امام هنر منهای جهت را قبول نداشتند، سخنان یادگار امام در مراسم اختتامیه اولین مسابقه فرهنگی هنری در "حریم یار"
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1374

امام هنر منهای جهت را قبول نداشتند، سخنان یادگار امام در مراسم اختتامیه اولین مسابقه فرهنگی هنری در "حریم یار"

امام هنر منهای جهت را قبول نداشتند

‏سخنان یادگار امام در‏

‏مراسم اختتامیه اولین مسابقه فرهنگی هنری در «حریم یار»‏

‏بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‏

‏امام هنر منهای جهت را قبول نداشتند، حضرت امام در پیامشان به هنرمندان تأکید فرمودند که هنری مورد قبول ماست که ترسیم کننده مرز بین فقر و غنا باشد. اسلام زمانی هنر را ارج می‌‌‌ نهد که در جهت مردم و خدا باشد. اگر هنرمند توانست ترسیم کننده چهره کریه استکبار و ظلم باشد کاری مورد قبول کرده است، اگر هنرمند با خلق اثر خود ‏

‏ چه با سرودن شعر، چه با خلق یک نقاشی، مجسمه یا نظایر آن توانست ترسیم کننده ظلم بی‌حد و حصر استکبار باشد، کاری کرده است و در صورتی که هنرمند هنر را برای هنر بخواهد مسلماً از دیدگاه اسلام و امام تلاشش بی‌ارزش است.‏

‏هنرمندان زمانی می‌‌‌ توانند کوله‌بار مسئولیتشان را زمین بگذارند که دیگر ظلمی در جهان نباشد، هنرمند متعهد مسلمان ‏

‏ همواره در روند تاریخ مبارزات حق طلبانه مسئولیت دارد که به بهترین وجه ترسیم کننده حماسه‌‌‌ های جاودانه پیروان اسلام ناب محمدی(ص) باشد. هنر متعهد، هنری است که مردم را آگاه کند نه اینکه آنها را دچار خمودگی نماید. اگر هنر توانست نقشی روشنگرانه داشته باشد مطمئناً حرکت مردم را به سوی نقطه اوج که همان حرکت بسوی خداست هدایت خواهد کرد.‏

‏هنر امام در چه بود؟ بعضی‌‌‌ ها فکر می‌‌‌ کنند که امام یک فقیه و مرجع بود. پس باید هنر امام را در فقه و اصول ایشان جستجو کرد، بعضی دیگر هم حضرت ایشان را عارف و فیلسوف می‌‌‌ دانند و اعتقاد دارند که هنر امام را باید در عرفان و فلسفه امام یافت، عده‌‌‌ ای دیگر شعر امام را هنر امام می‌‌‌ دانند ولی آیا هنر امام اینهاست؟ یا هنر امام مبارزه آشتی‌ناپذیر بر علیه مجموعۀ دنیای استکبار است؟ آیا هنر امام برپایی جمهوری اسلامی است یا چیز دیگری است؟به نظر من هنر امام به تنهایی هیچکدام از اینها نیست. ما فقیه و فیلسوف و عارف بسیاری داشته‌‌‌ ایم اما اینها هیچکدام امام نبوده‌‌‌ اند. هنر امام تنها در مبارزه با آمریکا نیست برای اینکه سیاسیون بسیاری در داخل و خارج با آمریکا جنگیدند اما آنها هم امام نیستند. من معتقدم آنچه که امام را امام کرده است و باعث اوجگیری نهضت تاریخی و اسلامی امام شد مبارزه پیگیر حضرت ‏

‏ایشان با متحجرین و مقدس‌مآبان و واپسگرایان احمق بوده است.‏

‏متحجرین در همه زمینه‌‌‌ ها و حتی در زمینه هنر از ابتدا تا انتهای نهضت امام خمینی(س) در برابر نظام اعتقادی ایشان یعنی اسلام ناب محمدی(ص) ایستاده‌‌‌ اند، اما امام بحمدالله در مقابل آنها ایستاد و آنان را شکست داد و نهضت را به نتیجه رساند.‏

‏امام از فقه، عرفان، کلام، فلسفه، شعر و هنر استفاده کرد، اما همه اینها مقدمه‌‌‌ ای بود برای رهایی مردم مظلوم از قید و بندهایی که مقدس‌مآبها به دست و پای آنها بسته بودند و به دنبال سرکوب متحجرین، بسیج پابرهنگان مغضوب ظالمین و مستکبرین برای مبارزه با شاه و بعد آمریکا شکل گرفت و این خود نشأت گرفته از مکتب واقعی حضرت رسول(ص) یعنی اسلام ناب محمدی(ص) می‌‌‌ باشد.‏

‏امام در طول مبارزه پرفراز و نشیب با متحجرین و واپسگرایان هم خیلی زحمت کشیدند و هم خیلی صدمه خوردند، امام در پیامشان به روحانیون می‌‌‌ فرمایند: «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است از هیچ دسته‌‌‌ ای نخورده است» امروز هم نظام و انقلاب اسلامی ما بیش از همه از سوی متحجرین و مرتجعین روحانی‌نما تهدید می‌‌‌ شود، ما نباید بگذاریم متحجرین و مقدس‌مآبها زمام امور را در هیچ زمینه‌‌‌ ای در دست بگیرند و برای این کار باید خیلی ‏

‏ سرمایه‌‌‌ گذاری کرد. حضرت امام خود فرمودند: «مبارزه با متحجرین واپسگرا قربانی می‌‌‌ خواهد و دعا کنید من اولین قربانی آن باشم». امروز من صراحتاً می‌‌‌ گویم آنچه که شالوده و اساس تغییر بنیه فرهنگی حوزه‌‌‌ ها بوده مبارزه با دسته متحجرین است. که اگر مبارزه با تحجّر، و قربانی دادن نبود، نه انقلابی پیدا می‌‌‌ شد و نه مردم از اسلام ناب مطلع می‌‌‌ شدند و اسلام واقعی دفن می‌‌‌ شد. هنر امام در این است که توانسته‌‌‌ اند در محیطی که دست زدن به روزنامه و شنیدن رادیو گناه به شمار می‌‌‌ رفت شاگردانی تربیت کنند که در نهادهای مختلف به مردم خدمت و به تبع آن پایه‌‌‌ های اعتقادی نهضت را استوار کنند و حکومت اسلامی را قوت بخشند. اگر مبارزه با جهل و خرافه و تحجر نبود نه تنها مردم عزیزمان موفق نمی‌‌‌ شدند این بی‌دینان و دین فروشان را بشناسند، بلکه امروز شاه هنوز شاه بود و آمریکا به عنوان حامی مسلمانان معرفی می‌‌‌ شد.‏

‏امروز هنرمندان متعهد و شاگردان راستین امام باید تمام تلاش خود را مصروف کنند که اوضاع و شرایط فکری و فرهنگی جامعه به حالت تحجر گذشته بازگشت نکند.‏

‏حالات عرفانی امام در شرایط دشوار سیاسی و اجتماعی توصیف نشدنی است وزیر سابق اطلاعات جناب حجت‌‌‌ الاسلام ری شهری در بحبوحه بمبارانها و موشک بارانهای تهران با آقای انصاری تماس گرفته و ‏

‏اطلاع می‌‌‌ دهند که بر اساس شواهد و مدارک موثق رژیم عراق مصمم است که منطقه جماران را مورد تهاجم هواپیما و موشک قرار بدهد لذا از ایشان می‏‎‌‌‌ ‎‏خواهند مطلب را به حضرت امام منتقل کند تا از نظر حفاظتی اقدامات پیشگیرانه را به عمل آورند.‏

‏آقای انصاری طی یادداشتی به حضرت امام می‌‌‌ نویسند:‏

‏بسمه تعالیٰ‏

‏پس از سلام به یاری خداوند وضع جبهه خوب است و رزمندگان علی‌‌‌ رغم فشار دشمن مشغول تثبیت مواضع و عملیات هستند.‏

‏به گفته آقای ری شهری طبق اطلاعات ‏

‏ موثق و مطمئن دشمن ظرف امروز یا فردا به جماران حمله می‌‌‌ کند تقاضای عاجزانه حقیر: شما را به جان زهرای اطهر(س) اجازه بفرمائید از حضرت عالی حفاظت گردد.‏

‏امضاء: انصاری ‏

‏حالات امام در اوج التهاب عمومی که تمامی سطح شهر تهران و بعضی از شهرهای دیگر را فرا گرفته بود و وزیر اطلاعات این خبر مهم را می‌‌‌ دهد غیر قابل توصیف است. امام با اطمینان و در کمال توکل بر خدا شعری را بر آن کاغذ می‌‌‌ سرایند که واقعاً از نظر توکل عجیب و تکان دهنده است که در آن شرایط چگونه شخصی مانند امام اینگونه محکم می‌‌‌ ایستند.‏