می توان فلسفه را به اصل دی پیوند داد
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1391

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : سعادت مصطفوی، سید حسن

می توان فلسفه را به اصل دی پیوند داد

آیت الله مصطفوی:

می توان فلسفه را به اصل دین پیوند داد 


‏10 / 3 / 91- یک استاد فلسفه با بیان اینکه‏‎ ‎‏خیلی‏‎ ‎‏از ما ننگمان می آید که فلسفه را به دین پیوند دهیم،اظهار داشت: ما باید از‏‎ ‎‏امام (ره) یاد بگیریم که فلسفه را به اصل دین و ولایت پیوند دادند‏‎.‎

‏به گزارش ستاد خبری بیست و سومین بزرگداشت سالگرد امام(س) به نقل از ایسنا،‏‎ ‎‏آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی در نشست بررسی اندیشه های فلسفی و عرفانی‏‎ ‎‏امام خمینی (ره) با طرح این سوال که کاربرد فلسفه اسلامی چیست؟ تصریح کرد: اگر علم کاربرد نداشته باشد، ممکن است مطلوب باشد اما کاربرد آن علم از هدف‏‎ ‎‏آن بیرون می آید. ما در فلسفه اسلامی غایت و هدفی را که برای مطلق فلسفه‏‎ ‎‏قائلیم چیز دیگری نیز به آن می افزاییم یعنی غرض از فلسفه این است که تشبه اله و مظهر صفات الهی شویم‏‎.‎

‎ ‎‏مصطفوی‏‎ ‎‏ادامه داد: ما در فلسفه اسلامی به دنبال موشک و بمب نیستیم. ما می خواهیم‏‎ ‎‏حقایق عالم را که به سوی خداوند است مورد بحث قرار دهیم و در واقع حقایق‏‎ ‎‏اشیا را از این حیث که به سوی حق است، می فهمیم‏‎.‎

‏این‏‎ ‎‏استاد برجسته فلسفه با بیان اینکه ما فلسفه را می خوانیم تا عقایدمان خوب‏‎ ‎‏شود و بتوانیم از آن دفاع کنیم، افزود: کسی که با خدا و دین سر و کار‏‎ ‎‏ندارد، فلسفه غرب را می چسبد. کسانی که با فلسفه اسلامی مبارزه می کنند در‏‎ ‎‏واقع با فهم دقیق آموزه های دینی مبارزه می کنند و این کار غلطی است‏‎.‎

‏مصطفوی‏‎ ‎‏اظهار کرد: اگر خدا و دین را قبول داریم و به دنبال خدا هستیم چاره ای‏‎ ‎‏نداریم جز اینکه فلسفه اسلامی را خوب بفهمیم تا شبهات ما برطرف شود. امروز‏‎ ‎‏ما با شبهات زیادی درباره معاد،  غرض از خلقت و ... مواجه هستیم که باید به‏‎ ‎‏آنها جواب داد‏‎.‎


‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه امام خمینی (ره) به این مسائل بسیار توجه داشتند، خاطرنشان‏‎ ‎‏کرد: امام (ره) فقط یک رهبر انقلاب نبود بلکه رهبر دینی و علمی انقلاب بود و‏‎ ‎‏اطلاعات وسیع فلسفی و عرفانی داشت و این امر چنان سعه روحی در ایشان ایجاد‏‎ ‎‏کرده بود که تازه می فهمند ایشان چه گفته اند و این خاصیت فلسفه و عرفان‏‎ ‎‏اسلامی است‏‎.‎

‏مدیر‏‎ ‎‏گروه فلسفه دانشگاه امام صادق (ع) همچنین با اشاره به شرح دعای سحر امام‏‎ ‎‏خمینی (ره) و معارفی که از این شرح به دست می آید، یادآور شد: از دیدگاه‏‎ ‎‏امام خمینی (ره) تمام عقاید دینی ما دارای ملکات نفسانی است که تمام و کمال‏‎ ‎‏آن به ولایت است لذا بر این اساس است که می فرماید اگر کسی بمیرد و امامش‏‎ ‎‏را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است‏‎.‎

‏مصطفوی‏‎ ‎‏گفت: خیلی از ما ننگمان می آید که فلسفه را به دین پیوند دهیم. ما باید از‏‎ ‎‏امام (ره) یاد بگیریم که فلسفه را به اصل دین و ولایت پیوند دادند‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه پیوند دیگری که امام (ره) ایجاد کردند در ارتباط با پیوند‏‎ ‎‏دعا به فلسفه بود، تصریح کرد: امام (ره) می فرماید فیض خدا دائمی است و‏‎ ‎‏تمام نعمت او قدیم است و بزرگ ترین نعمت خدا هستی است که هیچ وقت قطع نشده‏‎ ‎‏است‏‎.‎

‏این‏‎ ‎‏استاد دانشگاه با بیان اینکه امام خمینی (ره) در فلسفه به ملاصدرا و‏‎ ‎‏به ویژه میرداماد احترام زیادی می گذاشتند، ادامه داد: جهاد فلسفی امام‏‎ (‎‏ره) این گونه است که هم به خود فلسفه توجه داشتند و هم در درک حقایق دین‏‎ ‎‏آن را به کار می گرفتند و هم حقایق دینی را در درک فلسفه به کار می گرفتند‏‎ ‎‏یعنی فلسفه اسلامی ما آمیختگی کاملی با دین و آموزه های دینی دارد‏‎.‎

‏مصطفوی‏‎ ‎‏همچنین با بیان اینکه امام (ره) دارای دو جهت عرفان عملی و نظری بودند،‏‎ ‎‏افزود: امام (ره) در عمل تمام مراحل سیر و سلوک را طی کردند و از سویی دیگر‏‎ ‎‏توان برهان آوردن داشتند. ما در عرفان عملی افرادی مثل امام (ره) کم‏‎ ‎‏داشتیم زیرا ایشان هم فلسفه را خوب خوانده بودند و هم استاد بسیار خوبی‏‎ ‎‏داشتند و در درجه اعلای عرفان نظری بودند‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏در پایان با توصیه به دانشجویان، طلاب و محققان گفت: قدر فلسفه را بدانید‏‎. ‎‏به سخنان این و آن گوش ندهید. عرفان اسلامی را نیز خوب بخوانید زیرا کسی‏‎ ‎‏که فلسفه را خوب نخواند در عرفان نظری به جایی نمی رسد‏‎.‎

‎ ‎

‎ ‎