محافظه کاری و منفعت طلبی یکی از عمده ترین مشکلات اخلاقی و شرعی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1391

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

محافظه کاری و منفعت طلبی یکی از عمده ترین مشکلات اخلاقی و شرعی

در میزگرد آسیب شناسی کارکرد روحانیت در اخلاق جامعه

 از منظر امام خمینی مطرح شد:

محافظه کاری و منفعت طلبی 

یکی از عمده ترین مشکلات اخلاقی و شرعی 

 

‏10 / 3 / 91- میزگردی‏‎ ‎‏با  عنوان رویکرد آسیب شناسانه، به کارکرد روحانیت در اخلاق جامعه از منظر‏‎ ‎‏امام خمینی(س) با حضور حجت الاسلام غروی و سید ضیا مرتضوی در دفتر موسسه‏‎ ‎‏تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)-دفتر قم- برگزار شد.‏

‏به‏‎ ‎‏گزارش ستاد خبری بیست و سومین بزرگداشت سالگرد امام خمینی(س)، حجت‏‎ ‎‏الاسلام والمسلمین محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این میزگرد‏‎ ‎‏اظهار داشت: در تمام ابعاد زندگی حضرت امام، اعم از فردی، خانوادگی،‏‎ ‎‏اجتماعی و سیاسی، اخلاق موج میزند ولی متاسفانه به مسائل اخلاقی ایشان‏‎ ‎‏آنچنان که باید توجه نمی شود‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه  امام با یک رویکرد خاصی به مسائل اخلاقی می نگریست که توجه‏‎ ‎‏به این مسئله خیلی مهم است ادامه داد: امام(س) مسائل اخلاقی را از نگاه‏‎ ‎‏جهان بینی می دید. اخلاقی را که امام(س) ترسیم می کرد، مانند تبیین برخی‏‎ ‎‏فلاسفه اخلاق نبود، بلکه آمیختهای بود از یافته های عرفانی خود و‏‎ ‎‏اساتیدش‏‎.‎

‏غروی‏‎ ‎‏افزود:اخلاق الهی که مورد نظر امام(س) بوده آن اخلاقی است که براساس‏‎ ‎‏انگیزه ی الهی باشد، خدا و فقط خدا؛ یعنی اگر تواضع می کردند، تواضعی بود‏‎ ‎‏برای خدا. چون این فعل اخلاقی موقعی ارزش بی نهایت پیدا می کند که برای خدا‏‎ ‎‏ومحبت خدا باشد. اگر چنین شد، این اخلاق با وجود انسان پیوند می خورد‏‎ ‎‏وانسان را متعالی می کند و یک صیرورت و تحققی به انسان می بخشد. این ویژگی‏‎ ‎‏در کتب اخلاقی امام و در رفتار ایشان دیده می شد‏‎.‎

‏غروی‏‎ ‎‏در مورد ویژگی اخلاقی دیگری امام (س)،گفت: ویژگی دیگری که امام(س) داشت‏‎ ‎‏این بود که حقیقت دنیا و امور دنیایی را به معنای وسیع کلمه درک و لمس کرده‏‎ ‎‏بود و 70-80 سال با خودش در این رابطه کارکرده بود. این خیلی مهم است که‏‎ ‎‏حقیقت دنیا نباید مورد غفلت ما قرار بگیرد. گاهی اوقات دنیا را مزمت‏‎ ‎‏می کنیم ولی این مزمت فکری است و در مقام عمل با آن درگیر هستیم. ‏


‏به هر حال‏‎ ‎‏مسئلهی دنیا زدگی همواره مورد توجه امام بود و در مسائل اخلاقی به آن‏‎ ‎‏توجه داشتند. یعنی دنیا زمانی ارزش دارد که در مسیر معنویت و عبودیت باشد و‏‎ ‎‏در مسیر ساختن ما باشد‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏افزود: مثلا نماز جماعت خواندن هم میشود دنیایی باشد، در صف اول ایستادن‏‎ ‎‏میتواند دنیایی باشد، تواضع کردن و صف آخر ایستادن میتواند دنیایی باشد‏‎. ‎‏یک وقتی یک گوشهای از عناوین انسان کم میشود و به خاطر آن آشفتگی روحی‏‎ ‎‏پیدا میکند. امام به این ظرائف توجه داشت نه تنها زبانی این امور را بیان‏‎ ‎‏میکرد که در عمل توجه داشت. اینکه انسان اسیر عناوین باشد این دنیاست،‏‎ ‎‏حالا در هر مقامی میخواهد باشد، در هر سطحی از سطوح، چه از مقام کشوری و‏‎ ‎‏چه در مقامات مربوط به روحانیت، این امور خیلی مهم است و ما گرفتار آن‏‎ ‎‏هستیم‏‎.‎

‏در‏‎ ‎‏ادامه حجت الاسلام و المسلمین غروی درباره وضعیت اخلاقی جامعه و رسالت و‏‎ ‎‏مسؤلیت روحانیت در این مسئله از منظر امام خمینی اظهار داشت: حقیقت این است‏‎ ‎‏که حضرت امام در صحبتهایشان، چه قبل از انقلاب و برقراری حکومت اسلامی و‏‎ ‎‏چه بعد از انقلاب بر روی روحانیت در این مسئله خیلی تأکید داشت‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏گفت:به نظر بنده اگر اکنون در جوانها دیانت و امید به آینده را‏‎ ‎‏می بینیم، این مرهون نقش علماء و روحانیونی است که در بلاد مختلف خدماتی‏‎ ‎‏داشته اند. اینکه خیال کنیم ایدهآلیم و همیشه ایدهآل بودهایم، اینگونه‏‎ ‎‏نیست! مسائل اخلاقی چه قبل و چه اکنون ذومراتب بوده و میباشد، هم خوب‏‎ ‎‏داریم هم خیلی خوب هم متوسط. دیگر اینکه خیال نکنیم روحانیت برای رسیدن به‏‎ ‎‏اهدافی که مورد نظر نظام است، علیت تامه دارد. حتی اهدافی که مورد نظر خود‏‎ ‎‏امام بوده در زمان خودشان همه محقق نمیشده. روحانیت تا یک اندازه ای می‏‎ ‎‏تواند تاثیرگزار باشد. یک وقت شرایط آنطور کامل موجود نیست و از طرف دیگر‏‎ ‎‏موانع موجود است. به این مسئله توجه داشته باشید و همه مشکلات را از ناحیه‏‎ ‎‏روحانیت ندانید، خیلی از مشکلات از دست روحانیون بیرون است، از دست امام‏‎ ‎‏هم بیرون بود. امام هم خیلی چیزها را میخواستند و نشد، ولی "ما لایدرک کله‏‎ ‎‏لا یترک کله". به موانع سنگینی که در دنیا هست و تهاجمی که وجود دارد هم‏‎ ‎‏توجه کنید‏‎.‎

‏وی با بیان اینکه دنیا به صورت دهکده ای درآمده، گفت: امکانات وسیع رسانهای و از طرف دیگر طبع افراد هم به مسائلی کشش دارد‏‎.‎

‏غروی‏‎ ‎‏خطاب به حجت الاسلام مرتضوی که به عملکرد روحانیت انتقاد کرده بود  گفت‏‎: ‎‏جناب آقای مرتضوی اینطور نیست که همه مشکلات از بنده و شما یا مسئولان‏‎ ‎‏روحانی باشد. البته قبول دارم که باید در حوزه کادرسازی کرد و برای اخلاق‏‎ ‎‏بیش از آنچه تا حالا انجام شده سرمایه‏‎ ‎‏گذاری شود و ‏


‏ما کسانی داشته باشیم‏‎ ‎‏مثل امام(س) که آنطور می درخشید وآن درسهای اخلاق را بیان میکرد که‏‎ ‎‏افراد را تا یک هفته در فضای اخلاقی و معنوی قرار میداد. سرمایه گزاری کردن‏‎ ‎‏در این زمینه لازم است و در پارهای از موارد این سرمایهگزاریها نشده یا‏‎ ‎‏کم شده، ولی توجه داشته باشید که همهی کارها توسط روحانیت رقم نمی خورد‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏تصریح کرد: اما با تمام مشکلات وهجمه هایی که از سوی دشمن مشاهده‏‎ ‎‏می شود، می بینیم که در کل توفیق داریم، البته به این حد نباید قانع شویم‏‎ ‎‏باید حرفهای خودمان را بزنیم، باید  و روشنفکری کنیم، اما حواسمان جمع‏‎ ‎‏باشد که سیاهنمایی نداشته باشیم، البته نمیخواهم عرض کنم که ایشان‏‎ ‎‏سیاهنمایی داشته، بلکه می خواهم توجه بدهم که نباید خودمان را زیر سؤال‏‎ ‎‏ببریم، به اندازه‏‎ ‎‏لازم ما را زیر سوال می برند، شکی نیست که باید خودمان‏‎ ‎‏را نقد کنیم ولی در جمع بندی نوع هجمهها دیده شود‏‎.‎

‏حجت‏‎ ‎‏الاسلام والمسلمین مرتضوی نیز در موضوع وظایف اخلاقی روحانیت از دیدگاه‏‎ ‎‏امام خمینی اظهار داشت: حضرت امام در کنار آن همه تاکیدی که بر تهذیب و خود‏‎ ‎‏سازی روحانیت، حوزهها و طلاب داشتند، چه قبل از پیروزی انقلاب وچه بعد از‏‎ ‎‏انقلاب؛ به نقش اخلاقی روحانیت درمیان مردم هم توجه و تاکید داشتند.‏

‏وی‏‎ ‎‏ادامه داد:  اگر ما از این زاویه انتقادی به وضع جامعه داریم و یا تعریف‏‎ ‎‏میکنیم؛ هیچ طرف را مطلق نمیکنیم، این امور نسبی است، همه ارزش ها‏‎ ‎‏وخدماتی که صورت گرفته و میگیرد، سر جای خودش مورد قبول است ولی اگر‏‎ ‎‏جملهای میگوییم برای این است که میان واقعیت با آن حقیقتی که دنبالش‏‎ ‎‏هستیم فاصله وجود دارد. باید آفتها وارزشهایی را که در جامعه میبینیم،‏‎ ‎‏درست تحلیل کنیم که چه بودیم و چه شدیم و در کنار همه ارزشهایی که انقلاب و‏‎ ‎‏امام آفریدند، سؤال کنیم که آیا واقعا عدالت اخلاقی در جامعه برقرار است و‏‎ ‎‏آیا قصور یا تقصیری متوجه ما هست یا خیر؟‏

‏مرتضوی‏‎ ‎‏تصریح کرد: حضرت امام(س) در فرمایشات خود به وظیفهی روحانیت در تهذیب‏‎ ‎‏جامعه و تزکیه جامعه، بعد از تهذیب خودشان، تاکید داشتند. امام(س) مسئله‏‎ ‎‏معنویات را در رأس امور می دانست، اما ما واقعا غفلت کردیم و به اندازهای‏‎ ‎‏که مسؤلیت متوجه ما بوده کار نکردیم، البته این به معنای نادیده گرفتن‏‎ ‎‏زحمات و خدمات انجام شده نیست‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه امام(س) در دیداری با اعضای مجلس خبرگان می فرماید که‏‎ ‎‏دانشمندان، ائمه جمعه، مدرسین و فقها باید جامعه را تهذیب کنند ولی اگر‏‎ ‎‏بخواهند جامعه را تهذیب کنند اول باید ‏


‏از خود شروع کنند،ادامه داد: اگر این‏‎ ‎‏افراد خودشان تهذیب نشوند نمیتوانند جامعه را تهذیب کنند، وقتی کلام‏‎ ‎‏تأثیر دارد که از قلب مهذب و پاک بیرون بیاید، چنانچه از قلب شیطان و ناپاک‏‎ ‎‏بیرون بیاید نمیتواند در قلب اشخاص تاثیر بکند‏‎.‎

‏مرتضوی‏‎ ‎‏با بیان اینکه امام(س) بعضی از تابستانها به محلات میرفتند، گفت:وقتی‏‎ ‎‏جمعی از فرهیختگان محلات به دیدارشان رفته بودند در توصیف وضعیت اخلاقی‏‎ ‎‏مردم محلات در آن سال هایی که خودشان به محلات میرفتند گفتند: من احساس‏‎ ‎‏میکردم که مردم محلات با مردم بسیاری از جاها فرق دارند، توجهشان به دیانت‏‎ ‎‏بیشتر از جاهای دیگر بود، من فهمیدم که مردم آنجا به واسطه خوبی علما خوب‏‎ ‎‏بودند، علمایی که در محلات بودند، علمایی بودند که اخلاق صحیح و وظایف‏‎ ‎‏ملایی و دیانتشان را خوب عمل میکردند. اگر انسان خودش متحول بشود و یک‏‎ ‎‏انسانی تحت تربیت انبیاء بشود، جامعه هم به تبع او به ترقی میرسد. اگر در‏‎ ‎‏هر یک از بلاد چند نفر روحانی باشند که آن طوری که دستور اسلام است باشند،‏‎ ‎‏از باب اینکه مردم از آنها تبعیت میکنند، اصلاح میشوند با اصلاح مردم، یک‏‎ ‎‏جامعه صحیح میشود‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏تصریح کرد:این تصویر و قضاوت  امام از وضعیت اخلاقی یک شهری مثل محلات و‏‎ ‎‏صلاح آن به خاطر نقشی که روحانیت صالح ایفا کرده بود. حالا اگر امام‏‎ ‎‏بخواهند درباره جامعهی امروز ما قضاوت کنند چه میگویند؟! مقایسه کنیم‏‎ ‎‏ببینیم که در چه جایگاهی هستیم؟ حوزه ها، اخلاق خانوادگی، اخلاق سیاسی،‏‎ ‎‏اخلاق آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم با آنچه امام مطلوب میداند‏‎ ‎‏چه نسبتی داریم‏‎.‎

‏در‏‎ ‎‏ادامه این میزگرد حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی گفت: اگر وضیت کنونی  با‏‎ ‎‏آرمانها و گذشته مقایسه میشود بدین خاطر است که طبق حدیث شریف معصوم کسی‏‎ ‎‏که دو روزش مساوی باشد، مغبون است، نه نادیده گرفتن خدمات و نکات مثبت‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏ادامه داد: اگر حضرت امام(س) آنوقت میگفت روحانیت نسبت به تهذیب جامعه‏‎ ‎‏وظیفه دارد، الان هم روحانیت در این رابطه وظیفه دارد. اینکه مشکلات را به‏‎ ‎‏بوق استکبار حواله بدهیم، این مشکل را حل نمیکند. بله! آنها کار خودشان را‏‎ ‎‏میکنند و از آنها تعجب نیست، ولی از ما تعجب است که واقعیتهای اجتمایی‏‎ ‎‏را آنگونه که هست ببینیم و آنطور که لازم است به فکر مداوای آن نباشیم‏‎.‎

‏مرتضوی‏‎ ‎‏گفت: سوال بنده این است که این مشکلات اخلاقی که در سطح جامعه و در میان‏‎ ‎‏اقشار گوناگون وجود دارد، چه سهمی از آن متوجه حوزویان و روحانیت است؟ آیا‏‎ ‎‏ما هیچ وظیفهای ‏


‏نداریم؟ آیا تلاش خود را کردهایم یا قصور داریم ویا حتی‏‎ ‎‏ممکن است احتمالا هم متوجه روحانیت باشد؟ آیا در جامعه وضع محافظ کاری و‏‎ ‎‏منفعت طلبی یکی از عمدهترین مشکلات اخلاقی و شرعی نیست؟! آیا سکوت یکی از‏‎ ‎‏مشکلات شرعی و اخلاقی جامعه ما نیست؟! بیتفاوتی در برابر ناهنجاریهایی که‏‎ ‎‏میتوانیم مؤثر باشیم که تقلیل پیدا کند، چه حکمی دارد؟ آیا در بخشی از جامعه این ذهنیت شکل نگرفته که احتمالا وابستگی معیشتی و حفظ منصب و‏‎ ‎‏موقعیت، بخشی از روحانیون را به ورطهی محافظهکاری، سکوت و تایید وضع‏‎ ‎‏اخلاقی موجود کشانده؟! این ذهنیت یک واقعیت است‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه آفت محافظه‏‎ ‎‏کاری و توجیه گری منفعت طلبانه فقط دامن اشخاص‏‎ ‎‏را نمیگیرد، بلکه ممکن است مراکز و نهادها هم گرفتارش شوند، گفت: چرا‏‎ ‎‏الازهر در مقابل کمپدیوید و آن صلح ذلتبار موضع نگرفت ولی حوزهی علمیهی‏‎ ‎‏قم در برابر کاپیتولاسیون موضع گرفت؟‏‎!‎

‏مرتضوی‏‎ ‎‏با بیان اینکه تملق خواهی و چاپلوسپروری یکی از مشکلات اخلاقی جامعه است‏‎ ‎‏تصریح کرد: درحالی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «به دهان ستایشگران خاک‏‎ ‎‏بپاشید. اگر به این آموزهها عمل میشد طبعا تملق شکل نمیگرفت.»بحث بر سر‏‎ ‎‏این است که روحانیت وقتی روایات مربوط به دروغ را میبیند و به مردم‏‎ ‎‏میگوید دروغ گفتن انسان را از نماز شب محروم میکند، این را هم نقل کند که‏‎ ‎‏حضرت امیر(ع) فرمود: الاعتیاد بالکذب یورث الفقر؛ و دلالت روایت را فقط‏‎ ‎‏فردی نبیند بلکه آن را کلیتر نگاه کند. اکنون قبح دروغ در جامعه ازبین‏‎ ‎‏رفته! اگر بناست کنگره و همایش برای موضوعات ومسائل باشد در موضوع قبح دروغ‏‎ ‎‏و فریبکاری در جامعه و ضربهای که این انحراف اخلاقی بوجود میآورد، هم‏‎ ‎‏همایشی برگزار شود‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏ادامه داد:بحث بر سر نادیده گرفتن خدمات نیست بلکه بحث بر سر این است که‏‎ ‎‏ما گرفتار یک پدیدهی زشت اخلاقی هستیم که درحال نهادینه شدن است. تهمت زدن‏‎ ‎‏به افراد مؤمن و خوب، رواج پیدا کرده درحالی که پیامبر(ص) خطاب به کعبه‏‎ ‎‏فرمود: والله للمؤمن اعظم حرمة منک، لان الله منع منک واحده و من المؤمن‏‎ ‎‏ثلاث: ماله و دمه و ان نظن به ظن السوء! آیا الان عکس العمل حوزه و روحانیت‏‎ ‎‏درمقابل اینهمه تهمتهایی که به افراد صالح، مؤمن و شیعیان و مسلمانان‏‎ ‎‏زده میشود همانی‏‎ ‎‏هست که باید باشد؟! یا اینکه سکوت می کنیم و یا اینکه‏‎ ‎‏قبحش برای ما عادی شده است؟! حضرت امام نسبت به اتهام به افراد مؤمن ولو از‏‎ ‎‏سوی افرادی از فقهای شورای نگهبان عکسالعمل نشان میداد. بحث بنده این‏‎ ‎‏است که در این وضعیت آیا مسئولیتی متوجه روحانیت هست یا نه؟‏‎!‎

‏ ‏

‎ ‎