه تا کار دستیار سوم باشید. بعد سه تا کار چهار تا کاردستیار دوم باشید. مثل عوض کردن دندۀ ماشین، زمان مخصوص دارد. آدم نباید برای دستیار اول شدن عجله کند. من هم مثل همان قضیۀ میوۀ رسیده در اسفند سال 1375 و فروردین 1376بود که احساس کردم برای کارگردانی کردن توانایی دارم. تا آن زمان یک کتاب داستان هم به نام تنور چاپ کرده بودم. اولین فیلمی که کارگردانی کردید جایزه ویژه هیأت داوران کودک و جایزه ویژه هیأت داوران بزرگسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان سال 1377 راگرفت. آن زمان آقای عسگرپورمدیرگروه کودک شبکۀ دو بودند و این فیلم در سال 1376برای شبکه دو ساخته شد.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 144صفحه 5