خاطرات ما در دوران نوجوانی با فرمایشات امام عجین شده است
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1395

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : پورابراهیمی، محمدرضا

خاطرات ما در دوران نوجوانی با فرمایشات امام عجین شده است

خاطرات ما در دوران نوجوانی

با فرمایشات امام عجین شده است

(مصاحبه با دکتر پور ابراهیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی)

 

‏ ‏

‏اشاره – آقای محمدرضا پور ابراهیمی در سال 1349 متولد شد. لیسانس خود را در دانشگاه اصفهان به پایان رساند و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی سپری کرد. وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه تهران گرفت و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می باشد. قبل از حضور در مجلس شورای اسلامی در مقطعی معاون استاندار کرمان و در مقطعی دیگر معاون اقتصادی شصتا بوده است. وی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست از حوزه انتخابیه کرمان و راور وارد مجلس شورای اسلامی شود. کسب تجربه در دوره نهم مجلس و آشنایی بیشتر مردم باعث شد که دکتر محمدرضا پورابراهیمی برای بار دوم و در دوره دهم مجلس شورای اسلامی وارد ساختمان بهارستان شود. وی اکنون نماینده مردم شهرستان کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است. در ادامه گفتگوی اختصاصی خبرنگار حضور با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را می خوانید.  ‏

‏ ‏

‏حضور‏‏: به نظر شما مهمترین دیدگاههای امام خمینی در باره نقش و جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی چیست؟‏‎‎

آقای دکتر محمد رضا پورابراهیمی: ‏من فکر می کنم آن چیزی که امام خمینی به آن اعتقاد و باور داشتند این بود که حکومت دینی که منبعث از تعالیم انبیاء الهی است حتماً باید مبتنی برخواست و اراده مردم باشد. این خواست مردم یکی از موضوعات اساسی است که در تفکر امام دیده می شود. ‏


پور ابراهیمی

امام معتقد بودند که حکومت اسلامی در کنار این موضوع که احکام اسلامی باید از ریز تا درشت در آن اجرا شود حتماً باید بر خواست و اراده مردم مبتنی باشد. یکی از خواست های مردم تشکیل یک جایگاهی است که بتواند در کشور امر قانونگذاری را انجام دهد. مجلس این نقش را به عنوان یک نقش مهم و محوری انجام می دهد. این جایگاه به دلیل نحوه انتخاب افراد از شهرهای کوچک و بزرگ، از ترک و کرد و بلوچ، از شیعه و سنی و از همه اقلیت های دینی، مجموعه نمایندگانی است که به شکلی با توده های مردم در ارتباط هستند و در واقع نماد مردم سالاری است. امام معتقد بودند که این نگاه است که می تواند مسیر اصلی حرکت نظام جمهوری اسلامی را تبیین کند. یعنی هم اسلامیت نظام و هم رویکرد مردمی بودن نظام و رای و آراء مردم در تصمیم گیریهای نظام. امام در کنار این موضوعات فرمودند که مجلس در رأس امور است بدین دلیل که مجلس در جایگاه تصمیم گیری و تصمیم سازی در کشور نقش ایفا می کند. حوزه بعدی اجرا هست که دولت باید آن را اجرا کند. ریل گذاری توسط مجلس و اجرا نیز توسط دولت صورت می گیرد. ‏

‏ ‏


‏حضور‏‎ ‎‏: به نظر شما علت اصلی انتخاب نمایندگان فعلی مجلس چیست؟‏

پورابراهیمی:‏ مردم در کشور ما علی رغم فراز و نشیب های زیادی که صورت می گیرد نشان دادند که در هر مقطع زمانی آن افرادی را که احساس می کنند بهتر برایشان کار می‏‎‎‎‏کنند انتخاب می کنند. گروههای سیاسی به بالا و پایین می روند. بارها در انتخابات مجلس شاهد بوده ایم که در یک دوره یک گروه سیاسی در مجلس همه کاره بوده اند اما در انتخابات بعدی اصلاً حضور پیدا نکردند. این حالت چندین بار در نظام جمهوری اسلامی تکرار شده و حتی در انتخابات ریاست جمهوری نیز این حالت رخ داده است. این موضوع نشان می دهد که مردم ما با هیچ کس و هیچ گروه سیاسی عهد و اخوت نبسته اند. اینکه برخی اوقات ما تصور می کنیم به عنوان مثال مردم به صورت یکپارچه به گروه اصلاح طلب یا اصولگرا رأی داده‏‎‎‎‏اند اصلاً چنین چیزی نیست. درصد بسیار کمی از مردم با نگاه سیاسی خودشان رأی می دهند و عمدتاً به کارآمدی افراد رأی می دهند. اگر حتی آن فرد کارآمد هم نباشد اما مردم تصور می کنند که آن فرد کارآمد است. مردم در واقع با این نگاه رأی می دهند و حتی اگر متوجه شوند که فرد مورد نظر کارآمد نبوده در دوره بعدی به وی رأی نمی دهند. برخی اوقات گروههای سیاسی از این موضوعات به نفع خودشان و به ضرر رقیبشان استفاده می کنند. من معتقد هستم که نقش گروههای سیاسی حتماً در انتخابات مجلس دهم اثرگذار بوده است. برخی جاها یک گروه سیاسی اشتباهاتی داشته و یک گروهی اشتباهات کمتری داشته و موفقیت بیشتری داشته است. اما وقتی به صورت کلی در کل کشور نگاه می کنیم در حال حاضر اصولگرای کامل و تمام قد از نظر سیاسی و هم اصلاح طلب کامل تمام قد در مجلس شورای اسلامی حضور دارد. در بین این دو گروه سیاسی هم نمایندگانی وجود دارند که به صورت بینابینی حرکت می کنند و گرایش‏‎‎‎‏ های متنوعی دارند. این وضعیت، نشان می دهد که مردم در انتخاب خودشان به همه گروهها توجه می کنند و در انتخاب افراد به موضوعات متفاوتی اهمیت می دهند. ‏

‏حضور‏‏: از نظر شما مهمترین مشکلاتی که مردم در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنند چیست؟‏


پورابراهیمی:‏ به اعتقاد من در حال حاضر بزرگترین مشکل مردم مشکلات اقتصادی، معیشتی، در آمدها و اشتغال است و به نظر من اولویتی مهمتر از اینها در کشور نداریم. ‏

‏حضور‏‏: مهمترین قوانینی که مجلس حاضر از زمان تشکیل تاکنون به تصویب رسانده کدام است؟‏‎‎

پورابراهیمی:‏ مجلس شورای اسلامی طی سالهای اخیر تلاش کرده که نقش خود را به عنوان یک محور و موضوع مهم مورد بررسی قرار دهد. در طی همین سالهای اخیر بخش مهمی از قوانینی که مجلس تصویب کرده قوانین اقتصادی است. ما در چند سال اخیر چند قانون مهم در زمینه امنیت، امور قضایی و اجتماعی تصویب کرده ایم اما به جرأت می‏‎‎‎‏توان گفت که بیش از 50 و 60 درصد قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر مباحث اقتصادی بوده است. در حوزه نظارتی هم مجلس مصوبات زیادی داشته که بیشتر مصوبات مجلس در بحث نظارت مباحث اقتصادی بوده است. بنابراین هم در بخش تقنینی و هم بخش نظارتی نگاه مجلس به این موضوع بوده که محور مسائل خود را اولویت جامعه قرار دهد و بر اساس آن که اولویت اقتصادی هست گام بردارد. ‏

‏حضور‏‏: مهمترین مشکلات پیش روی مجلس فعلی چیست؟‏‎‎

پورابراهیمی:‏ به نظر من مجلس نیازمند یک بازنگری در رفتار خودش می باشد چرا که در حال حاضر بیشتر وقت مجلس در حوزه تقنینی صرف می شود. در بخش تقنینی فعالیت نمایندگان بسیار خوب است و قوانین بسیار خوبی به تصویب می رسانند اما اگر قوانین خوب به خوبی اجرا نشوند هیچ خاصیتی نخواهد داشت. من معتقد هستم در این زمینه ما نیازمند یک بازنگری اساسی هستیم و در این خصوص هم پیشنهاداتی ارائه کرده ایم. یکی از پیشنهادات ما این است به جای اینکه در هر هفته دو روز در صحن علنی جلسه داشته باشیم به یک روز کاهش پیدا ‏


‏کند اما به جای برگزاری سه جلسه کمیسیون تخصصی در هفته پنج جلسه کمیسیون تخصصی داشته باشیم. لازم است بخشی از این جلسات صحن علنی را به بخش نظارتی تبدیل کنیم و همینطور بخشی از جلسات کمیسیونهای تخصصی به بحث نظارتی اختصاص پیدا کند. لازم است به پشت سرمان یک نگاه بیاندازیم تا ببینیم برای اجرای قوانینی که تصویب کرده ایم چه وضعیتی داریم.‏

‏حضور‏‏: به نظر شما ویژگیهای یک نماینده واقعی ملت چه چیزهایی است؟ ‏

پورابراهیمی:‏ به نظر من یک نماینده خوب در وهله اول باید متعهد باشد. یک نماینده خوب باید به مبانی انقلاب، ارزشهای انقلاب و مکتب اسلام متعهد باشد و تفکر شیعه در وجود وی موج بزند. باید با تمام وجود به این مسائل اعتقاد داشته باشد. در کنار این مسائل یک نماینده خوب باید در یک حوزه تخصصی اشراف کامل داشته باشد. با توجه به اینکه مجلس به همه زمینه ها و بخش ها نیاز دارد لازم است از همه تخصص ها در مجلس وجود داشته باشد. لازم است که نماینده در یک حوزه تخصصی در بین سایر نماینده ها سرآمد باشد و بتواند به صورت ریز جزئیات را بداند و به آن مسائل ورود پیدا کند. به عنوان مثال اگر یک نماینده پزشک است در حوزه کاری خود مسلط باشد یا اگر مهندسی کشاورزی خوانده در یک حوزه تخصصی کشاورزی اشراف داشته باشد. در کنار تعهد و تخصص وقت گذاشتن برای امر نمایندگی خیلی مهم است. لازم است یک نماینده برای کار نمایندگی خود وقت بگذارد. اگر یک فرد فکر کند که در هنگام نماینده شدن فقط بیاید و برود هیچ خاصیتی برای امر نمایندگی نخواهد داشت. همچنین یک نماینده خوب باید دارای تحلیل باشد. یک نماینده باید شجاع باشد و با صراحت حرف خودش را بزند. نباید نگران این باشد که به عنوان مثال بعد از حرف زدن وی، گروههای سیاسی برای وی تصمیم گیری می کنند یا اینکه نظر مردم نسبت به وی به خاطر آن حرف ها تغییر می کند. یک نماینده اگر حرف واقعی و کارشناسی نزند قاعدتاً نمی‏‎‎‎‏تواند موفق باشد. بنابراین شجاعت در گفتار، صراحت داشتن، عالم بودن، پر کار بودن و وقت گذاشتن از ویژگیهای یک نماینده خوب است. ‏


‏در انتخابات ریاست جمهوری همه مردم می آیند و از بین چند کاندیدای موجود یکی را انتخاب کرده و به وی رأی می‏‎‎‎‏دهند. در انتخابات مجلس هم مردم رأی می دهند اما در اینجا دیگر شما مشاهده می کنید که در جریان انتخابات مجلس از همه گروهها، اقشار و گرایش های مذهبی، سیاسی، قومی و ... در آن حضور دارند و 290 نفر را انتخاب می کنند. در انتخابات مجلس شیعه، سنی، کرد، بلوچ، ترک و انواع اقلیت های دینی انتخاب می شوند. مفهوم خانه ملت این است که این ملتی که در اقصی نقاط ایران هستند از شمال، جنوب، شرق و غرب و ترک، کرد، لر، فارس، بلوچ و ... فرد مورد نظر خودشان را انتخاب می کنند و راهی این خانه می کنند بنابراین از آن به خانه ملت یاد می کنیم. این خانه برایند همان ملتی است که به این افراد و نمایندگان رأی داده اند. ‏

‏حضور‏‏: به نظر شما در حال حاضر مردم چقدر به این خانه ملت امیدوار هستند؟‏

پور ابراهیمی:‏ این موضوع بستگی به عملکرد نمایندگان دارد. اگر نمایندگان در راستای مطالبات مردم اقدام کنند باعث امیدواری مردم می شود اما اگر خدای ناکرده مردم مشاهده کنند که نماینده ای به جای اصل کار به حاشیه رفته و به جای متن به سراغ موضوعات فرعی رفته طبیعی است که از نماینده خودشان و از آن فردی که این مسیر را طی می کند نا امید می شوند. هرجا که مردم احساس کنند که آن چیزی که وظیفه یک نماینده است به خوبی اجرا می شود و در راستای شرح وظایف مجلس است مردم لذت می برند، خوشحال می شوند و نماینده را همراهی می کنند. اما اگر مردم فکر کنند که عدولی در کار هست و نماینده آنها وظیفه خودش را ‏


‏به خوبی انجام نمی دهد از طرف مردم دلزدگی ایجاد می شود و در آنجا دیگر مفهومی به نام خانه ملت وجود نخواهد داشت. ‏

‏حضور‏‏: چند درصد از نمایندگان کنونی مجلس از نظر شما نماینده خوبی هستند؟‏

پور ابراهیمی:‏ ما نسبت به سوابق همه نمایندگان شناخت کافی نداریم به ویژه در سال اول شناخت کافی در این زمینه وجود ندارد. اما آن بخشها و نمایندگانی را که می شناسیم، اظهار نظرهای آنها را در صحن علنی مجلس می بینیم و برخی اوقات به سایر کمیسیونها می رویم باید گفت که بخش عمده ای از نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی این ویژگیهای خوب را دارند اما بین آنها شدت و ضعف وجود دارد. نمی توان گفت که همه یکسان هستند اما بر اساس معیارهایی که ذکر شد اکثریت نمایندگان از متوسط به بالا این معیارها را دارند. باید تأکید کنم که این قضاوت بر اساس شناختی است که خودم شخصاً دارم. من سوابق برخی از نمایندگان را نمی دانم و نمی دانم که به عنوان مثال اگر شخص پزشک بوده در محل کارش چقدر موفق بوده و در حال حاضر در کمیسیون تخصصی خود چقدر مؤثر است. اما نمایندگانی را که من می شناسم به ویژه نمایندگانی که در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور دارند بر اساس شناختی که از آنها دارم بیشتر معیارها و از متوسط به بالا را دارند. شاید تعدادی هم این شاخص ها را نداشته باشند. ‏

‏حضور‏‏: تحلیل شما در خصوص برجام چیست؟ به نظر شما تا چه اندازه برای مردم و کشور مفید بوده است؟‏

پور ابراهیمی:‏ با فضایی که علیه نظام جمهوری اسلامی در دنیا شکل گرفته بود با اذن مقام معظم رهبری به سمت مذاکرات و برجام رفتیم و ما با بحث برجام توانستیم به دنیا ثابت کنیم که به دنبال ساخت بمب اتمی نیستیم. در کنار این موضوع ما توانستیم حقانیت خودمان را اثبات کنیم و توانستیم به جایی برسیم که جلوی تحریم های اقتصادی را بگیریم. به نظر من نفس حرکت، کار خوبی بود و توانستیم این موضوعات را اثبات کنیم. متأسفانه کشورهای مقابل به ویژه آمریکا نسبت به تعهدات خودشان بد عهدی کردند. ‏


‏ما بر سر پیمان خود ایستادیم اما آنها بر عهد و پیمان خودشان نایستادند. نمونه بارز آن رفع تحریم های بانکی هست که هنوز بعد از گذشت 10 ماه در این زمینه اتفاقی رخ نداده است. ما هنوز آثار و پیامدهای ناشی از حل مشکلات نظام بانکی را که قول داده بودند انجام دهند ندیده ایم. نکته جالب تر این است که با وجود اینکه به تعهداتشان در زمینه بانکی عمل نکرده اند با کمال وقاحت و بی شرمی آمدند و قانونهای جدیدی علیه ما وضع کردند. این موضوعات نشان می دهد که ما به دنیا حقانیت خودمان را اثبات کردیم و وظیفه خودمان را به درستی انجام دادیم. در این ماجرا دنیا متوجه حقانیت جمهوری اسلامی ایران شد. در حال حاضر هیچ کشوری نمی تواند در خصوص فعالیت های جمهوری اسلامی بحث از ابهام مطرح کند و بگوید که در زمینه فعالیت های هسته ای ما دچار شک و ابهام هستیم. در حال حاضر همه نگاهها به سمت آمریکایی ها می باشد. به نظر من ما در این شرایط نباید دست بسته باشیم. لازم است به فعالیت های خودمان ادامه دهیم. آن چیزی که در متن برجام در مورد بدعهدی طرف مقابل برای ما پیش بینی کرده باید بر اساس آن حرکت کنیم. باید مسیر حرکتی خودمان را ادامه دهیم. آن چیزی که در متن برجام ذکر شده ما بر اساس آن حرکت می کنیم و در صورت هر گونه بدعهدی طرف مقابل، ما هم اقدام متقابل را انجام خواهیم داد. ‏

‏حضور‏‏: امام خمینی، انتقاد و استیضاح را حق مجلس می‏‎‎‎‏دانستند همانطور که وجود موافق و مخالف را در مجلس تأیید می‏‎‎‎‏ کردند. همچنین اعتقاد داشتند کسی حق جسارت به مجلس را ندارد حال آنکه امروز بعضی از اشخاص به ظاهر معتقد به نظام اتهامات زیادی را به مجلس وارد می‏‎‎‎‏ کنند که خلاف حقوق قانونی و جایگاه مجلس است. این عیب و اشکال از کجا سرچشمه می‏ ‎‎‎‏گیرد؟‏


پورابراهیمی:‏ اگر کسی نخواهد از این ابزار در شرایط لازم استفاده کند تضییع حق مجلس است. در جایی هم که استفاده کردن از استیضاح صحیح نیست اگر از آن استفاده شود به کشور صدمه می زند. جایگاه این ابزار در کشور دیده شده و لازم است در جای خودش بماند و به موقع از آن استفاده شود. تشخیص استفاده از آن بر عهده نمایندگان مجلس است و این نمایندگان هستند که با رأی خود آن را وارد می دانند یا اینکه آن را وارد نمی دانند. استیضاح یک ابزار نظارتی محکم و متقنی است که در قانون اساسی هم دیده شده است. این ابزار در مجلس مسیر خودش را طی می کند. البته نباید از این ابزار در عرصه ساسی استفاده شود. باید واقعیت های میدانی دیده شود. اگر در حوزه اجرا جایی از آن اشکال دارد لازم است در مجلس آن را اصلاح کنیم. ‏

‏حضور‏‏: مجلس چه طرحی برای جلوگیری از سوء استفاده مالی ـ و غیر مالی ـ مسئولین از مقام و موقعیت خود دارد؟‏‎‎

پورابراهیمی:‏ بعد از آنکه آن اتفاقات در خصوص حقوقهای نجومی در کشور رخ داد یک نگرانی در جامعه ایجاد کرد. اگر چه تعداد افرادی که حقوق نجومی می گرفتند نسبت به کل حقوق بگیرهای کشور بسیار کم بود اما در هر صورت وقتی کار اشتباهی در کشور صورت می گیرد هر چند تعداد آن اشتباه کم باشد اما اثر ان از بین نخواهد رفت. این موضوع باعث شد که مجلس در این زمینه ورود پیدا کند. برای حل این مشکلات طرحی در مجلس مطرح شد که در مرحله اول کلیات آن تصویب نشد اما طرح دومی در این زمینه ارائه شد که کلیات آن تصویب شد و در دستور کار مجلس قرار دارد. در قانون برنامه ششم هم مجلس در خصوص این موضوعات ورود پیدا کرد و قانونی با عنوان شفافیت اطلاعات تصویب شد. بر اساس این قانون کلیه مقامات، مسئولان و مدیران ارشد نظام مکلف هستند ریز دریافتی خودشان را در یک سامانه به صورت شفاف ذکر کنند تا هم دستگاههای نظارتی از آن استفاده کنند هم مردم. به نظر من تصویب این قانون بزرگ ترین عکس العمل مجلس به این دغدغه و نگرانی مردم در زمینه حقوقهای نجومی بود. ‏


‏امیدوار هستیم بعد از اینکه برنامه ششم توسعه کشور نهایی شد ما بتوانیم به عنوان یک حکم این کار را اجرایی کنیم و این اعتماد را در مردم ایجاد کنیم که هر کسی در این نظام مسئول است ریز اطلاعات وی برای همه مردم موجود و قابل دسترس است. ‏

‏حضور‏‏: یکی از معضلات مملکت ما برای اقشار کم درآمد و مستضعف ـ که رسیدگی به آنها دغدغه همیشگی امام خمینی بود ـ کمبود درآمد و رشد روزافزون هزینه‏‎‎‎‏ها و خدمات عمومی است. در واقع هیچ تناسبی میان این دو (هزینه و درآمد) حتی برای بخشی از اقشار متوسط وجود ندارد. این ناهنجاری طبعاً پیامدهای ناخوشایندی برای جامعه از قبیل گسترش جرایمی مانند قاچاق کالا،‏‎‎‏ سرقت و ... دارد. به نظر شما چه باید کرد و مجلس در جهت حل این معضل چه می‏‎‎‎‏تواند بکند و تاکنون چه کرده است؟‏‎‎

پورابراهیمی:‏ آن چیزی که ما تلاش می کینم در مجلس انجام دهیم همگی در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور بوده است. به عنوان مثال ما در سال گذشته در زمینه وام ازدواج مصوبه ای داشتیم که بر اساس آن مصوبه، وام ازدواج برای دو نفر زوج به 20 میلیون تومان رسید. این مبلغ تا حدی می تواند گره گشای برخی از مشکلات زوجین هنگام ازدواج باشد. بر اساس آمارهایی که در این زمینه جمع آوری شده تا دی 1395 حدود 600 هزار نفر از این وام استفاده کرده اند. 600 هزار نفر دیگر هم در صف هستند و مقرر شده که تا چند ماه پایانی سال وام ازدواج نصف آنها پرداخت شود. اگر تا پایان سال به 400 هزار نفر دیگر این وام پرداخت شود در طول یک سال یک میلیون نفر زوج با این مصوبه مجلس وام 20 میلیون تومانی دریافت کرده اند. هر چند که این رقم هم زیاد نیست اما این وام نسبت به میزان وام قبلی چند برابر شده ‏


‏و می تواند گره هایی از زوجین را باز کند. این تشکیل خانواده با وام های ازدواج، وام های خود اشتغالی کمیته امداد امام خمینی، تصویب قوانین برای رفع موانع تولید و ... همه و همه در راستای بهبود وضعیت خانواده ها در کشور بوده است. ‏

‏حضور‏‏: ضمن تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما  قرار دادید در پایان اگر خاطره ای از امام دارید بیان کنید. البته فکر  می کنم شما آن زمان نوجوان بودید ولی گویا جبهه هم می رفتید؟‏

پورابراهیمی:‏ بله، زمانی که نوجوان بودم به جبهه می رفتم. با اینکه سن من بسیار کم بود و حتی به سن تکلیف هم نرسیده بودم اما وقتی امام موضوعی را مطرح می کردند ما احساس می کردیم که بر ما هم واجب است. آن چیزی که باعث شد ما در جبهه و جنگ حضور پیدا کنیم امام بود. امثال شهید فهمیده ها در آن زمان الگوی بسیار مناسبی برای جوانان و نوجوانانی بود که مشغول مدرسه و درس خواندن بودند تا به جبهه و جنگ بروند. خاطرات ما در دوران نوجوانی با فرمایشات امام عجین شده است. به یاد دارم وقتی که صحبت های امام از تلویزیون پخش می شد همه ما می نشستیم و گوش می دادیم و همه مطالبی که امام بیان می کردند برای ما مهم بود. حضور در جنگ به واسطه فراخوانی بود که امام در فرمایشات خود بیان می کردند. از سال 1364 تا پایان جنگ در جبهه و میدان حضور داشتم. من در عملیات کربلای یک و آزادسازی شهر مهران حضور داشتم. همچنین در کربلای 4 و 5 نیز حضور داشتم. بعد از آزادسازی مهران امام پیام دادند که مهران را خدا آزاد کرد. این پیام امام خیلی برای ما مهم بود و در واقع یک قوت قلب برای ما بود. رزمندگان از صحبت ها و بیانات ایشان در جنگ خیلی استفاده می کردند. من معتقد هستم ما هر چه داریم به برکت وجود امام و این انقلاب است. اگر این انقلاب وجود دارد و اگر جایگاه رهبری وجود دارد به برکت امام است. اگر این اقتدار در دنیا برای ایران به وجود آمده به گونه ای که نه تنها کشور ما یک کشور مقتدر شده بلکه اثرات این اقتدار به کشورهایی مانند سوریه و عراق تسری پیدا کرده است. این کشورها از ایران و اقتدار ما تأسی کرده اند. ‏


‏شما در حال حاضر آثار این را در سایر کشورها مشاهده می کنید. به نظر من در همین کشور سوریه و در خصوص آزادسازی شهر حلب، این آزادسازی کمتر از آزادسازی خرمشهر نبود. این اقتدار ناشی از اقتدار امام است و ما هر چه داریم به برکت وجود امام است. باید حواسمان باشد که اگر به اندازه سر سوزنی با اندیشه های امام فاصله بگیریم و یا خدای ناکرده با اندیشه های امام زاویه بگیریم آن روزی است که مطلوب دشمنان نظام خواهد بود در حالی که اگر در راستای افکار امام گام برداریم روح امام از ما راضی خواهد بود. هر جا که امام امری کردند و ما در آن راستا گام برداشتیم آثار آن موفقیت را مشاهده کردیم. امام همواره معتقد بودند که از دشمن نهراسید و با دشمن مقابله کنید. متأسفانه برخی آمدند و بر خلاف حرف امام گفتند که ما نمی توانیم با دشمن مقابله کنیم و شرایط ما اینجوری است و توجیه آوردند و آنها امام را در مقابل کار انجام شده قرار دادند. ‏

‏افتخار می کنیم که خاطرات دوران جوانی ما با امام است و در آن مقطع تاریخی و مهم حضور داشتیم. ‏

‏حضور‏‏: در خاتمه با توجه به ضایعه درگذشت یکی از یاران وفادار امام، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، شایسته است یادی هم از ایشان بکنیم. در باره نقش آن مرحوم در همراهی با نهضت امام خمینی و  پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت نهادهای چه ارزیابی و دیدگاهی دارید؟‏

پورابراهیمی:‏ آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از مبارزان با پیشینه بسیار زیاد در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شوند. ایشان از پیشکسوتان مبارزه با حکومت ستمشاهی پهلوی بودند. از ‏


‏زمان نوجوانی و جوانی با آشنایی با معارف اسلامی و علوم دینی در حوزه علمیه و به دنبال آن آشنایی با امام خمینی(ره) به عنوان یک فرد مؤثر در مبارزات ستمشاهی نقش مهمی را ایفا کردند. ایشان سالها در زندان بودند. مأموریت هایی را که امام به ایشان محول می کردند در کشور انجام می دادند. وی در ساماندهی نیروهای انقلاب نقش مهمی داشتند. آیت الله هاشمی بعد از انقلاب مسئولیت های خیلی مهمی گرفتند و به عنوان یکی از افراد مؤثر، مهم و تأثیرگذار در حوزه تصمیمات نظام جمهوری اسلامی در دوران انقلاب و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی نقش های مهمی داشتند. وی به شکلی بعد از جریان بنی صدر مسئولیت اداره جنگ را با تفویض اختیاری که از طرف امام داشتند بر عهده گرفتند. در دوران مسئولیت شان به عنوان رئیس مجلس، در دوران مسئولیت به عنوان رئیس جمهور کشور و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خدماتی را انجام دادند که این خدمات به شکلی در بخش های مختلف چه در حوزه مسائل اقتصادی و چه در حوزه مسائل نظامی و سیاسی عملیاتی شد. به نظر می رسد که فقدان ایشان در این شرایطی که به هر شکل رهبری عزیزمان گفتند یار و دوست صمیمی خودشان را از دست دادند برای کشور سنگین خواهد بود. ‏

‏آیت الله هاشمی تنها کسی است که بیشترین دوران مبارزه را با رهبر انقلاب بودند و سالها با هم فعالیت کردند. به نظر من بیشترین کسی که در دوران انقلاب از ابتدای شکل گیری انقلاب تا زمان وفات ایشان با هاشمی همراهی داشت رهبر معظم انقلاب بود. به نظر من شخصیت آیت الله هاشمی هیچ وقت از ذهن مردم، مسئولان و رهبری از یاد نخواهد رفت. ‏

‎ ‎

‏مصاحبه کننده: سید مسعود حسینی ده‏ ‎‎‎‏سروی‏

‎ ‎

‎ ‎